Zo, zo,
Omdat het 'too much to read' principe in dit geval niet bestaat een woorden-bal teruggekaatst (specifiek bedoeld voor de artikel schrijver om eens lappen tekst te lezen).
Vanaf 10 januari heb ik met krommetenen-mededogen en geduld geprobeerd vooral respect te hebben voor het ruimte biedend podium dat achtergrond is voor security publicisten en niet te gaan sabelen (ook niet gereageerd), teveel sabelen, dat gebeurt nogal eens.
Het stelt je als lezer wel voor een dilemma als een schrijver meent artikelen-lang de lezer op de proef te moeten stellen door grenzen op te zoeken. Met boude stellingen of bijvoorbeeld door je lezersgroep 'weg te zetten'.
Wat zullen we nou krijgen?
Over het idee van aansluiting van de doelgroep heen gaan zonder daarbij een overtuigende bescheidendeheid ten aanzien van het eigen kennisniveau in acht te nemen. (Gesteld vanuit een veiliger comfort van reageerder).
De kennisvraag werd in beginsel direct gesteld, leek wat vroeg maar is inmiddels er één die zich vast bij meer dan twee lezers aandient en mijns inziens schreeuwt om antwoord.
Dat is niet het enige, helaas, algemeenheden, open deuren zat,
bij deze eveneens ruim de woorden nemend voor achterstallig kritisch onderhoud, aangaande wat er zoal is beweerd. Er wat uit gepakt (ruim teveel keuze)
Weten we dan helemaal niets over de kennis en kunde van de klant?
- De schrijver geeft vooralsnog geen blijkt van de eigen technische kennis of concrete interesse daarin.
Literatuuronderzoek is mooi, lezers en klanten zijn veel meer gebaat bij concrete maatregelen en concrete zinvolle technische tips.
De klant is helemaal niet zo kundig als zij zelf denkt. Bij doorvragen blijkt dat meeste klanten helemaal niet weet hoe bijvoorbeeld hoe social engineering werkt en hoe de pc beveiligd is.
- Hoe kundig is de schrijver zelf op dit vlak?
Uit mijn onderzoek blijkt ook dat de meeste klanten van de Nederlandse banken wel degelijk verantwoordelijkheid willen nemen (let wel, zoals al eerder vermeld: verantwoordelijkheid is geen aansprakelijkheid). De klant begrijpt (in tegenstelling tot veel reacties die ik lees op Security.nl) dat zij ook een verantwoordelijkheid heeft om zich zo veilig mogelijk te gedragen.
- Het begrip verantwoordelijkheid blijft vaag en niet concreet
- Wat de schrijver niet begrijpt is dat het weinig nut heeft de lezers onterecht te schofferen of de gordijnen in te jagen.
Dat begint bij het juist uitleggen van de risico’s. Ja, online bankieren is veilig (bekeken vanuit de statistieken), maar toch kleven er bepaalde risico’s aan.
- Klanten de gordijnen injagen met nieuwe regels zonder te exact te willen kwantificeren hoeveel het voorkomt en wat de dreigingen precies zijn helpt daar niet bij.
Kom maar op met een hele lijst aan cijfers, gespecificeerd per soort fraude, soort malware etc. Gebeurt niet. Waarom niet?
Banken en overheid houden kaken op elkaar, daarmee creëer je onveiligheidsgevoel.
Ik lees vaak dat banken dit niet zouden willen communiceren omdat ze het vertrouwen van online bankieren in stand willen houden.
- Taak van een onderzoeker is dan de banken om antwoorden te vragen of te onderzoeken wat dan de feiten zijn in plaats van vage literatuuronderzoeken die in concreto geen inzicht geven of een handreiking zijn naar klanten die bereid zijn de eigen veiligheid te verhogen.
Hoewel de banken een belangrijk onderdeel van de oplossing zijn, kunnen we niet van banken verwachten dat zij het gehele probleem alleen op kunnen lossen.
