image

XS4ALL verliest hoger beroep tegen Deutsche Bahn

vrijdag 8 november 2002, 10:21 door Redactie, 1 reacties

Den Haag – De internetprovider XS4ALL is terecht door de rechtbank veroordeeld tot het blokkeren van internetpagina’s waarop onrechtmatige artikelen stonden. Dat bepaalde het Amsterdamse Gerechtshof in een gisteren gewezen vonnis.

Aanleiding tot het geschil vormde de publicatie van een aantal artikelen uit het Duitse blad Radikal door een abonnee van de internetprovider XS4ALL. Volgens de Duitse spoorwegen Deutsche Bahn (DB) leed zij hierdoor schade, omdat in de artikelen staat beschreven hoe spoorwegen gesaboteerd kunnen worden. De Amsterdamse rechtbank wees de claim van DB toe.

XS4ALL ging in hoger beroep, omdat er in het vonnis geen onderscheid werd gemaakt tussen de verantwoordelijkheid van de klant en die van een provider. XS4ALL kent bovendien een procedure voor klachten over de vermeende onrechtmatigheid van publicaties. In die procedure wordt van de klager eerst meer duidelijkheid gevraagd over de klacht, waarna juristen beoordelen of de klacht grond heeft. DB wilde echter geen andere informatie geven en daagde XS4ALL onmiddellijk in kort geding.

XS4ALL vroeg het Gerechtshof een duidelijke leidraad te geven wanneer een provider op voorhand verplicht is om bij een klacht websites te blokkeren en de naam van de abonnee aan de klager te openbaren. Volgens de provider staan hierbij namelijk de privacy en de vrijheid van meningsuiting van zijn abonnees op het spel.

Het Gerechtshof is echter niet ingegaan op deze principiële vragen. Het oordeelde dat in dit specifieke geval de onrechtmatigheid van de artikelen onbetwistbaar was. XS4ALL had dus onmiddellijk de bewuste website moeten blokkeren. Wel zegt het Gerechtshof dat indien klachten betrekking hebben op smaad of inbreuken op het auteursrecht, de provider eerst een eigen afweging mag maken.
XS4ALL is teleurgesteld over de uitspraak. ‘We worden dagelijks geconfronteerd met klachten,’ zegt woordvoerder S. Nas. ‘We wilden van de rechter nu juist duidelijkheid krijgen over hoe om te gaan met zulke klachten. Die duidelijkheid is er ook nu niet gekomen.’ Nas vreest dat op deze manier een simpele klacht al voldoende is om providers te bewegen websites te blokkeren. ‘Het blijft onduidelijk in welke gevallen materiaal onmiskenbaar onrechtmatig is,’ aldus Nas.

Reacties (1)
11-11-2002, 23:17 door Anoniem
heeft die rechter toch ff snel DB and de nederlansche staat blij gemaakt..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.