Een commissie van de Amerikaanse Senaat heeft met wetgeving gedreigd als bedrijven en advertentienetwerken geen stappen nemen om consumenten beter tegen kwaadaardige advertenties te beschermen. Dit soort advertenties wordt regelmatig gebruikt om internetters met malware te besmetten.
De advertenties maken misbruik van beveiligingslekken die niet door gebruikers zijn gepatcht. Het bezoeken van een website waarop de advertenties draaien met kwetsbare software is voldoende om besmet te raken. Er is geen verdere interactie van de bezoeker vereist. In het verleden zijn veel grote websites en advertentienetwerken getroffen door 'malwarevertising', zoals het verspreiden van deze advertenties ook wel wordt genoemd. Om de besmette advertenties te verspreiden breken cybercriminelen in op advertentieservers of doen zich voor als legitieme adverteerder.
Vaak zijn er meerdere advertentienetwerken en advertentiepartijen bij de advertenties betrokken, waardoor het lastig is om een dader of verantwoordelijke partij te achterhalen, laat staan dat er iemand succesvol wordt vervolgd. De onderzoekscommissie van de Senaat heeft nu een rapport gepubliceerd, met daarin verschillende bevindingen en aanbevelingen.
De aanbevelingen gaan over het uitwisselen van informatie, het afspreken van verboden werkwijzen en het opstellen van duidelijkere regels om misbruik tegen te gaan, maar houden ook de mogelijkheid open voor wetgeving. "Als commerciële entiteiten geen stappen nemen om consumenten verder te beschermen, zijn regel- of wetgeving mogelijk noodzakelijk zodat entiteiten worden aangespoord om de veiligheid te vergroten van de advertenties die door hun systemen lopen", aldus het rapport.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.