Vier op de vijf consumenten gebruikt een risicovolle methode voor het verzinnen van wachtwoorden, zoals het toevoegen van persoonlijke informatie en woorden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Israëlische beveiligingsbedrijf Check Point. Zo is van 29 procent van de ondervraagden wel eens een account gehackt, waaronder e-mail, bank en sociale netwerkaccounts. Acht procent kopieerde wachtwoorden van internet die te boek stonden als 'veilig'.
Volgens Checkpoint worden criminelen steeds beter in het kraken van wachtwoorden. "Door een uniek wachtwoord voor elk belangrijk account te maken, maken consumenten de eerste verdedigingslinie tegen online dieven die niet kunnen wachten om toegang te krijgen tot belangrijke gegevens voor financieel gewin." Het beveiligingsbedrijf geeft vervolgens een aantal bekende tips voor het maken van wachtwoorden, maar lijkt geheel onbekend met het concept passphrases te zijn.
"Bij het maken van wachtwoorden, moeten consumenten denken aan het belang van het account en wat de gevolgen zijn indien het gehackt wordt. Uiteindelijk gebruik je voor een bankrekening niet hetzelfde wachtwoord als voor een gratis spelletje", concludeert Abdul.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.