image

Nederlander ruilt privacy niet voor gratis content

donderdag 12 januari 2012, 10:30 door Redactie, 11 reacties

Nederlanders zijn niet bereid privégegevens en informatie over hun surfgedrag achter te laten bij adverteerders als ze in ruil hiervoor gratis content krijgen of goedkoper uit zijn. Dat blijkt uit onderzoek dat KPMG onder bijna tienduizend consumenten verrichtte. Tweederde van de Nederlanders wil zijn gegevens niet inruilen voor een goedkopere deal. Buiten Nederland is een meerderheid van de consumenten hiertoe wel bereid.

Nederlanders zijn ook niet bereid om advertenties op hun mobiele apparaat te ontvangen als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat in ruil voor gratis content of producten.

Veiligheid
Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met een mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals creditcardgegevens, bij derden terecht komen. Banken genieten bij de Nederlander nog altijd het meeste vertrouwen als het gaat om het veilig betalen van online aankopen, gevolgd door betaalsystemen, zoals Paypal.

“Bijna 60% van de Nederlanders geeft er de voorkeur aan de op internet gekochte goederen via een overboeking te betalen”, zegt Jasper de Grauw van KPMG. "Daarnaast gebruikt ruim de helft PayPal en slechts 15% een creditcard. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet."

Reacties (11)
12-01-2012, 10:46 door Anoniem
De steekproef onder "de Nederlander" die de basis is voor dit onderzoek, moet bijzonder slecht zijn geweest. Daar heeft dus geen enkele facebook of Hyves klant tussen gezeten.
Ter verduidelijking; met klant van facebook bedoel ik natuurlijk 'het te verkopen product'.
12-01-2012, 10:53 door Anoniem
Dit is natuurlijk onzin, want we doen het iedere dag.
Bonuskaarten, korting bij de ns en ga zo maar verder.
12-01-2012, 11:00 door Anoniem
"Nederlanders zijn niet bereid privégegevens en informatie over hun surfgedrag achter te laten bij adverteerders als ze in ruil hiervoor gratis content krijgen of goedkoper uit zijn. Dat blijkt uit onderzoek dat KPMG onder bijna tienduizend consumenten verrichtte."

Ah vandaar dat we allemaal op Google, Facebook en andere websites zitten.
12-01-2012, 11:17 door Anoniem
Hebben ze überhaupt wel Nederlanders onderzocht? Een Nederlander verkoopt zijn ziel en zaligheid voor korting of als er iets gratis te halen valt.
Onzin onderzoek want vrijwel iedereen die Hyves, Facebook, Google apps, Android, WP7, IOS, en dergelijk social media gebruikt deelt zijn privé gegevens voor gratis content vanuit allerlei appmarkets. Dat niet iedereen zich dat beseft doet niets af van het feit dat ze dat wel gewoon doen.
Geef een Nederlander bij aankoop van een TV of camera een paar euro korting waarbij hij zich met zijn gegevens moet registreren bij de fabrikant, dan doen ze dat massaal. Kijk maar eens naar de kortingskaarten van de bouwmarkten.
12-01-2012, 11:18 door Anoniem
"Nederlander ruilt privacy niet voor gratis content. Dat blijkt uit onderzoek dat KPMG onder bijna tienduizend consumenten verrichtte."

Snappen onderzoekers het verschil tussen wat een mens zegt, en wat een mens doet ? Ik vind dit onderzoek ronduit waardeloos.
12-01-2012, 11:39 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-01-2012, 11:47 door Anoniem
"Maar ook als ik bijvoorbeeld een stoere gozer zie facebooken in de openbare ruimte (die ik niet ken), dan vraag ik soms wel eens of diegene homo is, omdat die zo als een vrouw zit te chatten op zijn telefoon. Zoiets doen echte mannen namelijk niet. Ik heb uiteraard niks tegen homo's maar als je een stoere man homo noemt omdat hij als een vrouw zit te chatten op zijn telefoon, dan prikkelt het hem en zet dat aan tot nadenken."