..
Ik ben van mening dat een tandem tussen een verantwoordelijke bank en zo verantwoordelijk mogelijke klant de beste oplossing is.
- Ik voel me als lezer volstrekt niet aangesproken.
Niet omdat ik het probleem of het risico niet onderken, wel omdat ik het een onrealistische, vergezochte, geforceerde onderzoekersstelling vindt (eerst het antwoord dan de vraagstelling?).
Nooit heb ik ook maar iemand serieus horen beweren dat de volledige verantwoordelijkheid bij de bank ligt. Wat voorkomt is dat dergelijke standpunten gechargeerde (boze) reacties zijn op de niet onterechte aanname van klanten dat zij het gevoel krijgen door banken geheel verantwoordelijk dreigen te worden gesteld voor beheer routines (geen loketten, kantoortijden, wel internet en mobiel bankieren) die zij opgedrongen krijgen.
Zoals ik laatst ook in een live uitzending van BNR nieuwsradio aangaf..
- Wat is dit voor artikelenserie? Variatie op het eerder gehoorde oude liedje wederom?
Nu ; Pvd-Branding? Capgemini-branding? Nyenrode-branding?
linkbuilding, searchengine link building, .?
Laten we gezamenlijk zoeken naar oplossingen in plaats van het doorschuiven van de hete aardappel en wijzen naar de ander.
- laat een artikelschrijver die een dergelijk grote ruimte claimt op een security site zich eens verdiepen in de doelgroep en de eigen know how en ideeën laten aansluiten in concrete oplossen de zin.
Geen heilige graal maar op zijn minst waard geweest, te laat helaas.
Toegift :(vertrouwend op de goede smaak van het publiek)
een uitgebreide reactie stond al klaar na artikel 1, gisteren na revisie wederom. Nu nog een revisie eroverheen wegens nieuwe verbazingwekkende reacties en net zo uitgeweid.
Dat krijg je dan van academisch trollen ('persoonlijke mening (?)) van een lezersgroep. Veel leesplezier.
Maar wat is weten?
'Maar wat is lezersgeduld, hoe ver kan je gaan?'
Nou,.. tot hier.
'Dank' voor de druppel, in een lange reactie een deel van de emmer met inhoud retour. Ofwel 'een Cookie van.' , extra lang, ruim uitweidend, de bal in overeenkomstige breedsprakige stijl terugkaatsend.
Vele woorden en diverse artikelen later is het nog steeds veel te weinig concreet, de discussie over het onderwerp is ongeveer platgeslagen met een waaier van onoverzichtelijke 'pseudo'-info, zijpaden, meningen en verwijzingen naar ter plaatse niet nader helder gespecificeerd en samengevat onderzoek, andere eigen opinies, aanvullende literatuur,
èn met zelfs meermalen nog een diskwalificatie van de lezersgroep hier erbij (dan vraag je erom). (&1)
Voor de lezer valt het niet mee sinds 10 jan gemotiveerd bij de les te blijven, vermoed ik zo, de rek raakt er inmiddels wel uit gezien de omslag in toon.
Hoe zou dat nou komen?
Die vraag mag de schrijver zelf proberen te beantwoorden. (doe maar niet hier)
Mijn gedachte die opkwam bij het globaal weer doornemen van alle artikelen; het vereist ongeveer een 'security.nl-'lectuur'onderzoek' (inmiddels ook extra literatuur onderzoek) met veel copy paste en herordening op zich om effectief de werkelijk concrete en relevante informatie eruit te kunnen filteren.
Wie overvraagt er hier eigenlijk?
Wie gaat die extra taak aan? De lezer? Nee hoor, waarschijnlijk niet, dat kan je vergeten.
Wat is dan het nut en effect van deze artikelen investering in concreto voor de lezer behalve meer vragen en een waaier aan reacties?
