image

Juridische vraag: ex-werkgever blijft mijn e-mailadres gebruiken

woensdag 8 januari 2014, 15:51 door Arnoud Engelfriet, 15 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.

Vraag: Een tijdje geleden ben ik van baan veranderd. Omdat mijn vervanger op het moment van mijn vertrek nog geen email/werkaccount had, heb ik mijn accountgegevens achtergelaten, zodat mijn email gelezen kon worden en mijn bestanden ingezien. Nu zijn we bijna 10 weken verder en mijn account wordt nog steeds actief gebruikt (ik kan dit zien omdat ik zelf nog toegang heb) Na meerdere mails of mijn identiteit niet meer gebruikt kon worden, is er niks veranderd. Mag mijn ex-werkgever dit nog zo doen?

Antwoord: Dit voelt niet helemaal netjes, maar harde regels over of dit mag of niet zijn er helaas niet.

Als iemand uit dienst gaat, is het logisch (en verstandig, securitywise) dat diens accounts worden opgeheven. Alleen, om het werk goed over te kunnen nemen is het ook weer logisch dat het mailadres niet meteen verdwijnt. Dan komen mails van klanten gewoon aan en kan de opvolger hierop reageren. Natuurlijk kun je ook het account vervangen door een "X werkt hier niet meer, neem contact op met Y"-bericht maar dat is minder klantvriendelijk.

Een ander punt is toegang tot de mailbox. Dit kan nodig zijn om die mails van klanten op te vangen, of om in oude mails te zoeken wat er in het verleden is gezegd. (Natuurlijk, dat kan ook in een centraal CRM-systeem of ticketsysteem zitten maar niet elk bedrijf heeft dat.) Daar moeten dan regels over worden gemaakt in het ICT-reglement, zodat de werknemer weet hoe en wanneer de werkgever toegang mag krijgen tot de mailbox.

Overigens is het niet verstandig na uitdiensttreding nog in te loggen op je werkmail. Formeel gesproken mag je daar niet meer zijn, zodat je kunt spreken van computervredebreuk. Ja, ook als je wachtwoord nog niet gewijzigd is. En als er bij het weggaan toch al iets van een arbeidsconflict speelt, dan geef je de werkgever zo een flinke stok om je te slaan.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (15)
08-01-2014, 17:00 door Anoniem
Ik neem aan dat de ex-werkgever zich hierbij niet voordoet als de vraagsteller/ster, want dan zou het toch een ander verhaal zijn of niet?
08-01-2014, 18:56 door Anoniem
Uit jouw bericht wordt het niet helemaal duidelijk. Als er uit jouw naam e-mails verstuurd worden, lijkt mij dat identiteitsfraude.
08-01-2014, 19:12 door Anoniem
Nu zijn we bijna 10 weken verder en mijn account wordt nog steeds actief gebruikt (ik kan dit zien omdat ik zelf nog toegang heb)
Die werkgever is niet slim bezig en had (al dan niet door de IT afdeling) je pw moeten laten wijzigen of je account laten blokkeren.
In feite kan je allerlei ongewenste akties uithalen bij je voormalig werkgever zoals: kopieren klant- en andere gegevens, en verwijderen/aanpassen van belangrijke documenten (sabotage).

Dat jullie kennelijk als "vrienden" afscheid hebben genomen, wil natuurlijk niet zeggen dat men elkaar in het eeuwige kan blijven vertrouwen. Al was het maar om misverstanden te voorkomen als je bij de concurent gaat werken.
Ook niet handig als iemand met jouw account inlogt en mail verstuurt. Er kan nooit meer worden aangetoont wie dat gedaan heeft waardoor terugzoeken van toezeggingen e.d. onmogelijk wordt.

Een ander punt is toegang tot de mailbox. Dit kan nodig zijn om die mails van klanten op te vangen, of om in oude mails te zoeken wat er in het verleden is gezegd.
Oude mails kunnen beter in een archief bestand worden opgeslagen. Forward rule op je mailbox zodat je mails naar een collega worden gestuurd. Daarna account blokkeren.
Heeft je exwerkgever toch alle correspondentie en loopt hij geen mail mis. Dan na een paar weken account verwijderen.

Ik hoop overigens dat je geen vertrouwensfunctie had (OR bijvoorbeeld). Die mails zijn dusdanig vertrouwelijk dat zelfs jouw voormalig manager daar niet in mag kijken.
08-01-2014, 19:31 door Anoniem
Ik kan niet anders zeggen dat dat Arnoud helemaal gelijk heeft en zeker in de laatste alinea een waar punt heeft.
Pas op dus!
08-01-2014, 19:52 door Anoniem
Misschien een mailtje sturen naar een AQ Officer om er iets aan te doen?
09-01-2014, 01:45 door Anoniem
Wat als de "oude" werkgever het niet meer persoonsgebonden mailadres, van de ex-werknemer nooit wist en dus in feite een identiteitsfraude pleegt?
(smpt)

Just my 2 cents?
09-01-2014, 09:09 door Anoniem
Het is niet zo moeilijk:

- De vervanger een eigen mailbox geven met eigen e-mailadres
- Het e-mail adres van de vertrokken medewerker van een andere naam voorzien
- Het e-mailadres van de vertrokken medewerker toevoegen als alias aan de mailbox van de vervanger
- Het account van de vertrokken medewerker blokkeren (maar minimaal wachtwoord veranderen)
- Wat rules aanmaken in de mailbox van de nieuwe medewerker waardoor e-mails gericht aan het oude adres automatisch worden voorzien van een mededeling dat er een vervanger is met een eigen e-mailadres
09-01-2014, 11:48 door Anoniem
hoe zit het dan met auteurs binnen de mail gegevens? is die stok dan nog steeds zo sterk als arnoud hier stelt?
hij heeft hier http://blog.iusmentis.com/2007/08/07/juridische-status-van-e-mail/ geschreven dat dat er wel degelijk opzit. (1e en laatste alinea).

op wat voor manier mag je juridisch wel testen of je mail adres nog in gebruik is? inloggen lijkt mij de enige manier of degene die je account dan gebruikt moet toevallig jou naar je prive adres mailen. in dat geval is er denk ik sprake van een andere verstandhouding.
09-01-2014, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem: Uit jouw bericht wordt het niet helemaal duidelijk. Als er uit jouw naam e-mails verstuurd worden, lijkt mij dat identiteitsfraude.

