Door Anoniem: Haha, toen mijne kapot was hadden ze een aantal onderdelen vervangen en stond er dat ze verder geen check konden doen omdat m´n HDD ge-encrypt is en de bios een bootpassword had, geen inloggegevens gejat bij mij :) PC werkte overigens ondanks niet kunnen checken weer 100%
het is natuurlijk vrij aan de klant om zijn gehele systeem "onbruikbaar" te maken, maar als je die pc bij mij gebracht had en het probleem heeft met software te maken dan kan ik je toch echt niet helpen ;)
ook maak je jezelf nogal verdacht op die manier, alle gevallen die ik gezien heb waarbij er zeer veel moeite gedaan werd om vooral alles geheim te houden waren toch wel een beetje verdacht te noemen, elk jaar op vakantie naar thailand enz ;)
als het probleem kapot geheugen is dan is het natuurlijk goed op te lossen zonder wachtwoorden, maar als de videokaart kapot is en je wilt dat ik m installeer dan moet ik toch echt in je systeem zijn, en ook de bios heb je nog wel eens nodig, vooral voor het opstarten van bootcd's
maar voor de rest schokkend, dat er gezocht word naar inloggegevens is al absurd, maar dat ook nog het gekopieerd word is helemaal onvoorstelbaar, ik zie het juist ook deels als mijn taak om de computergebruiker uit te leggen hoe hij dat soort ellende voorkomt, en waarschuw ook altijd even als ik het vermoeden heb dat er een serieuze poging gedaan is creditcard/bankgegevens te bemachtigen. (phishing, mitm enz)
als ik een wachtwoord nodig heb dan vraag ik dat gewoon, wil men het niet geven dan houd het op.
emailgegevens vraag ik ook alleen maar als ik ze nodig heb, en het wachtwoord heb ik eigenlijk niet eens nodig, al is het wel handig en ook aan te raden even te checken of het wachtwoord wel klopt, maar de emailaccounts zijn ook prima in te stellen zonder.
telebankieren laat ik alleen zien hoe het werkt met de klant erbij, en ook echt alleen maar op verzoek van de klant zelf, vraagt hij er niet om dan vraag ik er ook niet naar.
backups van documenten en email doe ik ook alleen in overleg, en in veel gevallen spreek ik met de klant af dat hij dit zelf al doet, scheelt mij tijd en hem geld, wat wil je nog meer :)
in de gevallen dat ik een backup moet maken dan is het natuurlijk wel noodzakelijk dat ik zie wat ik kopieer, want je verwonderd je er over waar mensen soms hun documenten weten te laten, en ik weet heel erg zeker dat als ik niet zoek in die gevallen heel wat particulieren en bedrijven nu hun gegevens kwijt zouden zijn...
wat de bedrijven uit dat artikel gedaan hebben kan gewoon niet, maar meteen je hele pc versleutelen is ook wel een beetje overdreven hoor, er is wel degelijk nog een deel van de mensheid die wel redelijk te vertrouwen is;)
ik heb ooit zelfs een klant geweigerd om die reden, ik werd al ongeveer aangevallen voordat ik zijn pc aangenomen had, en mijn werkgever zag de bui ook al hangen, als je me niet vertrouwt wat doe je hier dan?
ik zie het juist als mijn plicht om de minder onderlegde gebruiker niet alleen te helpen maar ook voor te lichten, en zou er nooit eens bij stilstaan om mijn positie te misbruiken waardoor ik mijn eigen naam en mijn broodwinning naar de kloten zou helpen...