Een aantal artikelen later was ik ergens (nog steeds? vraag me niet waarom) bereid te geloven dat de bedoeling van 'de' schrijver 'goed' was.
Helaas; 'We weten' echter allemaal ook dat tegenwoordig niets meer is wat het lijkt.
Concreet hier; 'weten we allemaal' dat artikelen onder 'achtergrond' nogal eens meer weg hebben van verkapte zelfpromotie of promotie van een product of bedrijf (veelgehoorde reactie variant is de 'Duck' reiniging promotie).
Gevolg gedachte; Waar ben ik als lezer eigenlijk inmiddels onderdeel van??
Een 'achtergrond partij x' marketingcampagne, 'x' zelfpromotie, een tegenactie van 'partij x' om kritische geluiden te doen verstommen, een relevante discussie omzichtig maar effectief verwarrend compleet de knoop gejaagd?
Waar gaat dit inmiddels werkelijk over?
Wat is het doel erachter, wat lees ik nu eigenlijk en waarom?
Ik heb het me afgelopen maand meerdere malen afgevraagd. Nieuwe reacties maken de lichte verbijstering groter en groter . (&2)
Na een aantal artikelen slaat dus het geduld, de bereidheid van 'de' lezer en het geloof in een goede, integere intentie lijkt het wel om.
Dan kan je als schrijver (even meedenkend) een paar dingen doen :
- ophouden (stoppen) met behoud van de positive attention (publiciteit is wel bereikt)
- damage control door te ja-maar reageren, 'literatuuropdrachten' uit te vaardigen.
(eerder genoemde metafoor hier van ' Voeten in de Modder' begint overigens meer op dat van 'Voeten in het Moeras' te lijken, geen sneer maar het wordt er niet beter op sinds het laatste artikel met over en weer reacties).
- of misschien (met het lef van constructief doorzettingsvermogen) oppakken wat eventueel met node door de lezer(s) gemist wordt (heel graag!).
(afhankelijk van hoeveel artikelen er nog in de pijpleiding zitten/zaten en het draagvlak tot lezen dat mogelijk nog rest bij de lezersgroep).
Wat mist dèze reagerende lezer (die voor geen meter door dat eindeloze Engelstalige boekwerk heen kwam)?
Een praktische, concrete, heldere kijk op zaken, gebaseerd op inzichtelijke heldere overtuigende cijfers.
Helder zicht in plaats van dichte desoriënterende beleids-mits-maar-etc-mist (ja, daar zit wel het geld, de mogelijkheden en de invloed; consultancy?).
Ik hoop dat (mogelijk aangesproken) schrijver dit alsnog oppakt, nu wel met een goede concrete puntsgewijze samenvatting met als resultaat iets waar lezers wat mee kunnen.
Een concrete overzichtelijke overtuigende samenvatting, een concrete leidraad (alsnog) voor een heldere, functionele, praktische discussie met te implementeren concrete maatregelen als resultaat (vast wel wat ict-ers te vinden hier die meelezen).
En liever niet gewild, te laat helaas : de lezer auteur gaan maken van een nieuw (eigen) virtueel stuk door hen als reactie op kritische vragen naar huis te sturen met een extra opdracht; literatuuronderzoek? Statistieken onderzoek? Cijferonderzoek?
Kom nou, dat had in de afgelopen artikelen met gemak erbij gekund, rollen omdraaien is geen optie (al heb je mij inmiddels aardig in de rol van schrijver gekregen, met tegenzin).
Dus aub alsnog weer terug naar de realiteit en concreet maken, wat concrete punten gefilterd, in de hoop dat er nog connectie met 'de lezersgroep' (?) gaat plaatsvinden en deze serie nog een goed / positief / functioneel einde krijgt.
a) Probleemstelling helder definiëren : digitale banking fraude
b) Concrete inventarisatie dreigingen :
- Welke daadwerkelijke specifieke soorten threads en malware gaat het over?