Ik denk eerder dat ze zich zullen afvragen wat een vreemd figuur jij bent dat je met dit soort volstrekt bizarre en belachelijke redenaties op de proppen komt.
12-01-2012, 14:53 door Anoniem
Ik mis het gebruik van iDeal. Wordt dat in Nederland niet vaker gebruikt dan Paypal?
12-01-2012, 15:15 door Anoniem
Wat mensen zeggen en wat ze doen, daar zit een groot verschil. Er is een enorme spamindustrie gebouwd op de bereidwilligheid van mensen om hun gegevens te geven in ruil voor een (niet bestaande) kans op een "prijs".

Denk aan Aldaniti en trawanten en de Nederlandse SMS boeven (Blinck c.s.).
12-01-2012, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is natuurlijk onzin, want we doen het iedere dag.
Bonuskaarten, korting bij de ns en ga zo maar verder.

Laten we voor de grap eens aannemen dat dit onderzoek wel goed is uitgevoerd. Dan zou jij je kunnen gaan afvragen waar het aan ligt dat mensen die dingen doen terwijl ze gevolgen hebben die ze niet willen. Misschien beseffen ze het wel niet, misschien is het wel veel moeilijker te begrijpen voor hun dan het voor jou is.

Door Anoniem: Snappen onderzoekers het verschil tussen wat een mens zegt, en wat een mens doet ? Ik vind dit onderzoek ronduit waardeloos.

Waarom? Het geeft aan wat mensen willen. Dat jij weet dat de werkelijkheid heel anders is betekent niet per se dat mensen eigenlijk wat anders willen. Misschien schatten ze de werkelijkheid wel verkeerd in.

Hoeveel mensen snappen dat een willekeurig woord uit die toch wel heel dikke Van Dale niet geschikt is als wachtwoord omdat het makkelijk te raden is? Makkelijk? Ga er maar eens aanstaan, als je het ongeautomatiseerd probeert te doen, en dat is wat de meeste mensen zich voor kunnen stellen. Hoeveel mensen snappen dat op het internet 2 miljard mensen, inclusief de beste inbrekers, een paar stappen van hun voordeur verwijderd zijn? Je ziet ze niet. Als die menigte op straat voor hun huis zou staan zouden ze de deur echt wel goed op slot doen. En het is al even onvoorstelbaar wat Facebook van je te weten komt en met je gegevens doet.

De werkelijkheid van de meeste mensen is kleinschalig. Vergeleken bij wat geautomatiseerde gegevensverwerking vermag is zelfs het hebben van 400 Facebook-'vrienden' piepklein van schaal, terwijl het op menselijk niveau al klinkklare onzin is om te denken dat je zoveel mensen goed genoeg kan kennen om ze vrienden te noemen. Het voorstellingsvermogen van mensen is afgestemd op wat ze gewend zijn. Het is een minderheid die doorheeft hoe massaal geautomatiseerde gegevensverwerking onder de motorkap is. Het is een minderheid die snapt dat heel veel privacygevoelige gegevens voor een computer piepklein zijn vergeleken met een video, en dat de verwerkingscapaciteit die nodig is om een video af te spelen genoeg is om al behoorlijk vergaande analyses op de hele Nederlandse bevolking uit te voeren. Het is volkomen abstract, een andere werkelijkheid.

Dus in plaats van af te geven op de onderzoekers en op de Nederlanders die zich anders gedragen dan wat ze uitdragen, zou je als iemand die het wel snapt je af kunnen vragen hoe je je medemensen een pietsje wijzer kan maken.
12-01-2012, 21:37 door Anoniem
Mensen hebben geen idee wat er allemaal aan data over hun surfgedrag verzameld kan worden.
Heb nu een paar dagen Piwik op een site staan en vind het bizar te zien hoeveel er per gebruiker
wordt verzameld aan informatie. En as gebruiker heb je dat dus absoluut niet door kom ik achter.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.