Een Amerikaan bedrijf heeft haar bank aangeklaagd wegens het gebruik van twee-factor authenticatie voor het beveiligen van internetbankieren. Experi-Metal Inc. (EMI) werd vorig jaar slachtoffer van een phishingaanval, waarbij aanvallers ruim 400.000 euro buitmaakten. In eerste instantie gebruikte de Comerica bank certificaten voor het beschermen van online bankrekeningen. Klanten kregen dan eens per jaar een e-mail met een link om een nieuw certificaat te downloaden. Vanwege de fraudegevoeligheid van dit proces besloot de bank in 2008 op twee-factor authenticatie over te stappen. Klanten kregen naast hun gebruikersnaam en wachtwoord ook een token voor het generen van codes.
Op 22 januari ontving een werknemer van EMI een phishingmail, die afkomstig van Comerica leek. De bank beweerde dat er werkzaamheden aan de banksoftware plaatsvonden en de ontvanger alleen via de vermelde link kon inloggen. De werknemer opende de vervalste pagina en logde in met de inloggegevens en gegenereerde security-token. Bijna meteen begonnen de aanvallers met het plunderen van EMI's rekening. In een periode van zo'n drie uur werden 47 transacties naar China, Estland, Finland, Rusland en Schotland gedaan. De bank zou na deze transacties EMI hebben ingelicht, waarop het bedrijf vroeg alle transacties te stoppen, maar uiteindelijk vonden er nog eens 38 transacties plaats. In totaal wisten de aanvallers 407.000 euro te stelen.
Acceptabel
"Op het moment dat Comerica EMI liet overstappen naar de secure token methodologie, wist of had Comerica moeten weten dat experts in de industrie de secure token methodologie, die twee-factor authenticatie gebruikt, al hadden bekritiseerd", aldus één van de aanklachten tegen de bank. Die beweert dat de phishingsite voor elke "alerte persoon" herkenbaar had moeten zijn. Daarnaast houdt het vol dat de gebruikte beveiliging acceptabel is, aangezien ook andere banken die gebruiken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.