Lijst van soorten Fraude en bijbehorende virus, malware, engineering threads.
- Cijfers. Cijfers.
Harde thread en fraude cijfers! Geen indicatieve onderzoekjes van meningen of belevingen. Niet doorverwijzen naar andere loketten.
- Eventueel daarbij percentages gebaseerd op de gegeven inzichtelijke cijfers.
(hier onderbouwen aub en niet alsnog doorverwijzen naar artikelen en literatuur, de lezer is niet bezig met het behalen van een MBA maar neemt hier graag kennis van een standpunt dat aannemelijk overtuigt).
Het is waarschijnlijk de tijdsgeest, massaal allemaal discussiëren, op elkaar reageren en vooral je laten waarschuwen, informeren en bangmaken zonder concrete cijfers. Waar hebben we het eigenlijk over?
Wie weet het nog? Opinie op opinie, reactie op reactie.
c) Oplossingen :
- Beschikbare technische en morele oplossingen.
- Lijsten, gespecificeerd naar categorie.
- Gesorteerd naar effectiviteit, haalbaarheid en dreigingslevel.
d) Wie kan wat : wie kan welke maatregelen nemen tegen welke threads?
- Banken lijstje. (&3)
- Consumentenlijstje. (&4)
- Overheidslijstje.
- Industrielijstje.
- ..lijstje.
e) Digitale misverstanden en ruis :
- Inventariseren van verkeerde ict opvattingen en aannamen rond gebruikte techniek.
- Teruggekoppeld naar de daadwerkelijke threads.
(gechargeerd voorbeeld, Windows 95 is onveilig maar zijn er eigenlijk veel dreigingen voor? Je gebruikt een browser die niet bij de standaard grote drie hoort, maar zijn er relevante dreigingen voor?).
- Af moeten we van dreigingsclichés en napraterij.
Of komt sommige partijen dat wel goed uit, wel zo makkelijk en overzichtelijk (eigenbelang?).
f) Verantwoordelijkheidsvraag (&4) : concreet koppelen aan de beschikbare technische en morele maatregelen die banken en consumenten zouden kunnen nemen.
g) Toetsing :
- Bovenstaande aan elkaar koppelen met aandacht voor een realistische balans in mogelijkheden.
- Wanneer banken meer technische mogelijkheden hebben is het ook logisch dat zij meer investeren in service naar de klant in plaats van de klant te forceren in bepaalde modellen die hen goed uitkomt (het vereisen van extra onveiliger techniek t.b.v. tracking analyse bijvoorbeeld).
h) Plan van aanpak :
- Wie gaat de consumenten informeren en hoe?
De bank op de site met een technische feedback?
- Wat is de actiebereidheid onder banken en wie krijgt ze gezamenlijk zover hierin zelf, met eigen middelen, te investeren.
Het is maar een indicatie van een idee hoe het ook gekund had of alsnog in aanvulling kan.
Zou het kunnen dat als dit onder elkaar staat een krachtig kort en helder document oplevert dat diverse partijen kunnen gebruiken als basis voor een heldere discussie? Dat zou mooi zijn.
De vraag is wie het oppakt en er het dichtste bij zit met beschikbare kennis.
Je mag kritisch zijn, daar heb ik geen problemen mee, afbreken is immers altijd makkelijker dan bouwen.
Een waarheid die hier wat is verdwaald en daarnaast nogal een makkelijke open deur.
Het getuigt van lef (of enige naïviteit?) om op deze plek (niet geheel onterechte kop van jut plek) over een dergelijk controversieel onderwerp te schrijven, ook nog eens verspreid over een aantal artikelen.
De schrijver van een artikel is de (virtuele) bouwer, die zet het gedachtenbouwwerk neer of geeft als architect van de gedachte een aanzet tot verder bouwende lezers.
