image

ING waarschuwt voor phishingaanvallen

vrijdag 19 maart 2010, 15:54 door Redactie, 17 reacties

De ING bank waarschuwt klanten voor een toename van het aantal phishingaanvallen. De afgelopen weken verschenen verschillende e-mails die klanten om hun inloggegevens. "Normaal komt dat bijna niet voor", zegt een woordvoerder van ING tegenover Webwereld. "Misschien is het hooguit eens een keer één mailtje." Uit voorzorg heeft de bank een waarschuwing online gezet, waarin het klanten vraagt om nooit de TAN-code af te staan en die net zo zorgvuldig als een pincode te behandelen.

De aanvallen zouden volgens de woordvoerder nauwelijks effect hebben en slechts "enkele" slachtoffers maken, die de bank compenseert. De pagina bevat ook verschillende screenshots van recente phishingaanvallen.

Reacties (17)
19-03-2010, 16:19 door Anoniem
godskolere, wat een taalfouten en rare zinsbouw in die mails!

"wij zijn droevig voor de ongemakken dit u zou kunnen veroorzaakt hebben;" (voorbeeld 2)

je bent echt heel dom als je daar intrapt.
19-03-2010, 18:22 door Anoniem
"Normaal komt dat bijna niet voor", legt een woordvoerder van ING uit. "Misschien is het hooguit eens een keer één mailtje."
Dit is nu typisch gedrag van banken: de klant voor de gek houden door domheid te hanteren.
Een behoorlijk 'probleem' dat banken hebben is dat er weinig zicht is op misbruik. Veel pogingen tot misbruik gebeuren zonder dat banken er maar iets vanaf weten. Ja, banken krijgen zeker wel regelmaat te horen dat er pogingen tot misbruik als phishing zijn, maar ze zijn voornamelijk passief afhankelijk. Juist door die afhankelijkheid hebben ze geen compleet beeld van de pogingen tot misbruik en de klanten evenmin. Gevolg is dat het erg makkelijk is om heel trots te zeggen dat een bank en haar klanten bijna niet met dit misbruik te maken hebben. En ja, vergeleken met een tiental verschillende pogingen die in korte tijd aan het licht komen is het natuurlijk ook erg prettig om te zeggen dat sturen van zulke mailtjes het bijna niet voor komt. Het is maar niet hoe je kijkt en wat goed uit komt om te vertellen.
19-03-2010, 18:44 door Anoniem
Dat is minder goed zichtbaar voor mensnen die de taal minder beheersen, zoals mensen van buitenlandse afkomst.
19-03-2010, 19:02 door spatieman
vooral altijd die openings zin.
lieve postbank klant.

dan zou er al een belletje moeten rinkelen...
of hebben somige gasten simpelweg een hamer nodig.,
19-03-2010, 20:43 door quikfit
Tsja...........Zolang er mensen intrappen.............
19-03-2010, 21:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-03-2010, 21:29 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-03-2010, 09:40 door Anoniem
Zoals gewoonlijk is ING weer VEEL te laat met het inlichten van hun klanten. 4 weken geleden heb ik ze twee emailberichten die er op gericht waren informatie van rekeninghouders te vergaren. ING stuurt niet eens een bericht terug maar ook geen email naar klanten om ze bewust te maken van een nieuwe campagne.

Banken zijn teveel met risicomanagement in de eigen infra en proces hoek maar laten hun klanten over aan hun eigen deviezen......En 4 weken later komen ze in de openbaarheid en waarschuwen ze hun klanten....rijkelijk laat en het is duidelijk dat men er verkeerd mee omgaat.
20-03-2010, 09:45 door Anoniem
"Normaal komt dat bijna niet voor", zegt een woordvoerder van ING tegenover Webwereld. "Misschien is het hooguit eens een keer één mailtje." ???????????????? Waar is ING met zijn hoofd geweest gedurende de laatste jaren? Hebben ze geen CERT die zich hier mee bezig houdt? Kennelijk niet. 1 emailtje? Ik heb er in 2 weken acht gehad, op drie verschillende email adressen. 1?!?! ING neem je verantwoordelijkheid, 3 x kloppen was een geinige awareness actie maar waar is de opvolging? Sociale verantwoordelijkheid t.o.v. cybercrime and awareness is bij overheid en bedrijfsleven nog moeilijk te vinden. Sociaal verantwoord ondernemen? Daar hoort naar mijn inziens ook dit hoofdstuk onder. Cybercrime and cyber warfare gaat ons allemaal aan.
20-03-2010, 15:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-03-2010, 13:09 door Anoniem
Let op: Er is een nieuwe fishing email in omloop:


---------- Forwarded message ----------
From: "ING"<ing@emailing.ing.nl>
To:
Date: Fri, 26 Mar 2010 11:32:20 -0000
Subject: Mijn ING Nieuws


Beste Klant,

Na een verbetering in ons online veiligheidssysteem, dat van PostBank tot ING Bank N.V leidt,
hebben wij een Bericht van de Code van de Fout ontvangen: "ERROR-463" van uw rekening in ons
bankwezensysteem. Dit zou aan of een toegangspoging van buitenNederland of reeks ontbroken
Login ingangen op uw rekening toe te schrijven kunnen zijn.

Als deze ontbroken pogingen niet door u werden gemaakt, tevreden Login om uw rekenings ware
eigendom door ons normaal bankwezensysteem voor authentiek te verklaren.


Nota: Wij zouden onbruikbaar maakten uw online bankwezen als veiligheidsmaatregel tegen fraude
kunnen als er niet in slaag om uw identiteit met ons onmiddellijk voor authentiek te verklaren.


