image

Juridische vraag: is webhoster aansprakelijk bij stroomstoring?

woensdag 6 november 2013, 10:20 door Arnoud Engelfriet, 13 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.

Vraag: Begin oktober was er een zeer grote stroomstoring in een datacenter in Amsterdam, met als gevolg vele uren onbereikbaarheid van de sites beheerd door diverse hosters. Als webwinkel en klant bij zo'n hoster wil ik graag mijn schade verhalen op die hoster. Zij zeggen dat ze hiervoor nooit aansprakelijk zijn. Klopt dat?

Antwoord: Hoofdregel uit de wet is dat wie schade veroorzaakt door een fout, deze moet vergoeden. Dat de fout eventueel veroorzaakt werd door je leverancier, maakt daarbij niet uit. Dat moet je dan maar onderling oplossen.

In een contract kun je andere afspraken over de risicoverdeling maken, en dat gebeurt dan ook massaal. Uiteraard beperkt een hostingpartij zijn aansprakelijkheid altijd zo veel mogelijk, en als klant heb je maar zelden daar inspraak in. Het kán wel - alles is onderhandelbaar, ook algemene voorwaarden, maar je moet dehoster wel zo ver krijgen dat ie wil onderhandelen.

Vaak beperkt een hoster zich tot 'directe schade', wat een begrip is dat wij eigenlijk niet kennen. Ik adviseer dan ook altijd om gewoon uit te schrijven wat er wel en niet onder valt. Een hoster kan bv. zeggen dat alleen de abonnementskosten worden terugbetaald voor de dagen dat er downtime was, of de kosten voor een herinstallatie zullen worden vergoed bij corruptie van data. Of juist omgekeerd, zeggen dat dataverlies of gederfde winst nimmer voor vergoeding in aanmerking komt.

Een volledige uitsluiting van aansprakelijkheid kan eigenlijk niet. Je kunt het wel opschrijven, maar de rechter plakt er dan automatisch "behalve in geval van opzet of grove nalatigheid" aan vast. Die twee situaties zijn juridisch zo ernstig dat je je aansprakelijkheid niet mag uitsluiten dan. Een strenge rechter zegt zelfs "dat had erbij moeten staan, dus uw hele uitsluiting is ongeldig".

In situaties als deze zou je kunnen spreken van overmacht. Overmacht is natuurlijk geen grond voor aansprakelijkheid, alleen moet dan wel écht vaststaan dat dit een situatie was waar jij niets aan kon doen. Dat zal dus sterk afhangen van de oorzaak van de stroomstoring en wat daarover in het contract/de SLA stond. Kortom, hier zijn geen harde regels voor, dit is altijd juridisch puzzelen.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (13)
06-11-2013, 11:11 door Anoniem
@Arnoud,

als de hoster zegt dat ze beschikken over een UPS systeem wat stroomuitval moet opvangen. En dan gaat het nog down, dan is de hoster toch wel aansprakelijk. Hij heeft zijn zaken niet voor elkaar.

Dus de stoomuitval is dan niet vergoed, maar het feit dat de UPS het niet opvangt, lijkt me wel te verhalen.

TheYOSH
06-11-2013, 12:00 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem 11:11: Ja, als ze beloven stroomuitval op te vangen dan moeten ze dat doen. Dan is een stroomstoring per definitie geen overmacht meer.

De vervolgvraag is waar je recht op hebt áls ze die SLA-bepaling schenden. Er kan staan "Wij garanderen 100% alles" maar gevolgd door "Halen wij deze garantie niet dan heeft u uitsluitend recht op 10% van de maandelijkse vergoeding". Wat dan weer een beetje een domper is.
06-11-2013, 12:39 door Anoniem
Het lastige is natuurlijk dat je als hoster geen zicht hebt op het geld dat er omgaat in de systemen van je klanten. Je kan een hele batterij websites hosten die bij elkaar 100 euro per maand omzetten, of 2 gigantische sites die real-time handelen in aandelen en bij downtime meteen miljoenen mislopen. Alle schade moeten vergoeden op het moment dat de stroom uitvalt is dan natuurlijk niet reëel.

Sterker nog - je zou zelfs kunnen stellen dat jij als eigenaar van een site ook verantwoordelijk bent voor de continuïteit van je webwinkel. Als dit je enige bron van inkomsten is, wat doe je dan als dat datacenter wat langer niet beschikbaar is? Ga je dan gewoon failliet?

Niet lang geleden waren er outages in de Amazon EC service. Bleken er veel klanten toch wel bedrijfs kritische systemen aan Amazon te hebben gehangen - zonder na te denken over outages en disaster recovery...
06-11-2013, 12:53 door Anoniem
@TheYOSH

Je kan wel een UPS hebben staan. Maar zo gauw die erin kickt dan worden meestal alle machines netjes afgesloten of er moet ook nog een generator zijn waar de UPS dan zolang de power geeft totdat deze draait. UPS is niet altijd bedoelt om machines op te laten draaien.
06-11-2013, 13:41 door Anoniem
Met een UPS kun je natuurlijk ook niet onbeperkt stroomstoring opvangen. Als een stroomstoring dagen duurt, moet je dan zelf een energiecentrale achter de hand hebben? Dat lijkt me dus ook niet
06-11-2013, 16:29 door Mysterio
Continuïteit kost geld en als je pech hebt kost dat veel geld. Zoals Arnoud zegt is het maar net wat je hebt afgesproken. Vaak wordt aangenomen dat de site 24/7 beschikbaar is en staat er iets beschreven van UPS toepassingen en noodstroom... Echter komt dat niet of nauwelijks terug in de SLA en andere contracten. "You get what you pay for" gaat hier meestal op.

