Door SBBo: Met phishing alleen ben je er nog niet.
Bij de Abn/Amro is het zo dat naast pasgegevens, pincode ook nog een authenticatie reeks moet worden ingevuld, gegenereerd door de calculator.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het rekeningnummer wordt gewijzigd in de transactie, wat mij lastig lijkt om deze omgeving zich op de website en dus op de locatie van de bank afspeelt.
Ik kan mij er nog niet veel nbij voorstellen.
Iemand een idee?
Natuurlijk. Je moet bedenken dat NIETS van wat je ziet en doet op de client computer vertrouwd kan worden .
Wat de webserver van de bank stuurt , en wat op jouw scherm verschijnt kunnen twee heel verschillende dingen zijn.
Wat jij intikt/inklikt als bedrag en bestemming, en wat de bank aangeboden krijgt als transactie kunnen ook twee verschillende dingen zijn.
Al die dingen kunnen door een trojan willekeurig gemanipuleerd worden.
Wat de bank moet proberen is om die hele set ontvangen transacties via een betrouwbaar kanaal aan jou te laten weten en daar authorizatie voor te krijgen.
De computer en internet zijn niet dat kanaal (want de client computer is onbetrouwbaar), het enige wat ze hebben is een heel beperkte hoeveelheid bandbreedte om die samen te vatten, op een manier dat mensen dat uit hun hoofd snappen.
Geen fancy hashes dus.
Het gaat er niet (alleen) om dat de echte rekeninghouder aan de andere kant van het toetsenbord zit.
Het gaat er vooral om dat de eigenaar bewust alle transacties *die de bank ontvangen heeft* goedkeurt, in grootte en in bestemming.
De "calculator" banken moet die informatie samenvatten in een handvol cijfers, ongeveer zoveel als je mensen kunt laten intikken.
En die mensen moeten snappen dat een transactie bedrag daarin extreem belangrijk is.
(stel dat het scherm zegt 'bij uw calculator, neem het transactie bedrag en voeg een 9 toe als voorloopcijfer ?
Gaat tante truus in de alarmstand ? Gaat zelfs de gemiddelde bezoeker hier in de alarmstand ? )
De TAN-via SMS bank(en) hebben maar liefst 160 karakters om te beschrijven wat ze gaan uitvoeren, en wat dat betreft een voorsprong. Een nadeel is dat de betrouwbaarheid van een SMS kanaal aan het afnemen is, vanwege smart phone hacks of het (te) makkelijk wijzigen van opgegeven telefoonnummers bij de bank. (en wat verder gezocht, sim clone hacks).
Wat de banken meer doen, (en creditcard maatschappijen al lang moesten doen) is 'verdachte patronen' vlaggen en die transacties vertragen.
Maar weinig mensen betalen naar het Oostblok. Hypotheken en huren worden jarenlang op hetzelfde moment voor hetzelfde bedrag naar dezelfde rekening gestort.
Rekeningen met weinig transacties (scholieren, uitkeringstrekkers) die opeens een vloed van stortingen krijgen en enorm pinnen op veel plaatsen kunnen wel eens een money mule geworden zijn.
Dat soort patronen spotten, vlaggen, en dan ingrijpen (vertragen of blokkeren,menselijke analyse, telefonische follow up) is wat bedoeld wordt met 'onderscheppen in het voortraject' .