Door Hugo:
Hieruit blijkt hoe door en door rot het betalingsverkeer is. Je rekening bij de bank is gewoon vogelvrij voor iedereen die een KvK inschrijving heeft.
Het probleem is dat er voor een automatische incasso totaal geen autorisatie nodig is.
De banken weigeren dat te implementeren omdat het zogenaamd miljoenen zou kosten en er in de praktijk volgens
hen geen probleem is. Ze vinden dat de klanten maar goed op hun afschriften moeten letten.
(op hetzelfde moment doen ze alles wat in hun vermogen ligt om de klanten die afschriften niet meer te hoeven sturen)
Er zou een systeem moeten zijn vergelijkbaar met TAN codes, voor automatische incasso.
Als je een bedrijf wilt laten incasseren dan geef je hen een code die je van je bank krijgt. Je kunt bij het vragen
van die code kiezen of het voor een eenmalige of voor een periodieke incasso is. Die code geef je aan het bedrijf
en het bedrijf stuurt die weer mee met de incasso opdracht naar de bank. Geen geldige code is geen incasso.
Op die manier kunnen bedrijven niet meer zomaar incasseren zonder dat dit duidelijk de intentie van de klant is.
Bovendien is het veel gemakkelijker om incasso's te blokkeren omdat er in de telebankieren applicatie een beheer
scherm gemaakt kan worden waarin je de codes van de periodieke incasso's weer ongeldig kunt maken.
Nu is dat niet zo simpel omdat je alleen op banknummer basis kunt blokkeren, en de noitoire misbruikers van
heel veel verschillende banknummers kunnen incasseren.
Maar de banken die willen dit allemaal niet. Het is niet hun probleem dus waarom zouden ze een poot uitsteken?
De klant helpen is geen business voor de bank.