Mocht het wel netjes in de afspraken staan maar beroept de hoster zich op overmacht dan moet je daar natuurlijk geen genoegen mee nemen. Een stroomstoring is allang niet meer te schuiven onder het kopje overmacht, tenzij natuurlijk alle knooppunten er ook uit liggen.
06-11-2013, 18:40 door schele
Tja, zelfs al zijn ze aansprakelijk, hoe kun jij inzichtelijk maken wat je geleden schade is dan?

Site was down, en je hebt geen idee om reeel in te schatten hoeveel omzet je daardoor gemist hebt.
06-11-2013, 22:41 door TD-er
Je hebt meerdere soorten van 'downtime'.
- (stroom)storing op de server
- storing onderweg naar de server.

De vraag is of je als hoster aan dat laatste veel kunt doen.
En als ik me goed herinner was die grote storing van 4 week geleden voornamelijk een storing op 'de weg naar' de server.
Als klant nog steeds zwaar irritant en eigenlijk vergelijkbare gevolgen.
07-11-2013, 11:05 door Anoniem
Wat was je schade dan?
Was de omzet in de maand dat dit gebeurde inderdaad lager dan normaal?
En kun je becijferen hoeveel?
Ik zie vaak dat mensen rekenen "we hebben normaal 300.000 omzet per maand en we waren er een dag uit dus
schade is 10.000" maar zo werkt dat natuurlijk niet. Als je niet bereikbaar bent zal een deel van de klanten gewoon
later terug komen dus zul je later een piek zien die het dal weer gedeeltelijk vult.
Bovendien, zoals al gezegd, een hoster heeft helemaal geen zicht op en is niet betrokken bij jouw financiele afhandeling.
Zou het nou zo zijn dat je hoster 400 volt op jouw 230 volt server gezet heeft en je daardoor een nieuwe powersupply
moest kopen, ja dat is duidelijk schade die ontstaan is door het event en waarvan je zou kunnen stellen dat die vergoed
zou moeten worden. Maar omzetcijfers dat is zo zacht als boter en jouw omzet kan ook wel kelderen doordat het
regent of doordat de concurrent een aanbieding had.

Wil je hier allemaal niet mee geconfronteerd worden, verzeker je dan.
07-11-2013, 16:29 door schele
@anoniem hierboven

Beetje nederlandse reflex, verzekeren :)
Verzekering lost volgens mij niks op: die vragen ook om een schadeoverzicht en kun je ook niet geven.
08-11-2013, 10:42 door Anoniem
06-11-2013, 12:39 door Anoniem legt terecht (een deel van de) verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de site/winkel zelf.

Mensen proberen te vaak verantwoordelijkheden af te schuiven op anderen.
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zelf geen verantwoordelijkheden dragen dat is wat men wil, maar zo werkt het natuurlijk niet.........
08-11-2013, 17:28 door Anoniem
Als je site echt zo belangrijk is dan zorg je voor voldoende uitwijkmogelijkheden. Dan draai je fysiek tenminste in 2 verschillende datacentra. Ga dan dus niet lopen zeiken met aansprakelijkheid, rechtzaken en claims als je hostingpakketje van 2 euro per maand of je vps van 9 euro per maand er een dagje uit ligt want dan ben je gewoon vervelend en wordt je als klant uberhaubt niet meer serieus genomen.
11-11-2013, 14:55 door Anoniem
Een (goede) hoster zorgt voor UPS en NSA (die andere) en regelt ook het onderhoud. Er kan altijd wat kapot gaan, maar als hij kosten bespaart door geen onderhoud uit te voeren, is hij wel nalatig.

Ik heb een keer meegemaakt dat een V-riem brak 10 minuten voordat was besloten de externe spanning weer op het datacentrum te zetten. Dat was dus domme pech.

Een andere keer ontstond er een storing in de accu van een NSA waardoor hij niet startte. Die accu was een maand daarvoor getest en goed bevonden. Gelukkig werd het probleem gedetecteerd tijdens een reguliere test en gebeurde het niet toen het nodig was.

Een derde NSA had ook problemen met starten. De oorzaak was lang niet te vinden. Hij is zelfs opgehaald en teruggebracht naar de teststraat van de fabrikant. Daar hebben ze de oorzaak uiteindelijk wel gevonden.

Volgens mij valt dit allemaal onder overmacht. Goede apparatuur; goed onderhoud; regelmatig testen en nog gaat er wat mis.

Peter
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.