Alhoewel het 'Toren van Babel' architectuur principe in creatief uitdagende zin meer tot de verbeelding spreekt, leert de praktijk dat de aangevende/ontwerpende architect (de artikelschrijver) poogt een meer aannemelijk en geaccepteerd bouwwerk met een overtuigend stevig fundament (!) voor te schotelen (overtuiging, functioneel lezersbereik omdat het hout snijdt).
De lezer kan niet anders dan reageren op dat idee, het eventueel bijschaven, of als het moet beoordelen op en in haar fundamenten.
Afbreken is een heel nuttig en maatschappelijk geaccepteerd proces, het is aan de architect het bestaansrecht van haar creatie te bewijzen en desgewenst voor de mensheid te bewaren.
Wanneer het bouwsel dreigt om te vallen met een zuchtje wind is het raadzaam daarvoor de oorzaak niet bij de wind te zoeken, maar nog eens naar het fundament te kijken (en ervan te leren).
Over vorm van kritiek kan je twisten.
De vraag is hoe aantoonbaar juist en relevant de kritiek aangaande de kracht en stabiliteit van het eigen onderzoek eigenlijk is.
Met
Ik kan je echter verzekeren dat de sampel die ik heb genomen wetenschappelijk 100% in orde is en dat het gelukkig niet de friends fools en familie sample is.
redt je het denk ik niet meer, niet bij mij, de vraag van de lezer stuurt aan op een goede onderbouwing, nu aantoonbaar graag met solide cijfers (niet verschuilen achter percentages) die het probleem daadwerkelijk inzichtelijk maken.
Heb je ze niet?
Wees daar dan eerlijk over of gooi bepaalde stellingen en zekerheden in de heroverweging.
Genoeg nu, nootjes tijd.
Nootjes :&1) Lezersgroep diskwalificeren
"In hun algemene voorwaarden, verwachten banken allerlei beveiligingsmaatregelen van hun klant. Maar zijn klanten wel in staat om deze maatregelen ook daadwerkelijk uit te voeren? Het antwoord dat uit mijn onderzoek naar voren komt is nee! Daarnaast durft ik te stellen dat er geen enkele bezoeker van Security.NL is, die zich volledig houdt aan de algemene voorwaarden. Verder denk ik dat het percentage van Security.NL bezoekers dat volledig op de hoogte is van de details van de algemene voorwaarden zeer laag is (en dat terwijl dit onderwerp uitgebreid bediscussieerd is op deze website)."
Het praktisch nut van deze passage ontging me enigszins (negatieve balans).
Als schrijver ben je wel geen gelijke onder gelijken, je bent immers 'de' expert.
Met al te grote distantie of het wegzetten van je lezersgroep als 'dom', 'kakelziek' is mijns inziens een strategisch weinig effectieve aanpak; wat heb je aan een podium als je je lezers wegjaagt?
Ironisch, dat is het gelijk van de 'eenzame schrijver'. Een positie die over het algemeen al voorbehouden is aan reageerders en bloggers en niet aan artikelschrijvers (m.u.v. de genialen onder ons).
Deze lezer had het in zekere zin al behoorlijk gehad na het eerste artikel en heeft tot dusver niet gereageerd. Dat was namelijk weinig zinvol door de 'slimme' opzet van de artikelstructuur.
Vooruit'ver'wijzen naar volgende artikelen, komen met conclusies die je later zegt te gaan onderbouwen (handig, moet de lezer daarna weer terug gaan lezen, wie doet dat?).
Voor concrete onderbouwing vaak impliciet verwijzen naar een groot Engelstalig document (daarbij nu andere literatuur) en het nalaten per keer argumenten ter plaatse concreet met overtuigende cijfers te onderbouwen.
&2) Wat overgebleven hamvragen :
Paul van Dommelen is Managing Consultant Financial Services bij Capgemini. Ter afronding van zijn Executive MBA aan de Nyenrode Business Universiteit publiceerde hij in november zijn master thesis over de zoektocht naar gedeelde verantwoordelijkheid voor veilig online bankieren.
