Bedrijven die in hun producten of systemen automatische updates aanbieden, moeten updates veel beter testen en hier verantwoordelijker mee omgaan, anders kan dit het vertrouwen in de functie ondermijnen. Beveiligingsexpert Gene Spafford kocht laatst een Blu-Ray speler van Samsung, die na een aantal dagen een update wilde installeren. Die sloopte de speler en liet de eigenaar met een niet werkend product achter. Samsung wist niet wanneer een update om het probleem te verhelpen zou verschijnen en adviseerde Spafford om zelf de website van de fabrikant in de gaten te houden. Ook al was het niet zijn fout, toch moest hij zelf de kosten voor een eventuele reparatie betalen, aangezien zijn garantie was verlopen.
"Als iemand die in beveiligingsindustrie werkt, zie ik allerlei interessante problemen met het updaten van consumenten producten. De problemen worden nog eens vergroot door de onvolledige en incompetente antwoorden van de vendors." Apparaten zijn tegenwoordig eenvoudig op het internet aan te sluiten, waardoor dit scenario's zich alleen maar vaker zullen voordoen. "Stel je voor dat je TV, telefoon, koelkast of auto vanwege een foute update niet meer werkt", schrijft Spafford.
Verantwoordelijkheid
Maxim Weinstein van StopBadware voegt daar aan toe dat ontwikkelaars automatische updates op een verantwoorde wijze moeten gebruiken die de klant ten goede komt. Daarbij doelt hij op Apple, die de automatische update functie gebruikte om extra software te installeren.
Veel bedrijven gebruiken vandaag de dag hun klanten als testers, ook iets dat volgens Weinstein moet veranderen. "Het raakt me hoeveel macht software en hardware aanbieders hebben als zij automatische features aan hun product toevoegen. Met een enkele klik van de gebruiker, heeft een vendor de mogelijkheid om een product kapot te maken, nieuwe functionaliteit toe te voegen, nieuwe producten te verspreiden en meer."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.