De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil graag een eigen risico voor consumenten die internetbankieren. De kans dat zo'n maatregel er ook komt is echter klein. Dat liet Michael Samson, adviseur informatica bij de NVB, tijdens een discussie over het onderwerp weten. Nederland heeft de hoogste penetratiegraad wat internetbankieren betreft. In totaal zouden 11 miljoen mensen online bankieren. In de eerste helft van vorig jaar waren 2418 gebruikers het slachtoffer van malware en phishing. De schade bedroeg 11,2 miljoen euro, wat neerkomt op 4.600 euro per slachtoffer.
De banken lanceerden de afgelopen jaren verschillende campagnes om de consument bewuste van veilig internetbankieren te maken, zoals 3 x kloppen en campagnes over een cybercrimineel en phishing. Slachtoffers worden echter altijd vergoed, waardoor er geen "stok" achter de deur zit om het online gedrag te beteren.
"Bij skimming is het vrij zwart-wit", aldus Samson. De betaalautomaat is van skimmingapparatuur voorzien of niet. "Bij internetbankieren ligt dat veel gevoeliger." Als iemand voor de tiende keer slachtoffer van digitale fraude wordt doen de banken volgens Samson wel moeilijker. Maar dat is een ander verhaal als bankierders in zeer geavanceerde malware trappen. "We willen graag de klant van zijn verantwoordelijkheid overtuigen en proberen die daar ook steeds meer neer te leggen. En er zijn ook klanten die daar serieus mee omgaan, maar er zijn ook klanten die erg slordig zijn", aldus Samson.
Afhaken
Arda Gerkens van de HCC ziet een volledig eigen verantwoordelijkheid voor eindgebruikers niet zitten. "Als we dat zouden invoeren, zouden heel veel mensen afhaken met internetbankieren. En is het de vraag of we en de banken dat willen. Het is niet goed voor de ontwikkeling van de digitale wereld."
Gerkens ziet er meer in dat consumenten een bepaald percentage kwijt zijn. "Met een eigen risico zou je mensen meer bewust kunnen maken." Ze is echter geen voorstander om de consument voor de volledige schade op te laten draaien.
Discussie
De discussie over het onderwerp is wel aan het veranderen, merkt Samson op. "Vroeger vond men het schandalig als je niet één cent vergoedde." Daar waar de klant er weinig aan kan doen vind Samson niet dat die voor de kosten moet opdraaien. "Daar waar een klant gekke dingen doet, zou je naar een eigen risico kunnen gaan." Volgens Samson zien de banken een eigen risico wel zitten, maar zou de discussie op dit moment niet gevoerd worden omdat die toch kansloos is. "De omslag naar bewustwording moet er wel komen", gaat hij verder.
De banken gaan op dit moment al verder dan nodig is wat betreft het vergoeden van de schade die slachtoffers lijden. Wettelijk zijn ze dat namelijk niet verplicht, stelt advocaat Anna den Hartog. Volgende maand presenteert de NVB de fraudecijfers van de tweede helft van 2011.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.