image

'Externe harde schijf alleen kan dataverlies niet voorkomen'

maandag 31 maart 2014, 07:55 door Redactie, 13 reacties

Alleen het gebruik van een externe harde schijf is niet voldoende om dataverlies te voorkomen, zo stelt een recoverybedrijf aan de hand van eigen onderzoek onder 642 klanten. Van de klanten die met dataverlies te maken kregen maakte 65% op het moment van het incident back-ups.

Van deze groep maakte 59% de back-ups op een externe harde schijf, bewaarde 15% de back-ups in de cloud en gebruikte 10% een tape back-upsysteem. Verder stelde 55% dat ze elke dag een back-up van hun gegevens maakten. Dat er toch gegevens verloren gingen wordt aan verschillende slordigheden toegeschreven.

Zo was de externe harde schijf niet altijd verbonden en werden back-ups niet automatisch gemaakt. Stond de computer niet aan op het moment dat er een back-up moest worden gemaakt. Werkte de back-upsoftware niet, was er geen beschikbare ruimte meer om de back-up te maken of waren de bestanden al verloren gegaan voordat er een back-up was gemaakt. Gebruikers krijgen dan ook het advies om zowel hun back-upoplossing als de gemaakte back-ups regelmatig te testen.

Reacties (13)
31-03-2014, 08:46 door Briolet
Van de klanten die met dataverlies te maken kregen maakte 65% op het moment van het incident back-ups.

Dat is een niet representatief, nietszeggend getal omdat het van een recoverybedrijf komt. Als alleen de computer of de backup problemen geeft, schakel je niet zo'n recoverybedrijf in. Zij zien alleen mensen waarbij beide systemen gefaald hebben of die in het geheel geen backup maakten.
31-03-2014, 09:18 door Anoniem
Ja, je moet alles in de cloud gooien. Snappen jullie dat nog steeds niet.

Kom op, doe het.
31-03-2014, 10:03 door Anoniem
In de cloud is nog erger dan dataverlies .
31-03-2014, 10:52 door Anoniem
Nee, een externe harde schijf die niet verbonden is, kan dataverlies niet voorkomen. En het backupprogramma loopt niet als de computer uit staat. Rocket science - die security.
31-03-2014, 11:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
31-03-2014, 14:09 door Briolet
Door Anoniem: Nee, een externe harde schijf die niet verbonden is, kan dataverlies niet voorkomen. .....Rocket science - die security.

Dat is helemaal geen open deur omdat het volgens mij juist het tegenovergestelde is. Een vast verbonden backupschijf kan juist dataverlies veroorzaken. Nml als je systeem besmet raakt met een vorm van CryptoLocker mallware zal ook de data op verbonden (netwerk)schijven er aan moeten geloven.
31-03-2014, 17:06 door Anoniem
Tja,als je niet regelmatig belangrijke dingen backupt,dan heb je dat risico ja.
Wat ik doe op mijn Mac,is alle programma's die ik er op gebruik plus een aantal login gegevens van bepaalde dingen op een sd card zetten.
Dat ding gaat nooit de deur uit.
ik weet daardoor precies waar dat ding ligt.
Als ik alles op mijn Mac's opnieuw zou moeten installeren,heb ik zo mijn sysysteem weer op de rails,nadat ik een recovery van het systeem heb gedaan.
Bij een Mac gaat dat anders dan op een pc.
Mac's downloaden de Osx versie naar fabrieksinstellingen zoals de computer is geleverd toen je hem kocht.
Dat betekend dat je met de late 2012 modellen altijd eerst Mountain Lion 10.8.5 krijgt geinstalleerd.
Alvorens kan je updaten naar Maverics 10.9.2 op het moment.
Bij de late mac's van 2013 krijg je al wel standaard Maveric's geinstalleerd.
Daarna kan je dus weer je programma's erop zetten die je anders altijd gebruikt.
In mijn geval haal ik dan die programma's weer van mijn sd kaart welke ik ook altijd bijwerk naar de nieuwste programma's tussendoor.
Ik hou dat altijd bij.
Zo heb ik dan op de sd kaart er altijd de nieuwste dmg installatiebestanden van.
Maar ik heb wel een nadeel,wanneer ik mijn Mac's weer opnieuw moet voorzien van een schone installatie van OSX ,dan kan ik door mijn ouderwetse internetverbinding wel 4 en een half uur wachten voordat alles weer erop staat.
31-03-2014, 23:15 door Anoniem
Gebruikers krijgen dan ook het advies om zowel hun back-upoplossing als de gemaakte back-ups regelmatig te testen.

Dit wordt nogal eens gezegd, hoe ziet dat er in de prakktijk uit?
Even een backup terugzetten op een dummie-computer om daarna te zien of alles goed en wel is met je bestanden en software config?

M.a.w., hoe test je op een goede en werkbare wijze je backups eigenlijk
(er zijn ook nog eens diverse soorten backup methoden, niet alle kun je eenvoudig checken).

Minimaal een 2e backup is altijd handig omdat je backup disk het kan begeven tijdens het terugzetten van een backup.
01-04-2014, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: Tja,als je niet regelmatig belangrijke dingen backupt,dan heb je dat risico ja.
Wat ik doe op mijn Mac,is alle programma's die ik er op gebruik plus een aantal login gegevens van bepaalde dingen op een sd card zetten.
Dat ding gaat nooit de deur uit.
ik weet daardoor precies waar dat ding ligt.
Als ik alles op mijn Mac's opnieuw zou moeten installeren,heb ik zo mijn sysysteem weer op de rails,nadat ik een recovery van het systeem heb gedaan.

En als jouw huis afbrandt dan ben je alles kwijt!
Zo is er altijd wel een scenario waarbij het mis gaat.

Wel ben ik het met de 1e reactie eens dat dit verhaal van een recovery bedrijf absoluut niet representatief is.
Wij raken ook wel eens een file kwijt en die halen we dan van de backup. Dan gaan we dat bedrijf niet bellen dus
wij tellen niet mee aan de "backup gemaakt - alles OK" kant.
Op die manier krijg je statistisch geen goede resultaten. Maar dat is ook niet in het belang van het bedrijf, dus wat
maakt het uit?
01-04-2014, 16:55 door Anoniem
Lekker verhaal dit zeg..ligt vooral aan de gebruikte middelen en/of de instellingen daarvan.
Hier nog zo één: "Laatst deed mijn auto het niet. Benzine was op....
03-04-2014, 16:31 door Anoniem
Je kunt ook handmatig gratis je data ongelimiteerd geencrypt in de Cloud zetten: http://en.wikipedia.org/wiki/uBackup
07-04-2014, 13:14 door Descart
Door Briolet:
Van de klanten die met dataverlies te maken kregen maakte 65% op het moment van het incident back-ups.

Dat is een niet representatief, nietszeggend getal omdat het van een recoverybedrijf komt. Als alleen de computer of de backup problemen geeft, schakel je niet zo'n recoverybedrijf in. Zij zien alleen mensen waarbij beide systemen gefaald hebben of die in het geheel geen backup maakten.
07-04-2014, 13:15 door Descart
De wet van descart. Alles wat je kunt verliezen verlies je.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.