Door Anoniem: Kan iemand mij uitleggen waarom alle overheidsinstanties tegenwoordig ook steeds vaker met "nummer onbekend" bellen, en dan aub niet dat standaard antwoord geven wat die truusjes en miepjes geven:" Dat komt omdat wij een centrale hebben..." (daar kun je juist veel meer op instellen en configureren dan op mijn huistelefoontje schat!)
Overheidsinstanties die steeds vaker anoniem bellen???
Hoezo? Hebben ze wat te verbergen dan?... ;-P
Kijk, het telefoonnummer van de beller wordt altijd meegezonden over het telefoonnetwerk.
Maar als de beller er voor gekozen heeft om voor de opgebelde persoon anoniem te blijven, dan wordt het nummer van de
beller niet meegezonden door zeg maar de "exitnode" van het telefoonnetwerk. Maar de provider kent het nummer dus wel, en alle tussenstations ook. Bel je dus naar het buitenland, dan is ook bij de buitenlandse telefoonmaatschappij het nummer van de beller bekend. Alleen de eindgebruiker aan de andere kant van de lijn zou het niet moeten kunnen zien.
Je kunt standaard anoniem bellen als je een geheim nummer hebt. Dat is altijd een keuze.
Bij een bedrijf of instantie is er iemand die daar over gaat, en die deze keuze maakt op de bedrijfscentrale.
En anders moet je *31* voor het eigenlijke telefoonnummer toetsen om anoniem te kunnen bellen.
Maar heb je een geheim nummer en toets je dán eerst *31*, dan wordt aan de andere kant je nummer juist zichtbaar.
Als je dus ziet dat iemand je anoniem belt, dan kun je proberen te vragen of iemand je even terug wil bellen
maar dan met *31* voor het telefoonnummer te toetsen. Alleen dit werkt weer niet altijd bij bedrijfstelefooncentrales.
Het zou wel zo handig zijn dat overheidsinstanties hun nummer laten zien. Zij hebben toch niets te verbergen?
Nette bedrijven laten tegenwoordig ook gewoon hun telefoonnummer zien. Soms zelfs het complete doorschakelnummer,
en niet eens het centraal algemeen nummer. Maar het algemeen nummer laten zien is altijd nog beter dan niets.
Als een overheid niet zijn nummer laat zien, dan heb je meer reden tot wantrouwen of ze het wel werkelijk zijn.
Tegenwoordig moet een overheid er lijkt mij ook rekening mee houden dat er een groeiende categorie mensen is
die de telefoon niet meer opneemt als ze zien dat het een anoniem telefoontje is,
omdat het bijna altijd ingehuurde callcenters zijn die je uit naam van een bedrijf wat aan willen smeren,
of het gaat om andere dingen waar je meestal geen belang bij hebt.