image

Mislukte iDeal transactie blijkt phishingaanval

dinsdag 13 maart 2012, 14:26 door Redactie, 28 reacties

Nederlandse internetgebruikers zijn het doelwit van een phishingaanval die beweert een mislukte iDeal transactie te zijn, maar het in werkelijkheid de inloggegevens voor internetbankieren probeert te stelen. De e-mail heeft als onderwerp "Mislukte transactie" en zou afkomstig van iDeal zijn. In de e-mail wordt gemeld dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.

Controle
De ontvanger zou bij speelgoedwinkel Bart Smit een Playstation 3 hebben besteld. Aangezien het bedrag niet kon worden overgemaakt, wordt er nu een tweede poging gedaan om het geld af te schrijven. De e-mail roept vervolgens op om de status van de bestelling bij de afschriften te controleren.

De link in het e-mailbericht waarmee dat kan, stuurt ontvangers door naar een ING phishingsite, die op www.mining.altervista.org wordt gehost. Wie de e-mail goed leest zal merken dat bepaalde woorden ontbreken en sommige zinnen niet goed lopen, toch komt het bericht op het eerste gezicht overtuigend over.

Reacties (28)
14-03-2012, 09:21 door Anoniem
Domste sociaal engineering die ik ooit gezien heb :D
14-03-2012, 09:38 door Anoniem
Het ziet er oevrtuigend uit moet ik zeggen.
15-03-2012, 00:40 door cowboysec
SysAdmin: hier moet eigenlijk ook de tag Internetbankieren bij gezet worden!
15-03-2012, 10:43 door spatieman
gezien ik geen ideal heb, mag ik deze vraag stellen.
stuurt ideal ook echt een dergelijk bericht ??

en uh, er moet toch een lampje gaan branden als je een dergelijk iets krijgt zo van ,ik heb toch geen bestelling gedaan..
15-03-2012, 17:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-04-2012, 00:02 door Anoniem
Wij kregen vandaag dit bericht binnen.
Wij hebben geantwoord dat wij dit niet hadden besteld.
Dus ja er gaat ind wel een lampje branden.(maar voor hoeveel mensen niet en die erin trappen.)
22-07-2012, 15:21 door Anoniem
Vandaag kreeg ik een soortgelijk bericht, maar nu maakt men melding van de aanschaf van een Vespa waarvan de transactie mislukt is. Ik kan mij voorstellen dan er best mensen zijn die denken, annuleren die hap. Ondanks dat ze geen bestelling gedaan hebben. Onderaan het originele bericht staat een link naar "Annuleer betaling!"


Amsterdam 22 juli 2012,

Geachte heer / mevrouw,


Wij hebben zojuist van Scooterland B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens Scooterland B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "Vespa''- Vespa LX 25 ''.
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 2.799,00 EUR van uw rekening af te schrijven,
dit is nog om onbekende reden mislukt.
Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk dinsdag 24juli van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:

Totaal bedrag: 2.799,00 EUR
Begunstigde: Scooterland B.V
Artikel Vespa LX 25

Klopt deze transactie niet ?

Dan dient u deze transactie zelf te annuleren.
Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.

Hoogachtend,


ING Bank Nederland / iDeal Nederland.
Let op! Annuleer betaling
31-07-2012, 17:07 door Anoniem
Ook ik kreeg zo'n bericht. Ben benieuwd hoeveel er in trappen omdat ze de angst voelen dat er onterrecht geld zal worden afgeschreven.


Amsterdam 31 juli 2012,


Geachte heer / mevrouw,


Wij hebben zojuist van Scooterland B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens Scooterland B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "Vespa''- Vespa LX 25 ''.
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 2.799,00 EUR van uw rekening af te schrijven,
dit is nog om onbekende reden mislukt.
Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk op donderdag 2 augustus van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:

Totaal bedrag: 2.799,00 EUR
Begunstigde: Scooterland B.V
Artikel Vespa LX 25


Klopt deze transactie niet ?