Wij zijn diep droevig voor het ongemak dit kan of u zou kunnen veroorzaakt hebben. Op controle,
zal u binnen 24 uren als bericht van restauratie aan de normale dienst worden gecontacteerd.
In ING Bank N.V, geven wij om uw veiligheid vandaar proactively op de hoogte brengend u van deze activiteit.


ING Bank N.V.
Handelsregister Leeuwarden nr. 33031431
30-06-2010, 18:07 door Anoniem
Deze week ontving ik ook een phisingpoging "van" de ING bank...
Deze vorm al bekend?

Gewaardeerde accounthouder,

Tijdens onze regelmatige actualisering en verificatie van de
Halifax Online Banking Service, konden we niet
Controleer uw actuele informatie.

Update your online bankieren

ING Bank NV
Handelsregister Leeuwarden nr. 33031431


Overduidelijk lijkt me... het gedeelte "Update your online bankieren" is in de mail een link naar een of andere phisingsite dus...
29-07-2010, 19:00 door Anoniem
Heb ook zoiets gehad, maar niet gelezen meteen maar bij ongewenst geplaatst.
Kreeg er volgende nog een; in mapje ongewenst dan.

Ben geen klant van ing dus doe er niks mee...
10-01-2012, 18:13 door Anoniem
Beste gewaardeerde klant,
U hebt een nieuwe beveiligingsupdate van ING. Alstublieft
Log in op uw account om deze update te bevestigen

Update your online bankieren

ING Bank NV
Handelsregister Leeuwarden nr. 33031431


net binnen gekregen dus ze blijven nog lekker bezig vervelend volk
29-03-2012, 09:11 door Anoniem
De e-mail afkomstig van Gerwin Gerritsen (gerwingerritsen@hotmail.com):


Datum Handelregisternummer Telefoon Behandeld door
29 Maart 2012 33031431 0900-0933 Klantenservice


Onderwerp
U hebt een ongelezen bericht van de ING Bank

Geachte heer/mevrouw,


U hebt een ongelezen bericht op uw internetbankieren rekening.


Bekijk uw bericht via de onderstaande link

https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet


PS: Het is mogelijk dat uw emailhost de capaciteit van deze email
niet aankan en daardoor niet alles zichtbaar is of op de juiste plek staat


Hoogachtend,


Jeroen van Deudekom
Afdeling Beveiliging & Fraude
ING Bank N.V


ING Amstel en Vecht
Stadsplein 96
1181 ZM Amstelveen, Noord-Holland
KvK: 04068479

N.B. Dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Reacties, vragen en opmerkingen
toegezonden aan de afzender van dit e-mailbericht zullen daarom niet worden
beantwoord/behandeld.

======================================================
ING disclaimer: http://www.ing.nl/disclaimer

© 2012 ING Bank, Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy | Legal Disclaimer
28-06-2012, 15:15 door Anoniem
ik krijg sinds een week deze mails.niet alleen van ING waar ik klant ben maar ook van de rabobank en ABN/ AMRO

steeds met dezelfde inhoud

Geachte klant,
Wij hebben een aanvraag gekregen om 500 euro van Ing bank rekening afteschrijven om de levering van de documenten te betalen.
Het afschrijven van het geld en het sturen van de documenten zal in 48 uren gebeuren.

Om het detail van de bestelling te zien klikt a.t.b. hier .
Om de bestelling terug te trekken, klikt a.t.b. hier.

Het detail van de bestelling:
Datum van verstuur: 28.06.2012
Afzender: Belastingsdienst
Type: expres

Met besten groeten,
Het dienst van klanten support van Ing bank.
20-07-2012, 21:52 door Anoniem
Hier heb ik er al een stuk of wat van gehad. En wat denk je...op mijn mobiel klik ik TOCH op de link, vervolgens wordt mijn hele adresboek bestookt met bullshit mails.

Zie onder. Heb nog nix op het WEB gevonden dat hiernaar verwijst...ben ik de enige die dit kreeg?


24377100
Betreft : Onderhoud op Mijn ING 2012

Geachte Mijn ING klant,

Vanaf april 2012 gingen de eerste geselecteerde klanten over naar het vernieuwde Mijn
ING en dat is misschien even wennen. We hebben de wijzigen samen met het consumentenpanel ontwikkeld.
Met een nieuw gezicht wordt internetbankieren overzichtelijker en makkelijker. Zo worden uw dagelijkse
bankzaken nog eenvoudiger.

Het vernieuwde Mijn ING biedt dezelfde mogelijkheden als u gewend bent, maar is overzichtelijker.
De belangrijkste veranderingen zijn:

Al uw betaalrekeningen staan overzichtelijker bij elkaar. Zo heeft u direct inzicht in uw saldo
U heeft direct toegang tot belangrijke taken zoals overschrijven
Alle mogelijkheden in Mijn ING staan toegankelijk en overzichtelijker op ieder scherm bij elkaar
Op iedere pagina kunt u de meest gestelde vragen over die pagina raadplegen

Let op: U ontvangt deze tijdelijke nieuwsbrief omdat u uw account moet updaten vanwege de instellingen
van het vernieuwde Mijn ING.

Klik hier om de update te activeren op de beveiligde website

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van Deudekom

ING Bank N.V
Afdeling Internetbankieren

Als je klikt kom je hier: http://belangrijkonderhoud-mijning2012.x90x.net/
Maar dat zag ik pas op een normaal scherm :-((

Wees gewaarschuwd..ik zet even een donkey-hat op (uit schaamte)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.