HR-managers beoordelen steeds vaker een sollicitant aan de hand van de gegevens die online over hem of haar zijn te vinden, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft. De softwaregigant presenteerde wegens 'Databeschermingsdag', dat morgen is, een rapport over online reputaties. Zo heeft in de Verenigde Staten 70% van de personeelsmanagers kandidaten wegens dit soort informatie geweigerd. In Groot-Brittannië is dit 41%, terwijl Duitsers (16%) en Fransen (14%) het internet nog in mindere mate bij het beoordelen van een sollicitant gebruiken. Aan de andere kant maken sollicitanten zich nauwelijks zorgen dat de informatie die over hen op het internet is te vinden, negatieve gevolgen kan hebben.
Zoekmachines
HR-managers gebruiken het vaakst zoekmachines en sociale netwerksites om dit soort gegevens te vinden. De voornaamste reden om iemand te weigeren zijn levensstijl en ongepaste opmerkingen, foto's en andere informatie die van de kandidaat online te vinden zijn. In sommige gevallen kan een positieve online reputatie wel helpen bij het krijgen van de baan.
Volgens Microsoft is een online reputatie dan ook niet iets om bang voor te zijn. "Het is iets dat proactief beheerd moet worden", zegt Microsoft privacystrateeg Peter Cullen. "Dat betekent niet alleen het verwijderen of niet plaatsen van negatieve zaken, maar ook het bouwen aan een online reputatie waarvan je wilt dat een werkgever, vriend of klant die vindt."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.