Dan dient u deze transactie zelf te annuleren, om deze transactie volledig te annuleren dient u al verreisde gegevens in te vullen.
Bij ontbrekende gegevens word de transactie niet geannuleerd.
Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.

Hoogachtend,


iDeal Nederland


Let op! Annuleer betaling


All content © copyright 2012 Currence iDEAL B.V.
Alle rechten voorbehouden
31-07-2012, 17:57 door Anoniem
Heb ik ook gekregen
31-07-2012, 23:53 door Anoniem
Wij kregen vandaag ook van scooterland een mislukte transactie van een vespa lx 25
en zal een 2e poging op 2 augustus gedaan worden
Waarschuwt direkt u bank dat heb ik ook gedaan
Deze figuur moet gepakt worden
09-08-2012, 12:59 door Anoniem
heb gisteren dezelfde mail gehad, heb wel op annuleren geklikt want ben er op het eerste gezicht gewoon ingetuind.
Na het klikken op annuleren gebeurde er voor mij niets zichtbaars, of moet ik me toch zorgen gaan maken?
23-09-2012, 13:51 door Anoniem
Ik schrok ook van de ideal betaling van schooterland een vespa.
Moet ik dit zelf annuleren?
ik wil geen gegevens verstrekken.
Wat erg zo,n mail
24-10-2012, 21:56 door Anoniem
heb dezelfde mail 2x gehad de Bank gebeld,, scooterland gebeld,, en IDEAL gebeld
scooterland werd erg veel gebeld door slachtoffers.
heb gelukkig niks ingetoest,,, bij diverse fraude beschermingsites gemeld

één gewaarschuwd man telt voor 2
24-10-2012, 23:08 door Anoniem
Scooterland B.V
is er wel de dupe van ik heb ook zon e mail gehad
25-10-2012, 09:07 door Anoniem
ik kreeg vandaag ook zo'n bericht en heb wel die link aangeklikt, kom ik op een site van vistaprint.
Ook wij schrokken onszelf wezenloos en dachten dat iemand anders een scooter op onze naam en pas had gekocht. Allebei de passen zijn aanwezig maar wij zijn deze week wel wezen tanken op een rare plaats, dus wij dachten dat onze pas was gekopieerd.
Ik ga wel even naar de bank om te checken, wij zijn helaas niet meer een van de jongste. Ook wij vragen onszelf af of IDEAL een mail of brief verstuurt .
Moeten wij onszelf zorgen maken?
25-10-2012, 21:20 door Anoniem
Ook ik wordt steeds lastig gevallen met valse emails. Alle ander phishing emails stuur ik door naar het emailadres van de banken die daarvoor een speciaal emailadres hebben en je kunt je bijna niet voorstellen hoe vaak ik dat moet doen.

Geachte heer / mevrouw,


Wij hebben zojuist van Scooterland B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens Scooterland B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "Vespa''- Vespa LX 25 ''.
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 2.799,00 EUR van uw rekening af te schrijven,
dit is nog om onbekende reden mislukt.
Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk op zaterdag 27 oktober van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.


Dit zijn de gegevens:

Totaal bedrag: 2.799,00 EUR
Begunstigde: Scooterland B.V
Artikel Vespa LX 25


Klopt deze transactie niet ?

Dan dient u deze transactie zelf te annuleren.
Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.
Na het annuleren van uw bestelling ontvangt u binnen 1 uur een sms van uw banktegenwoordig , ter bevestiging van uw annulering.


Hoogachtend,

iDeal Nederland
01-12-2012, 19:31 door Anoniem
Hallo

Ik heb volgens ideal ook een scooter gekocht maar kon niet betaald worden via ideal.

Ik heb scooterland een mail gestuurt met de vraag of zij hiervan op de hoogte waren, dat hun naam misbruikt wordt.

heb nog geen antwoord gehad.

