Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: Maar dat maakt niet alle auto's gelijkwaardig ('zo goed als de gebruiker die erachter zit' ). En waar we in wedstrijden graag zien dat het verschil door de sporter en niet door diens materiaal gemaakt wordt, is de hoop in security toch dat "iedereen" het zo goed als mogelijk doet, en dat het materiaal helpt waar mogelijk.
Nu haal je 2 dingen door elkaar, allereerst is er passieve veiligheid (gordels, airbag, kooiconstructie) die dient om de schade na een ongeval te beperken. En er is actieve veiligheid (ABS / ESP / winterbanden) die het reageren op onvoorziene gebeurtenissen minder lastig maakt. Beide doen niets af aan de veroorzaker van een ongeval, in ~95% van de gevallen is dit toch echt de verkeersdeelnemer zelf, vaak doordat de deelnemer zijn eigen kunnen overschat overigens... En dat is weer het gevolg van die ABS + winterbanden = bumperkleven-mentaliteit (schijnveiligheid / subjectieve veiligheid).
Ik haal het juist niet door elkaar. Een bepaald niveau van veiligheid (of performance) kun je bereiken met actieve of met passieve maatregelen.
anticiperen, ervaring, bijzonder talent en reflexen , en ABS/ESP, kreukelzones, airbags . (of launchcontrol, meer PKs, betere stroomlijn als het criterium performance is )
"actieve ONveiligheid" (zelfoverschatting, roekeloosheid ) kan inderdaad het effect van passieve verbeteringen teniet doen.
En het beste resultaat bereik je met een combinatie. (topcoureur in de beste bolide )
Het draagt nog steeds heel mooi over naar computer land :
sandboxen, beperkte privileges en malware scanners , of een gebruiker die in textmode surft, URLs niet zomaar aanklikt, attachments met een textviewer bekijkt, en executables eerst decompileert .
En idealiter sandboxen ... EN een gebruiker die ...
Ofwel, een OS kiezen louter vanwege "veiligheid" is eigenlijk onmogelijk, iemand dient een OS te kiezen waar hij/zij mee overweg kan of de tijd in wil investeren om hier overweg mee te kunnen leren gaan.
Inmiddels heb ik gelezen dat de TS zich vooral zorgen maakt over de NSB eeeeehhm -A, en dan is iedere computer per definitie onveilig lijkt me... (analogie, jezelf veilig voelen in een auto t.o.v. een moderne tank)
Leuke discussie, ik zou er bijna een account voor aanmaken!
Allereerst wil ik even melden dat ik de analogie verkeersdeelname / gebruik van internet wil gebruiken, en niet zozeer racerij. Dat gezegd hebbende had ik dan ook nooit moeten starten met de vergelijking tussen een alto en F1 wagen.
Mijn punt is dat een eindgebruiker niet zelf kan oordelen of hij/zij
veilig is, ondanks alle uitstekende(!!!) additionele maatregelen die je noemt, daar de meeste van de communicatie over wegen loopt die de gebruiker zelf nooit kan/mag bewandelen, laat staan overzien. Deze gebruiker kan dan ook nooit een goed oordeel vormen over de situatie op de digitale snelweg. Natuurlijk heeft dit niet direct te maken met het OS, maar als het beoogde systeem niet aan het net wordt gehangen is de veiligheid van het OS zelf ook een non-issue lijkt me.
Gelukkig zijn we het eens over het feit dat de gebruiker het grootste aandeel in zijn/haar veiligheid & privacy heeft.
Ik ben het helemaal met je eens dat er een groot aantal zaken zijn die
helpen, maar dat neemt niet weg dat veiligheid voor eindgebruikers m.i. vooral een gevoel is, en niet zozeer een gegeven.
En nogmaals, zonder duidelijke risico-analyse van de TS is het onmogelijk een (goed) advies over een OS te geven me dunkt.
OT: de TS haalt zelf Tails (baum.org) al aan, dit lijkt me voor incidenteel gebruik de beste oplossing. Of het handig is om Tor te gebruiken om surveillance te ontlopen van de overheid is een andere vraag ;]
N.B.: Bij het gebruik van Tails is het aan te raden regelmatig te controleren op nieuwe versies, aangezien de browser (gebaseerd op FF) regelmatig van "kritieke" updates wordt voorzien die niet automatisch gepacht (kunnen) worden.