De termen die Google in het nieuwe privacybeleid gebruikt zijn verwarrend en zelfs tegenstrijdig. "De analyse toont dat Google's privacybeleid onsamenhangend is, omdat het overlappende termen gebruikt", stelt het Britse Amberhawk. Een bedrijf dat juridische trainingen geeft. Dit zou het privacybeleid lastig te begrijpen maken. "Het is niet eerlijk naar gebruikers toe als ze niet eenvoudig kunnen begrijpen wat het beleid voor hen betekent."
In het privacybeleid gebruikt Google in verschillende situaties soortgelijke termen. Zo wordt er gesproken over "informatie", "persoonlijke informatie", "persoonlijke gegevens", "gegevens", "niet-persoonlijke identificeerbare informatie", "persoonlijke identificeerbare informatie", "gevoelige persoonlijke informatie" en "andere informatie die je identificeert". "Hebben deze termen het over hetzelfde? Simpel gezegd, de lezer weet het niet zeker."
Gratis
Daarnaast zou het privacybeleid ook in strijd met de Safe Harbor overeenkomst zijn, die stelt hoe bedrijven in de Verenigde Staten aan de Europese privacyrichtlijn voor de bescherming van persoonsgegevens moeten voldoen.
"Iedereen gebruikt Google omdat de diensten gratis en erg handig zijn. Omdat ze 'gratis' zijn, betekent dat niet dat Google de privacy van gebruikers voor lief kan nemen of er maximaal van mag profiteren. Het privacybeleid is onsamenhangend, onduidelijk en zorgt waarschijnlijk voor schending van privacywetten. Wat mij betreft moet het privacybeleid herzien worden", besluit Amberhawk.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.