Vind dit heel ziekelijk.
06-01-2013, 09:17 door Anoniem
Blijkbaar gaat die mail over playstation 3 nog steeds rond, ontvangen 6 januari 2013:

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben mediamarkt B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens mediamarkt B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "PlayStation 3 met 12 GB geheugen inclusief 11 Blu-Ray films en een afstandbediening.

Media Markt Onlineprijs: 244.00 Euro's
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 244.00 EUR van uw rekening af te schrijven,
dit is nog om onbekende reden mislukt.
Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk Zaterdag 5/01/2013 van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:
Totaal bedrag: Onlineprijs: 244 Euro's
Begunstigde: Media Markt BV
Artikel:PlayStation 3 met 12 GB geheugen inclusief 11 Blu-Ray films en een afstandbediening.

Media Markt Onlineprijs: 244


Klopt deze transactie niet ?

Dan dient u deze transactie zelf te annuleren
LET OP ! Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.


Hoogachtend,

iDeal Nederland.
06-01-2013, 10:51 door Anoniem
het leeft nog steeds,
want ik kreeg op 5-1-2013 een van Mediamarkt, van dezelfde strekking, weer een PS3 .....
08-01-2013, 14:16 door Anoniem
Ik heb ook een gekregen van PS3 via mediamarkt.
Ik woon in belgie, dus zijn ze wss aan het overgaan...
30-01-2013, 18:38 door Anoniem
geachte

ik heb eens een betaling gedaan via internet blijkbaar is dat naar een datingsite gegaan maar weet niet de welke en zou dat graag te weten willen komen hoe kan ik dat doen
27-04-2013, 23:05 door Anoniem
IK heb er vandaag ook één gehad over de bestelling van een game cube via bol.com.
Nu was mijn zoontje afgelopen week het internet aan het afspeuren voor zo'n ding.
Ik had dus ook zo iets, hallo heb jij wat besteld. Hij hield vol dat hij dat niet gedaan had, maar je twijfelt dan
toch wel.
Deze truc bestaat best wel lang al.
Misschien heeft iemand er iets aan dat ik het nu even meld.

vr.gr. Monique

hieronder de mail:


Amsterdam 27 April 2013,

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben van Bol.com B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens Bol.com t B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "Gamecube.
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 1139.05 EUR van uw rekening af te schrijven, dit is nog om onbekende reden mislukt.

Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk Maandag 29 april 2013 van uw rekening
worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:
Totaal bedrag: 939.05 EUR Begunstigde:
BOL BV Artikel Sony - Playstation 3 320 gb + extra dual controller
Klopt deze transactie niet ?
Dan dient u deze transactie te annuleren op:

www.ideal.nl/annuleren=bestelling5552/rabobank <--- dit is de link waar je op moest klikken.

LET OP ! Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.

Hoogachtend,
iDeal Nederland.
28-04-2013, 18:07 door Anoniem
Ook zo'n mail ontvangen! Ik zou bij Bol.com een t.v gekocht hebben en de transactie via iDeal was mislukt .Godezijdank was het niet mijn bank waar die zgn transactie had plaatsgevonden.Ik ben er echter toch wat ongerust over!
18-10-2013, 19:04 door Anoniem
Daar is ie weer !!!

Van: ICS Cards Nederland. [mailto:noreply@icscard.nl]
Verzonden: zaterdag 19 oktober 2013 18:17
Onderwerp: Betreft: Mislukte poging (Automatische incasso).


Diemen 19 oktober 2013,


Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben zojuist van Scooterland B.V een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens Scooterland B.V heeft u online een aankoop gedaan op een "Vespa''- Vespa LX 50 ''.
Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens Scooterland B.V om een bedrag van 2.799,00 EUR van uw rekening af te schrijven.
dit is nog om onbekende reden mislukt.
Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk op maandag 21 oktober van uw rekening worden afgeschreven door Scooterland B.V.


Uw gegevens:

Begunstigde: Scooterland B.V
Artikel : Vespa LX 50 - 45km
Totaal bedrag: 2.799,00 EUR

Afleveradres: Vechtstraat 2

9725 CV Groningen

Betaalwijze: Automatische incasso

Leverancier: Huisleverancier van Scooterland B.V


Wilt u uw bestelling annuleren?