Vraagsteller hier: Er wordt ook daadwerkelijk uit mijn naam gemaild. Het blijkt uit reacties ook, dat de geadresseerden niet weten dat ze geen contact met mij, maar met een ander persoon hebben.

Overigens is het niet verstandig na uitdiensttreding nog in te loggen op je werkmail.

Goed punt, hier had ik niet over nagedacht. Ik besloot op mijn account in te loggen nadat ik enkele telefoontjes op mijn prive-telefoon ontving, waar iemand er stellig van overtuigd was mailcontact met mij gehad te hebben. Dat wilde ik verifiëren alvorens contact op te nemen.

Het bedrijf ziet de ernst van de kwestie niet zo in, en wellicht is het ook gewoon laksheid, maar ik vind het erg vervelend.
10-01-2014, 09:13 door Arnoud Engelfriet
@08-01-2014, 18:56 door Anoniem
Identiteitsfraude is niet strafbaar. Dat wordt het pas als je er gewin uit probeert te halen (oplichting) of de persoon probeert te benadelen (smaad). Ik weet geen wetsartikel dat mailen uit naam collega an sich verbiedt.

@Gisteren, 09:09 door Anoniem
Hoe laat je dan de vervanger bij de oude mails van de ex-werknemer?
10-01-2014, 17:37 door Anoniem
"op wat voor manier mag je juridisch wel testen of je mail adres nog in gebruik is?"

Op iedere wijze die *niet* illegaal is. Dat je zelf de wet niet mag overtreden lijkt mij vanzelfsprekend. Verstuur bijvoorbeeld een mail naar je oude email adres, en kijk of de mail server aangeeft dat de mailbox niet meer bestaat.

Overigens vraag ik mij af wat je wil bereiken met deze discussie ? Zolang je geen aantoonbare schade oploopt, dan lijkt een juridische procedure mij weggegooid geld. Of wordt je gedupeerd door je voormalige werkgever ?
10-01-2014, 17:55 door Anoniem
@Arnoud :

"Hoe laat je dan de vervanger bij de oude mails van de ex-werknemer?"

In principe laat je niemand daarbij. De ex-werknemer kan voordat hij uit dienst gaat relevante mails forwarden naar collega's, of archiveren in een groepsmailbox. Ik ken weinig (grote) bedrijven waar toegang wordt gegeven tot een mailbox van een ex-medewerker.

"Ik weet geen wetsartikel dat mailen uit naam collega an sich verbiedt."

Indien je reageert op de email van een ex-collega, dan lees je dus ook zijn inkomende mail. Dat lijkt mij een overtreding van de privacy wet.

"Identiteitsfraude is niet strafbaar. Dat wordt het pas als je er gewin uit probeert te halen"

Ben je niet bezig met oplichting wanneer je je voor een ander uitgeeft, en je daar zakelijk winst uit probeert te halen ?

"Ik weet geen wetsartikel dat mailen uit naam collega an sich verbiedt."

Het gaat hier over een ex-medewerker, iemand die dus geen medewerker/collega meer is ?

Verder lijkt iedere toezegging vanuit het account van de ex-medewerker mij nietig richting klanten, leveranciers en dergelijke.

Immers lijken die toezeggingen gedaan te worden door een (nu) buitenstaander die geen mandaat heeft om namens de werkgever te spreken.

Wordt in de emails zelf aangegeven dat de afzender niet de schrijver van het bericht is ?
10-01-2014, 18:11 door Anoniem
waarom niet alle klanten in lichten dat een nieuwe mail adres in gebruik is ?
ook bij je huidige communicatie in een of andere footnote dit aanhalen

je kan perfect in je mail client in je "from" window je nieuw mailadres als default zetten
je kan het mail adres als "receive only" only zetten zodat je niet (meer) een mail verstuurd met de oude naam


dergelijke laksheid zegt al genoeg over het bedrijf
11-01-2014, 13:20 door Anoniem
Het is dan gewoon laksheid van het bedrijf,indien je er niet meer werkt,dan mogen ze lijkt mij geen dingen meer via jou naam en emailaddres daar gebruiken.
Als ze dat wel doen dan lijkt mij dat inbreuk op je privacy en misbruik van jou naam.
Dat mag namelijk niet.
25-02-2014, 18:45 door Anoniem
Zelf ben ik na vier jaar dienst voor het eerst ziek. Mijn baas is mijn laptop komen halen en beantwoord mijn mails onder mijn naam. Persoonlijk heb ik het moeilijk dat de mensen denken dat ze met mij mailen ipv met m'n baas of een collega die geen verstand heeft van mijn taken.
Ik begrijp dat ze de potentiële ende vaste klanten te woord willen staan maar dit kan toch ook onder hun eigen naam?

Ook werden mails van klanten die mij een dienst bewezen hebben afgedrukt en zal ik vermoedelijk bij m'n terugkeer hierop gewezen worden. Is dit wettelijk?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.