Privacy - Wat niemand over je mag weten

SNS Bank past privacy- en cookiereglement aan

16-07-2010, 13:33 door Anoniem, 13 reacties
Ik logde vandaag in bij online bankieren van SNS bank en zag daar dit bericht.

SNS Bank past privacy- en cookiereglement aan

Bezoekers op www.snsbank.nl geven met hun surfgedrag aan waar hun interesses en wensen liggen. SNS Bank speelt graag in op deze wensen en wil hiervoor nog meer de gegevens uit het surfgedrag gebruiken. Maar dat doen we natuurlijk alleen als jij daar geen bezwaar tegen hebt.
Hoe werkt het?

Naar aanleiding van je surfgedrag ontvang je specifieke en relevante informatie van SNS Bank. Dat kan vanaf 16 augustus 2010 ook via telefoon, e-mail, post of sms. Tenminste, als je daar geen bezwaar tegen hebt.
Geen informatie ontvangen

Wil je liever niet dat SNS Bank je surfgedrag gebruikt voor het versturen van specifieke informatie via telefoon, e-mail, post of sms? Dan geef je dit door aan de SNS Klantenservice. Na het invullen van het online terugbelformulier belt de klantenservice terug en zorgt voor een snelle afhandeling van je verzoek.

Begrijp ik het goed, staat hier dat ik mij expliciet af moet melden? Ik dacht dat dit enkel mag als het van belang is voor mijn eigen rekening. Ik zit niet te wachten op commerciele blabla en het is van de zotte dat ik me daar, via een terugbel functie, voor moet afmelden.
Reacties (13)
16-07-2010, 16:07 door Anoniem
Helemaal mee eens. Echt belacheloos. En dat ga ik ze vertellen ook.
16-07-2010, 16:07 door Erwtensoep
Voor het monitoren kan je je niet afmelden, al kan je dat natuurlijk via browser addons e.d. wel blokkeren. Voor het gebruiken van de verzamelde informatie voor het versturen van commerciële troep/spam moet je je inderdaad expliciet afmelden.
Overigens als ik nu de SNS site bezoek zie ik 2 trackers, Omniture en Google Analytics, maar die zijn niet aanwezig bij het inlogscherm van internetbankieren, dus waarschijnlijk zijn de pagina's van internetbankieren zelf ook trackervrij, in tegenstelling tot die van sommige andere banksites.

EDIT:Al vraag ik me dan af hoe ze je surfgedrag aan jouw koppelen als ze je niet monitoren als je ingelogd bent...
16-07-2010, 16:43 door spatieman
SNS mallware ?
16-07-2010, 17:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-07-2010, 17:39 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-07-2010, 18:23 door tuxick
Hoe willen ze dat doen?
16-07-2010, 18:54 door Erwtensoep
Door unaniem: "Bank gaat surfgedrag monitoren"

Voor het woord 'monitoren' hebben we een heel mooi en duidelijk nederlands woord.

onderzoeken, gadeslaan, controleren; observeren

Ja, ik weet het 'monitoren' staat sjiek. De prestatie laat zich raden.

Verder heb ik geen commentaar.

Bespioneren is ook een goed synoniem..
16-07-2010, 22:02 door ej__
Door spatieman: SNS mallware ?
Ik hoop dat dat beperkt blijft tot malware. We hebben niets aan besmette winkelcentra.
16-07-2010, 23:05 door Anoniem
Ik ben klant bij de idieele en duurzame ASN-bank. Helaas is deze bank voortgekomen uit de SNS bank, het is een zogenaamde dochter. Daarom volg ik het nieuws over de SNS-bank. Naar mijn overtuiging doet de ASN-bank niet aan dit soort praktijken. Voor SNS-klanten misschien een tip: Stap over op de duurzame dochter, velen deden het voor U!
17-07-2010, 15:48 door Anoniem
Het mag niet, maar alle banken doen het. Verbied het, en ze doen het op een manier die net niet specifiek verboden is. Het enige wat helpt is fatsoen & moraal. Maar dat vinden we hopeloze ouwe meuk. Kortom: eigen schuld.
18-07-2010, 08:55 door Anoniem
En als je het contact formulier invult hebben ze gelijk je e-mailadres en telefoonnummer. Kunnen ze tijdens dat telefoontje lekker cross-sellen. Dus hoe dan ook contact met alle klanten. Wat echt klantvriendelijk zou zijn is het plaatsen van een inlogmelding binnen internetbankieren waar je je met 1 klik kunt afmelden. Maar tja, dan haken er tegemakkelijk velen af. En er moet natuurlijk wel een reele drempel blijven...
19-07-2010, 10:12 door cjkos
Door Anoniem: En als je het contact formulier invult hebben ze gelijk je e-mailadres en telefoonnummer. Kunnen ze tijdens dat telefoontje lekker cross-sellen. Dus hoe dan ook contact met alle klanten. Wat echt klantvriendelijk zou zijn is het plaatsen van een inlogmelding binnen internetbankieren waar je je met 1 klik kunt afmelden. Maar tja, dan haken er tegemakkelijk velen af. En er moet natuurlijk wel een reele drempel blijven...

Niet om het een of ander, maar als je klant bent van een bank hebben ze deze gegevens toch al. Ik neem aan dat als je ze niet vertrouwd op basis van je privacy dat je daar dan al helemaal geen rekening hebt lopen.
19-07-2010, 11:49 door Anoniem
"Naar mijn overtuiging doet de ASN-bank niet aan dit soort praktijken. Voor SNS-klanten misschien een tip: Stap over op de duurzame dochter, velen deden het voor U!"

Waarop baseer je deze uitspraak ? Je gaat ervanuit dat de dochtermaatschappij niet doet wat de moeder doet, en raadt mensen op basis daarvan aan om naar dochter maatschappij ASN te gaan. Enige onderbouwing dat ASN dit niet zou doen ontbreekt. Adviseer je mensen op basis van feiten, of op basis van een aanname ?

"Bezoekers op www.snsbank.nl geven met hun surfgedrag aan waar hun interesses en wensen liggen. SNS Bank speelt graag in op deze wensen en wil hiervoor nog meer de gegevens uit het surfgedrag gebruiken. "

Ik geef helemaal niets aan met mijn surfgedrag. Immers is dat niet de doelstelling van mijn websurfen. Dergelijke emails, waarin men feitelijk stelt je te bespioneren, en de informatie te gebruiken tenzij je bezwaar hebt, gaan aan alle fatsoensnormen voorbij. Zeker wanneer je je realiseert dat je geen bezwaar kunt maken tegen het bijhouden van dergelijke gegevens - je kunt alleen vragen of ze deze gegevens niet willen gebruiken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.