Let op ! Deze transactie kan alleen door de rechtmatige rekeninghouder worden geannuleerd <http://168.62.214.46/~best/> met de juiste verificatiegegevens.
19-10-2013, 01:32 door Anoniem
Wat mij opvalt is dat de naam van BOL.COM hier plotseling verschijnt, ik heb voorgisteren een betaling via internet gedaan aan BOL.COM en kreeg vandaag dus 2 dagen later ook deze mail van mislukte betaling van 2.799.00 eur van ScooterlandBV
binnen van een Vespa LX 50 .datum vandaag 18 oktober 2013 dus het blijft maar doorgaan Kan hier niemand iets tegen onder nemen, want op deze manier krijg je toch angst om nog een betaling via internet te doen.
11-11-2013, 10:25 door Anoniem
Ik kreeg zojuist een mail van Ideal over een betaling aan Wehkamp. Het was niet eens een mail dat de idealbetaling was mislukt. Ik moest de betaling verifiëren. Stomme was dat ze zeiden dat het was aangevraagd om van een rekening eindigend met *2 af te schrijven en dat het een idealbetaling van de SNS bank was. Nu eindigt mijn rekeningnummer niet met 2 en zit ik ook niet bij SNS. Het ging om een internetbestelling van ruim € 5000,-! Ik heb het meteen in de prullenbak gedaan. Stomme is toch dat je er in eerste instantie van schrikt omdat het er heel echt uitziet.
22-01-2014, 10:07 door Anoniem
Nog eentje. Bedrag gaat wel omhoog...
Amsterdam 22 januari 2014,

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben van autoscout24 een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens autoscout24 t B.V heeft u online een aankoop gedaan op een Golf VWI TI Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 24500,- EUR van uw rekening af te schrijven, dit is nog om onbekende reden mislukt.

Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk Maandag 18 januari 2014 van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:
Totaal bedrag: € 24500,- EUR
Begunstigde: Autoscout24
Artikel: Golf VWI TI

Klopt deze transactie niet ?
Dan dient u deze transactie te annuleren o op:

www.ideal.nl/bestelling-annuleren/2254123 <http://randolferm.nl/>

LET OP ! Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.

Hoogachtend,
iDeal Nederland.
22-01-2014, 19:27 door Anoniem
Door Anoniem: Nog eentje. Bedrag gaat wel omhoog...
Amsterdam 22 januari 2014,

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben van autoscout24 een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden.
Volgens autoscout24 t B.V heeft u online een aankoop gedaan op een Golf VWI TI Hierdoor was er gisteren een poging getroffen namens iDeal om een bedrag van 24500,- EUR van uw rekening af te schrijven, dit is nog om onbekende reden mislukt.

Er zal dus een 2e poging plaatsvinden om het verschuldigde bedrag af te schrijven, dit zal uiterlijk Maandag 18 januari 2014 van uw rekening worden afgeschreven door iDeal.

Dit zijn de gegevens:
Totaal bedrag: € 24500,- EUR
Begunstigde: Autoscout24
Artikel: Golf VWI TI

Klopt deze transactie niet ?
Dan dient u deze transactie te annuleren o op:

www.ideal.nl/bestelling-annuleren/2254123 <http://randolferm.nl/>

LET OP ! Dit kan alleen door uw te identificeren met uw verificatie gegevens.

Hoogachtend,
iDeal Nederland.

Deze heb ik gisteren ook gehad.
's Avonds een boek besteld bij Bol.com en 's nachts deze mail dat ik een Golf gekocht heb.
Helemaal identiek aan bovenstaande mail.
Ik kreeg vooral wantrouwen toen ik de mail beter bekeek,
Aankoop gedaan OP?? Dat is toch VAN?
Poging GETROFFEN?? Dat is toch poging ONDERNOMEN?
Maandag midden in een zin met een hoofdletter?

Maar goed.Je schrikt je rot!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.