Webwinkels zijn regelmatig slachtoffer van creditcardfraude door consumenten of internetbendes, die bestellingen doen en vervolgens de betaling na ontvangst van de producten terugdraaien, zo laat Thuiswinkel.org weten. "Vervolgens moet de webwinkelier maar bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van een aankoop, wat inhoudt dat de webwinkel opdraait voor de kosten als dit niet lukt", zegt Wijnand Jongen, directeur van de belangenorganisatie. De belangenbehartiger voor webwinkels wil dat er een centraal meldpunt voor voor bank- en creditcardgerelateerde cybercrime komt, waar gedupeerde webwinkels aangifte kunnen. De lokale politie zou hiervoor "eenvoudigweg de kennis" missen.
Ook zou politie deze zaken meer prioriteiten moeten geven. Daarnaast moet er een nationaal onderzoek naar de omvang van het probleem en mogelijke maatregelen komen. “Wij pleiten al langer voor onderzoek en maatregelen, maar vinden geen gehoor bij de betrokken partijen in de financiële sector. Toch kan dit zo niet langer, als de sector hier zelf geen actie in onderneemt moet het Ministerie van Financiën op korte termijn het initiatief nemen.”, aldus Jongen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.