Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.
Vraag: Begin oktober was er een zeer grote stroomstoring in een datacenter in Amsterdam, met als gevolg vele uren onbereikbaarheid van de sites beheerd door diverse hosters. Als webwinkel en klant bij zo'n hoster wil ik graag mijn schade verhalen op die hoster. Zij zeggen dat ze hiervoor nooit aansprakelijk zijn. Klopt dat?
Antwoord: Hoofdregel uit de wet is dat wie schade veroorzaakt door een fout, deze moet vergoeden. Dat de fout eventueel veroorzaakt werd door je leverancier, maakt daarbij niet uit. Dat moet je dan maar onderling oplossen.
In een contract kun je andere afspraken over de risicoverdeling maken, en dat gebeurt dan ook massaal. Uiteraard beperkt een hostingpartij zijn aansprakelijkheid altijd zo veel mogelijk, en als klant heb je maar zelden daar inspraak in. Het kán wel - alles is onderhandelbaar, ook algemene voorwaarden, maar je moet dehoster wel zo ver krijgen dat ie wil onderhandelen.
Vaak beperkt een hoster zich tot 'directe schade', wat een begrip is dat wij eigenlijk niet kennen. Ik adviseer dan ook altijd om gewoon uit te schrijven wat er wel en niet onder valt. Een hoster kan bv. zeggen dat alleen de abonnementskosten worden terugbetaald voor de dagen dat er downtime was, of de kosten voor een herinstallatie zullen worden vergoed bij corruptie van data. Of juist omgekeerd, zeggen dat dataverlies of gederfde winst nimmer voor vergoeding in aanmerking komt.
Een volledige uitsluiting van aansprakelijkheid kan eigenlijk niet. Je kunt het wel opschrijven, maar de rechter plakt er dan automatisch "behalve in geval van opzet of grove nalatigheid" aan vast. Die twee situaties zijn juridisch zo ernstig dat je je aansprakelijkheid niet mag uitsluiten dan. Een strenge rechter zegt zelfs "dat had erbij moeten staan, dus uw hele uitsluiting is ongeldig".
In situaties als deze zou je kunnen spreken van overmacht. Overmacht is natuurlijk geen grond voor aansprakelijkheid, alleen moet dan wel écht vaststaan dat dit een situatie was waar jij niets aan kon doen. Dat zal dus sterk afhangen van de oorzaak van de stroomstoring en wat daarover in het contract/de SLA stond. Kortom, hier zijn geen harde regels voor, dit is altijd juridisch puzzelen.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.