- Wat is de (commerciële) relatie tussen artikelschrijver, Capgemini en het Bankwezen op specifiek dit topic?
- Wat is de werkelijke achtergrond en doelstelling van het tot stand komen van deze thesis?
- Is het werkelijk een onderzoek of meer bedoeld als aanbevelingsbrief voor een functie in ...?
- Hoe werkelijk onafhankelijk is het onderzoek eigenlijk? Sponsored by?
- Waarom is er niet gekozen voor een concrete analyse van het probleem met zeer concrete aanbevelingen?
Teveel concrete openheid = ondergraving van de markt(consultancy)waarde van het eigen onderzoek?
&3) Broekzakker : Moral Hazard bij klanten? - Door welke 'Consultant Dukes of Hazards' is dat aangetoond?
Om de veiligheid van de totale keten te verhogen is het daarom goed dat banken hun klanten weerbaarder proberen te maken.
(..?? Kom maar op)
Het is daarom in het belang van de consument dat haar veiligheidsbewustzijn verhoogd wordt.
Bewustzijn is nog geen op zichzelf staande security maatregel.
Het doet erg denken aan het (m.i. deels stompzinnige) cliché van 'goed oppassen. Processen verlopen (vaak) ongemerkt en op de achtergrond, het is slecht oppassen op datgene dat je simpelweg niet waarneemt.
De oude situatie waarin banken de schade van hun klanten standaard vergoeden kwam het veiligheidsbewustzijn van de Nederlandse consument niet ten goede: onderzoek wijst uit dat dit juist heeft gezorgd voor moral hazard bij consumenten.
Cijfers beschikbaar bij deze aanmatigende conclusie?
Hoeveel klanten veronachtzamen hun totale digitale veiligheid vanuit het vergoedingsbesef van fraude bij online bankieren?
Nota bene ! ,
er zijn meer zaken waarover een klant zich zorgen kan maken, bijvoorbeeld algemeen immaterieel verlies en een algeheel gevoel van (digitale) onveiligheid. Dat stel je als klant niet bewust in de weegschaal vanuit de (hier aangeprate) logica dat het internetbankieren alleen je leven en veiligheidsbesef beheerst en bepaalt.
Als moraaldenken onderwerp van dit onderzoek is is het aardig hier nog eens bij stil te staan. Nu, niet bepaald overtuigend aangetoond.
&4) Plichten en rechten : wie bepaalt (betaalt) eigenlijk hier het perspectief?
Persoonlijk denk ik dat onze maatschappij inmiddels aanbeland is in een tijdsperk waarin we ons moeten beseffen dat we als burger en klant niet alleen rechten hebben in de online wereld, maar ook bepaalde plichten. Net zoals we die in de fysieke wereld geregeld hebben, denk bijvoorbeeld aan het slot op de voordeur.
Een dienst die vanuit het belang van een ander is aangeboden, zo niet bijna opgedrongen is, verkopen als een consumenten recht klinkt aardig. Het doet alleen niet helemaal recht aan de werkelijkheid.
Probeer het eens anders : het plichtdenken zou 'je' eens 'moeten proberen te vervangen' door 'eigenbelang denken'.
Probeer eens in te haken op wat er al is, het 'eigenbelang denken', lijkt wat nuttiger, want niemand vindt het een prettig idee om gehackt te worden en niemand brengt bewust de eigen materiële en immateriële veiligheid die met het gebruik van digitale devices gemoeid is in gevaar.
Een gebrek aan besef kan wel oorzaak zijn van een onveilige situatie, dat heeft voor de klant echter (zeer waarschijnlijk) niets te maken met de bank en ook niet met plichtdenken.
Tunnelvisie : De bank ìs niet het centrum van het leven van een klant, hoe graag de bank dat ook zou willen!
Als een klant het algemene digitale veiligheidsbesef heeft met daarbij concrete kennis om één en ander digitaal beter te organiseren zal het dat zeker voor een deel doen.
