Duizenden burgers sturen hun DigiD-gegevens naar de website van het reclamebureau Digi-D, zo laat het bedrijf zelf weten. Dagelijks zouden burgers via het contactformulier op de website aanvragen insturen, compleet met persoonlijke gegevens, BSN, gebruikersnaam en wachtwoord. Binnenlandse Zaken zou al zes jaar van de naamsverwarring op de hoogte zijn. Ondanks verschillende gesprekken zijn de vermeldingen in telefoongidsen en op diverse websites van Ministeries, Tweede Kamer en gemeentes nog steeds niet gecorrigeerd.
Tientallen overheidsinstanties, waaronder een groot aantal gemeentes zoals Rotterdam, Almere, Utrecht, Enschede, Haarlemmermeer en Zwolle, blijven de Nederlandse burger foutief doorverwijzen met 'Digi-D', 'digi-d', 'Digi-d', 'DIGI-D' of 'DIGI-d'.
Waarschuwing
Niet alleen de overheid en de politiek werden ingelicht: Digi-D nam ook contact op met de Nationale Ombudsman. Die schreef op 7 maart 2012 in een brief aan Digi-D en Binnenlandse Zaken het volgende: ‘Dat burgers hun vertrouwelijke en privacygevoelige informatie tijdens een bezoek aan de website van Digi-D achter kunnen laten vindt de Nationale ombudsman zorgelijk en ongewenst’.
Het reclamebureau zou al sinds 2003 onder de naam Digi-D actief zijn, terwijl in 2004 de Nieuwe Authenticatie Voorziening (NAV) onder de naam DigiD werd gelanceerd. Daarom heeft het bedrijf nu de website zuinigopuwdigid.nl gelanceerd, om burgers te waarschuwen dat ze naar de juiste website gaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.