Vuistregel:
ELKE email die aan je vraagt ergens in te loggen behandel je als een phishing-email, tenzij je precies begrijpt wat er gaande is en waarom je die email gekregen hebt.Bij banken geldt dat nog eens dubbel. Die hebben je adres, voor belangrijke dingen sturen ze je papieren brieven of zetten ze een mededeling op hun beschermde website.
ditmaal in goed Nederlands
Effe goed lezen:
het voormalige Postbank
Het is nog altijd
de bank. Dit is geen goed Nederlands.
De Postbank was al gefuseerd met ING (de blauwe leeuw werd een oranje leeuw, weet je nog?), het weer loskoppelen en met ABN AMRO fuseren was groot nieuws geweest. Als je niet meer zeker wist hoe het ook al weer zat met al die bankfusies: de Postbank-pagina op Wikipedia meldt de fusie, en www.postbank.nl schakelt automatisch door naar www.ing.nl. Google op "Postbank fusie" en het eerste resultaat zegt: "Fusie Postbank
met ING: de gevolgen". Het is letterlijk in een paar seconden te verifiëren.
Je hebt misschien geen IT-achtergrond als je deze vraag stelt, maar voor een webapplicatie hoef je geen upgrade op jouw computer te installeren, het aantrekkelijke van webapplicaties is nou juist dat dat niet hoeft. Ook dat is verdacht dus. En het idee dat jij iets moet doen om aan hun kant een verbetering af te maken én dat dat vervolgens zeven dagen nodig heeft is ook raar, als ze per afzonderlijke klant handwerk moeten verrichten hebben ze het wel extreem onhandig aangepakt.
Dit is overduidelijk een phishing-mail.