Nederlanders zijn niet bereid privégegevens en informatie over hun surfgedrag achter te laten bij adverteerders als ze in ruil hiervoor gratis content krijgen of goedkoper uit zijn. Dat blijkt uit onderzoek dat KPMG onder bijna tienduizend consumenten verrichtte. Tweederde van de Nederlanders wil zijn gegevens niet inruilen voor een goedkopere deal. Buiten Nederland is een meerderheid van de consumenten hiertoe wel bereid.
Nederlanders zijn ook niet bereid om advertenties op hun mobiele apparaat te ontvangen als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat in ruil voor gratis content of producten.
Veiligheid
Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met een mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals creditcardgegevens, bij derden terecht komen. Banken genieten bij de Nederlander nog altijd het meeste vertrouwen als het gaat om het veilig betalen van online aankopen, gevolgd door betaalsystemen, zoals Paypal.
“Bijna 60% van de Nederlanders geeft er de voorkeur aan de op internet gekochte goederen via een overboeking te betalen”, zegt Jasper de Grauw van KPMG. "Daarnaast gebruikt ruim de helft PayPal en slechts 15% een creditcard. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.