image

Oplaadautomaten OV-chipkaart geskimd

vrijdag 5 maart 2010, 08:47 door Redactie, 8 reacties

In Amsterdam zijn twee oplaadautomaten van de ov-chipkaart geskimd, maar de politie wil niet zeggen waar. Onderhoudsmonteurs ontdekte de aangebracht skimapparatuur, zo bevestigde het Gemeentelijk vervoersbedrijf (GVB) tegenover RTV Noord-Holland. Hoeveel mensen er slachtoffer zijn geworden is niet bekendgemaakt.

Net als de NS gaat nu ook het GVB de automaten beter tegen skimmers beschermen, zo kreeg de regionale radio- en televisieomroep te horen. Een woordvoerster laat echter weten dat het nog niet zeker is dat er speciale opzetstukken worden geïnstalleerd. ''De zaak is in onderzoek''. Vorig jaar liet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) voor het eerst de schade van skimming in Nederland weten. In 2008 zou het om 31 miljoen euro gaan.

Reacties (8)
05-03-2010, 09:47 door Anoniem
Waarom mogen we niet weten waar er geskimmed is?
Hebben we niet:

#1 het recht om te weten waar onze leveranciers gaten laten vallen ivm beveiliging van betaalmiddel-installaties?
#2 het recht om te weten WAAR 'foute' dingen gebeuren? (bij ongevallen en andere plaatsen waar gevaar dreigt is dat normaal wel het geval)

Waarom:

#1 wordt er niet elke dag gecontrolleerd op skimming apparatuur? de kaslade wordt ook elke dag nagekeken?
#2 zijn het (bijna altijd) oost-europeanen die skimming aanbrengen/ophalen?
#3 geven nederlanders geen bal om het feit dat die 31 miljoen uit onze EIGEN zakken komt?
05-03-2010, 10:58 door Anoniem
"In Amsterdam zijn twee oplaadautomaten van de ov-chipkaart geskimd, maar de politie wil niet zeggen waar. "

Zeer vreemd. Je zou verwachten dat de politie dit juist wel zou vertellen, om te voorkomen dat mensen slachtoffer worden.
05-03-2010, 11:50 door Anoniem
#2 zijn het (bijna altijd) oost-europeanen die skimming aanbrengen/ophalen?
Waarschijnlijk omdat deze mensen technisch erg goed onderlegd zijn. Vrijwel alle landen van de voormalige Sovietunie blinken uit in aantallen (goede) betas. Plus het feit dat ze economisch nog steeds niet gelijklopen met het westen zorgt dit voor het grote aantal Oost-Europeanen. De Westerlingen (EU en VS) zijn juist vaak de producenten van skimapparatuur (R&D, productie vervolgens in China) en verkopen dit online weer door aan de 'echte' skimmers. Deze westerlingen hebben vaak al veel geld verdient aan skimming (toen het nog redelijk onbekend was) en zien het skimmen nu als te groot risico, dus hebben ze de focus verlegd. Google maar eens rond, complete CAD tekeningen van opzetstukjes en pinautomaten, daar zit echt werk (en dus geld) in.

#3 geven nederlanders geen bal om het feit dat die 31 miljoen uit onze EIGEN zakken komt?
Nee, omdat het voor mij persoonlijk geen enkele consequentie heeft, hoogstens dat de kaartbijdrage met een kwartje omhoog gaat. En als ik geskimmed wordt krijg ik toch alles vergoed. Hetzelfde met hybride auto's; die gingen ook pas lopen toen het 14% bijtelling tarief er kwam, niet vanwege de morele milieubezwaren. We zijn erg praktisch ipv principieel.
05-03-2010, 12:18 door Anoniem
Wanneer krijgen we hier nu eindelijk eens een veilige bankpas?!!
05-03-2010, 14:56 door Anoniem
Je weet toch waar het gebeurt, OV automaat van GVB. De betreffende skim apparatuur is DAAR natuurlijk al weer weg.
Waarom zijn het oost Europeanen ? Die vinden dat kennelijk leuk. Criminelen schijnen elk hun eigen 'dingetje' te hebben. En grenzen zijn er niet meer.
31 miljoen is nog steeds niet veel op zoveel passen. En van den Nederlander moet altijd alles zo goedkoperd mogelijk. Geen cent te veel.
05-03-2010, 16:20 door Anoniem
Ze geven er vaak niets om. Ik heb hier zelf meegemaakt in de supermarkt, dat ik wilde pinnen maar zag dat er meerdere zegels kapot waren.
Toen ik daar wat van zei kreeg ik te horen dat dit kwam door het schoonmaken van de apparaten, maar ze iedere dag gecontroleerd werden.
Toen ik daarop vroeg of ze iedere ochtend opengeschroefd worden om te kijken of er meer in zit dan de dag ervoor was het antwoord nee.
Toen ik daarop antwoordde dat ze dan niet gecontroleerd werden, het mijn geld en bankpas is wat ik dan minstens 2 weken mag missen en dus op een apparaat wens te pinnen dat er fatsoenlijk uitziet, was ik maar een vervelende klant.

Nu verwacht ik ook niet de slimste medewerkers in een supermarkt, maar op mijn mail naar het hoofdkantoor hierover heb ik gewoon geen antwoord ontvangen. Ik ben dus maar gebruik gaan maken van een andere supermarkt.
05-03-2010, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ze geven er vaak niets om. Ik heb hier zelf meegemaakt in de supermarkt, dat ik wilde pinnen maar zag dat er meerdere zegels kapot waren.
Toen ik daar wat van zei [...] maar op mijn mail naar het hoofdkantoor hierover heb ik gewoon geen antwoord ontvangen. Ik ben dus maar gebruik gaan maken van een andere supermarkt.

Misschien heeft het meer effect als je de naam van de supermarkt niet voor je houdt. Met een beetje geluk kijkt het hoofdkantoor via Google Alerts of zo hoe er over ze geschreven wordt. Zo heb ik vorig jaar bij een ING-filiaal (Amsterdam, Hoofddorpweg) opgemerkt dat de opening voor de pinpas afweek van de afbeelding. Ik meldde het binnen en kreeg opgewekt te horen dat ik me daar helemaal geen zorgen over hoefde te maken, ze werden regelmatig gecontroleerd. Dat zal misschien zo zijn, maar ik vond het geen goede zet om klanten op te voeden in de gewoonte om signalen dat er iets niet klopt te negeren. Nu ik het me herinner: ik ga binnenkort eens kijken hoe het er nu bijstaat.
05-03-2010, 19:47 door Anoniem
Nooit, die bestaat niet en kan niet bestaan, het blijft een wedloop.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.