Door Anoniem: Het is inderdaad mensenwerk, en inderdaad kun je in principe een hoop techniek ook met papier doen , maar het is ook erg menselijk dat dingen die omslachtig zijn, en niet strikt noodzakelijk vergeten of nagelaten worden.
Of dat mensen gewoon niet doorhebben dat iets eigenlijk wel noodzakelijk is en dus gedaan moet worden. Electronische toegang opheffen is vergelijkbaar met fysieke sleutels terugvragen. Waar pure electronische toegang opheffen danwel niet gebeurt om het object (OTP-fob, patentsleutel) terug te krijgen, is het wellicht handig je te herinneren dat dat niet de enige reden is dat je sleutels terugvraagt.
Noodzakelijk is niet het abstracte begrip wat in het praatje van de directeur genoemd wordt, maar wat iemand _nodig_ heeft voor z'n werk.
Dat is te nauw. Je kan op die redenering namelijk verbieden dat er ook maar enige toegangscontrole geheven wordt, fysiek danwel electronisch, alle sloten verwijderen en de deuren permanent open, want niet strikt noodzakelijk om je werk te doen en het zit maar in de weg enzo.
HR heeft niet als kerntaak het bijhouden van toegangscontrole. De mensen met affiniteit voor HR werk hebben daar typisch weinig voeling mee.
Dat is geen excuus, helaas. De personeelsafdeling is er voor aannemen en afvloeien van, jawel, personeel. Daar hoort het bijhouden van een hoop papierwerk bij. Dan is het toevoegen van een lijstje "deze toegangsbeheerders verwittigen de toegang van dit ex-personeelslid op te heffen" aan het betreffende takenlijstje een stuk minder werk dan er een hele parallele infrastructuur voor op te zetten. Zie het als een formaliteit en het past ineens prima in waar die afdeling voor bestaat.
En als er maar een beetje churn is wordt een papieren systemen gewoon hinderlijk, zowel voor HR als voor degenen die erop moeten aan/af melden.
Dat is een probleem dat toch al binnen "HR" bestaat, tot op het punt dat er bedrijven schermen met het niet hebben van zo'n afdeling. Kwestie van de hele formaliteitenmolen netjes opzetten, en goed kiezen wat en waarom je administreert, ongeacht of je dat nou met papier of geheel elektronies doet.
Het ging me dan ook om het opzetten van een goeddoordacht beleidssysteem, onafhankelijk van wat voor techniek je daarvoor gebruikt. Leg je daar niet de nadruk op dan roept er weer zo'n ITert "ohjaikweethet, SSO!", wat dan vervolgens toch weer op de bek gaat. Als niet jij dan iemand anders, want dat is de ITert eigen. Laat ik het nog eens zeggen: Het kan zowel in papier als digitaal en of dat goed of slecht uitpakt blijkt onafhankelijk van die keuze. Je doel is dat het goed uitpakt, niet het merk van je SSO-oplossing.
Verder zijn er altijd wel wat uitzondering qua toegang. (externe support partijen, soms ook inhuurpersoneel ) die niet in een HR systeem staan maar toch toegang nodig hebben.
Dan stop je ze alsnog in je HRsysteem maar dan niet als eigen personeel. Er moeten nog steeds contracten en contacten beheerd worden; dat is een taak van HR.
Dat, of je moet een hele aparte toegangbeheerafdeling opzetten die vervolgens nauw met HR samenwerkt. Gebeurt zoiets niet dan blijkt zulke toegangstoekenning "in de ruimte" te gebeuren, waarbij er alweer geen beleidsautomatisch haakje te bekennen is die de toegang ook weer dichtzet.
Ook als je wilt beginnen met een heel simpele policy - 'uit dienst, toegang dicht' moet je een voldoende goed operationeel proces hebben om ook zo te werken.
Anders blijft het een papieren wens. Daarmee kun je dan wel iemand de schuld geven als het is misgegaan (want er was een regel voor, die door iedereen genegeerd werd ) maar ondertussen is het wel mis.
Als je een technische oplossing kunt bieden waarbij het _zonder_ die oplossing doen alleen maar onhandiger is dan het doen met heb je het wel goed aangepakt.
Punt was nou net dat er beleid achter moet zitten, waarbij duidelijk iemand de verantwoordelijkheid gegeven wordt om het uit te voeren. Daar ging het me om. Hoe en waar je dat inpast komt daarna, maar is ook best belangrijk in dezelfde zin dat regels en wetten maken geen zin heeft als niemand zich eraan houdt; je moet dus regels maken waar mensen zich niet alleen aan willen houden maar dat ook makkelijk genoeg kunnen. Wat dat betreft zijn we het wel eens, geloof ik.
Laat het duidelijk zijn dat in vele bedrijven (en elders, onder andere alle(!) lagen van de overheid) een of meerdere daarvan of wellicht dat allemaal toch niet helemaal lekker op orde is.