&5) Welke verantwoordelijkheden?
Net zo hard en scherp gedefinieerd als het begrip participatiemaatschappij misschien?
In mijn onderzoek heb ik klanten gevraagd over hun (toekomstige) verantwoordelijkheden. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste klanten wel degelijk begrijpen dat ze een bepaalde mate van verantwoordelijkheid (zouden moeten) dragen. De meeste klanten accepteren zelfs dat het niet nakomen van deze verantwoordelijkheid ook consequenties kan hebben. Klanten geven echter wel terecht aan dat daarvoor eerst bepaalde randvoorwaarden aanwezig moeten zijn.
Vaag : je vraagt naar 'verantwoordelijkheden'?
- Ik mis een specifieke definitie van het begrip.
- Binnen welke specifieke deel context is deze vraag gesteld? (ja ik weet het het gaat over internetbanking).
- Hoe open of gesloten is de vraagstelling, hoe sturend zijn de vragen (meerkeuze antwoorden toevallig)?
- Accepteren van welke verantwoordelijkheid?
- In welke context zijn de consequenties geplaatst, wat voor consequenties zijn de klant voorgeschoteld?
Het antwoord is in mijn ogen dus ja, banken mogen een zekere mate van verantwoordelijkheid van hun klanten verwachten.
- Waar precies is de klant het mee eens (?!) en komt dit overeen met het kader wat de banken voor ogen hebben?
Dit is geen geloofwaardige conclusie (open deur en te vaag).
Maar hoe zorgen we dat we klanten niet over- of ondervragen in hun verantwoordelijkheid?
Door bij jezelf te rade te gaan als bank
(of als schrijver/publicist/aankomend politicus/eindigend raad van bestuur lid na carrière in de politiek / .. de doorlooproutine is een platgetreden pad, succes met de carrière)
- Voor welke veiligheidsmaatregelen heb je de klant niet nodig?
- Op welke wijze kan je nu al maatregelen nemen als bank?
- Technische mogelijkheden genoeg, dat weet de bank maar al te goed als het gaat om online marketing en tracking technieken.
Investeer (als bank) maar eens meer in het proces van veiliger bankieren, op het moment dat de klant vanaf een vast device probeert in te loggen heeft de bank al een heleboel parameters om te veronderstellen dat het inderdaad met die klant te maken heeft.
Een bank kan met web technieken precies vaststellen met wat voor apparaat en software het te maken heeft en kan op het moment van bezoek al het veiligheidsrisico bepalen.
Het redelijkheids-'beginsel' zal daarbij een discussie kunnen worden als het gaat om blokkeren van toegang, een waarschuwing zou eerder op haar plaats zijn. Waarom daar niet eens eenvoudig mee begonnen; direct te implementeren, heel simpel als je trackingcode weet te verstoppen.
- Waarom moeten klanten eigenlijk plugins die de eigen veiligheid en privacy beschermen niet zelden uitschakelen om juist te kunnen inloggen bij banken?
Verplicht toestaan van Adobe Omniture Tracking e.d.?
Als er al een slot op de deur is dan is het dat (anti privacy) slot op de deur wat er pas afgaat als klanten toestaan dat de bank meer tracking-info over het website bezoek kan verzamelen met gebruik van - let wel derde partijen - met een eigen privacy policy die niet in Europa maar zich buiten 'die safe Harbor' bevinden'.
O,ja,
functioneel trollen (uit de kast lokken) is niet alleen aan lezers voorbehouden, dat is wel bewezen. Functioneel arrogant zijn (uit de kast lokken) omgekeerd weer niet voorbehouden aan schrijvers, ook bewezen (retorisch)?
Een bewust gekozen stijlvorm in deze ; bewust omgekeerd toegepast, in de hoop dat het omgekeerd ook net zo fijn aankomt als sommige passages bij de lezer.