Door Anoniem: Ik vind het een beetje triest dat de mensen hier op dit forum niet alle berichten lezen en de bron informatie bekijken alvorens conclusies op basis van halve waarheden te gaan spuien. Je kunt Plasterk verwijten dat hij heeft gereageerd voordat hij de beschikbare informatie heeft geanalyseerd. punt. Het gaat hier om metadata (dus wie, met wat, vanaf waar en waarnaartoe en wanneer), en het zijn dus geen taps. Deze informatie is vooral bruikbaar in combinatie met andere informatie en is zeker niet onschuldig. En dat het binnen operationele kaders past, dat kan. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je naar die kaders gaan kijken en dan ook kijken met wat het op levert en ten koste van wat. Maar je moet je niet gaan bezig houden met twitter politiek en instant media hype geneuzel.
Helaas blijkt dit niet helemaal op te gaan. Zie volgende artikel en bijgesloten brief van de Landsadvocaat.
Door Joep Lunaar: Even een paar korte opmerkingen.
@peter Het gaat hier niet om getapte data. Bij een tap wordt een of meer specifieke aansluitingen/telefoons afgeluisterd. In dit geval gaat het om de verkeersgegevens (metadata) van en masse onderschepte verbindingen via de Immersat sataliet.
Algemeen.
Het lijkt me evident dat de minister fout is voorgelicht door zijn ambtenaren en daardoor in december de Tweede Kamer in elk geval ongelukkig heeft geïnformeerd. De ministeriële verantwoordelijkheid brengt mee dat een minister verantwoordelijkheid draagt ook al kan hij er persoonlijk helemaal niets aan doen. Het is aan de TK om te bepalen hoe ernstig zij het een en ander opvat.
Van veel groter belang lijkt me het achterliggende probleem. Het toezicht op de inlichtingendiensten lijkt te kort te schieten en waarschijnlijk mede daardoor opereren deze instanties te autonoom en ongeremd. Een typisch voorbeeld daarvan lijkt de structurele "witwasserij" van SIGINT data: NL onderschept wat de NSA zelf niet mag, maar kan de data wel aan de NSA leveren die daarmee de data legaal kan verwerken. En vise versa, en natuurlijk speelt dit kwartetspel tussen en met nog veel meer (buitenlandse) inlichtingendiensten.
Het zou mij een lief ding waard zijn wanneer de TK en de media niet zozeer geil zijn op beschadiging van de persoon van de minister (flauw, minder ter zake doend) en zich meer inspannen om het toezicht op de inlichtingendiensten te verbeteren.
Helaas ziet het er naar uit dat een en ander niet opgaat. Zie bijgesloten artikel en brief van de Landsadvocaat:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22276561/__Rechtszaak_dwong_tot_openheid__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article22276669.ece/BINARY/landsadvocaat.pdf
Of de minister het wist of niet, de landsadvocaat wist het blijkbaar wel, want die gebruikt het als stok om te slaan en de burger niet ontvankelijk te verklaren plus de proceskosten te verhalen.
Zelfs al zou het zo zijn dat de minister verkeerd was ingelicht door de ambtenaren, onderdeel van de functiebeschrijving van de minister is dat die verantwoordelijk is voor wat het ministerie doet. Wel is het dan zo dat die wat mij betreft niet de enige hoeft te zijn die zonder stoel achterblijft, hij mag als laatste daad de betrokken ambtenaren ook ontslaan.