Banken hebben voor consumenten allerlei veiligheidsregels opgesteld die moeten worden nageleefd, maar als het om de eigen veiligheidsvoorschriften gaat blijken banken hier de nodige moeite mee te hebben, zo stelt de Consumentenbond aan de hand van eigen onderzoek.
Robeco, dat sinds kort officieel geen bank meer is maar wel de veiligheidsvoorschriften van de banken hanteert, maakt het wel heel bont door complete inloggegevens per e-mail op te sturen. Volgens de klantenservice van Robeco kan een ander daar niets mee: 'want om in te loggen is ook een e-mailadres nodig', zo laat het weten. Het e-mailadres staat echter boven de e-mail.
De ING slaat de gebruikersnaam onversleuteld op in een 'cookie' op de pc van zijn klanten als die 'gebruikersnaam onthouden' aanvinken. In Internet Explorer 11 is het zelfs mogelijk om de gebruikersnaam én het wachtwoord van ING-bankieren op te slaan. Volgens de Consumentenbond moeten klanten daar nooit mee instemmen.
In de voorwaarden van SNS en de RegioBank staat dat de klant ervoor moet zorgen dat anderen de gebruikersnaam en wachtwoord niet kunnen zien als deze worden ingetoetst, maar vervolgens staat de gebruikersnaam wel open en bloot in het invulveld en is dit niet afgeschermd door de bank. De Consumentenbond heeft de instellingen gevraagd om maatregelen te nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.