Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.
Vraag: Als reparateur moet ik regelmatig dingen doen waarbij de klant data kan verliezen. Ben ik verplicht dan eerst back-ups te maken? Of kan ik volstaan met de klant waarschuwen dat dataverlies mogelijk is?
Antwoord: Een reparateur is voor de wet een dienstverlener, en dienstverleners moeten "de zorg van een goed opdrachtnemer" in acht nemen (art. 7:401 BW). Wat die zorgplicht precies inhoudt, is lastig te zeggen in het algemeen. Het komt erop neer dat een fatsoenlijk en zorgvuldig collega die handeling zou verrichten.
Het lijkt me dat een professioneel pc-reparateur moet weten dat de data op harddisks best belangrijk is voor klanten. Ga je iets doen dat redelijkerwijs die data in gevaar kan brengen, dan zul je of de HD moeten verwijderen of een back-up moeten maken, zou ik dan zeggen.
Natuurlijk kunnen er altijd onverwachte dingen gebeuren waardoor data verloren gaat. Als die niet goed te voorzien waren, dan hoef je daar in principe niet voor op te draaien als reparateur.
In januari speelde een rechtszaak over verloren gegane data van een computer uit 2004. Die was ter reparatie aangeboden, met als aantekening "met behoud van de Data. Het is voor meneer belangrijk dat deze behouden blijft." en de afspraak dat men deze op een externe schijf zou back-uppen. Toen de data toch verloren bleek te zijn gegaan, spande de meneer een rechtszaak aan.
De winkel had een disclaimer laten tekenen: “de winkel is niet verantwoordelijk voor eventueel verlies van data”. Maar dat schoof de rechter eenvoudig terzijde: zo'n disclaimer is mogelijk relevant bij gewone klussen, maar de klus was hier expliciet gericht op back-uppen en een disclaimer kan nooit de kern van de overeenkomst uitschakelen of aansprakelijkheid daarvoor tot nul reduceren.
De enige manier waarop de winkel aansprakelijkheid had kunnen voorkomen was door vanaf het eerste moment te zeggen dat de klus risicovol was en dat men dit alleen op eigen risico wilde doen. En dan nóg heb je een probleem want bij consumenten kún je als professional het risico niet zomaar verleggen.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.