image

Nederlander voor 7.500 euro opgelicht via Airbnb-scam

zondag 22 juni 2014, 11:24 door Redactie, 13 reacties

Een Nederlandse internetondernemer is voor 7.500 euro opgelicht toen hij dacht via Airbnb een grote villa in Ibiza te boeken, maar in werkelijkheid geld naar een oplichter overmaakte. Daarnaast is de man ook nog eens slachtoffer van identiteitsfraude geworden omdat zijn persoonlijke gegevens zijn gestolen.

De internetondernemer dacht op Airbnb, een online marktplaats voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties, een geschikte villa te hebben gevonden. In de advertentie stond dat hij contact met de eigenaar moest opnemen. "Ik mailde hem en ja hoor, er was nog beschikbaarheid in het hoogseizoen. Ik kon 10% korting krijgen als ik nu boekte. Toen had ik achterdochtig moeten worden, maar ja, je bent toch gretig op zo’n aanbieding", zo laat de man tegenover de Telegraaf weten.

De zogenaamde eigenaar stuurde hem een e-mail die naar een phishingsite leidde die op de legitieme Airbnb-site leek. Hier betaalde de Nederlander 7.500 euro voor de villa. Later bleek dat de bewuste villa bij een Spaanse makelaar te koop staat voor twee miljoen euro.

De oplichter had de online foto’s gestolen en zijn e-mailadres daar aan toegevoegd. De foto's met de aanvullende tekst werden vervolgens op Airbnb geplaatst. De online marktplaats zegt de zaak uit te zullen zoeken en ‘te proberen de schade te vergoeden’. De Nederlander is daarnaast ook de 800 euro kwijt die hij aan zijn vliegtickets uitgaf.

Reacties (13)
22-06-2014, 21:08 door Anoniem
In internet ondernemen die in een Phisingsite/e-mail trapt, dat klinkt niet echt goed...
22-06-2014, 21:20 door Anoniem
Airbnb... Handig concept, maar toch maar niet gebruiken.
Je moet er je paspoort inclusief bsn uploaden voor je iets mag huren.
Hoezo gevoelig voor identiteitsfraude...

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html
http://www.classity.nl/beveiligingsnieuws/airbnb-identiteitsdiefstal-privacy-issue
23-06-2014, 08:28 door Anoniem
Hi,

The apartment is now available , nice, clean, quiet, has all the facilities and the utilities a person needs including , fitted kitchen, cable TV, HiFi, central heating, bath, dishwasher, laundry service, washing machine.air condition.The pets are allowed.The monthly rent is 600€ with all utilities included (heat, electricity, water). The renting period is undefined.
I bought this apartment for my daughter during her studies, but now she has a new job as a corporate manager here in London , so I'm renting it out.
We will not use the place any more, so you can rent it even for a long term.
Let me know if you are ready to rent and for how long would you wish to stay...

Regards

Dit is een mail die k kreeg en ook bij mij vroegen ze dezelfde gegevens
23-06-2014, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem: Hi,

The apartment is now available , nice, clean, quiet, has all the facilities and the utilities a person needs including , fitted kitchen, cable TV, HiFi, central heating, bath, dishwasher, laundry service, washing machine.air condition.The pets are allowed.The monthly rent is 600€ with all utilities included (heat, electricity, water). The renting period is undefined.
I bought this apartment for my daughter during her studies, but now she has a new job as a corporate manager here in London , so I'm renting it out.
We will not use the place any more, so you can rent it even for a long term.
Let me know if you are ready to rent and for how long would you wish to stay...

Regards

Dit is een mail die k kreeg en ook bij mij vroegen ze dezelfde gegevens
De mail heeft nog steeds elementaire zins opbouw fouten die deze mail verdacht maken.

Een ervaren engels lezer zou de fouten moeten zien in de mail.
23-06-2014, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hi,

The apartment is now available , nice, clean, quiet, has all the facilities and the utilities a person needs including , fitted kitchen, cable TV, HiFi, central heating, bath, dishwasher, laundry service, washing machine.air condition.The pets are allowed.The monthly rent is 600€ with all utilities included (heat, electricity, water). The renting period is undefined.
I bought this apartment for my daughter during her studies, but now she has a new job as a corporate manager here in London , so I'm renting it out.
We will not use the place any more, so you can rent it even for a long term.
Let me know if you are ready to rent and for how long would you wish to stay...

Regards

Dit is een mail die k kreeg en ook bij mij vroegen ze dezelfde gegevens
De mail heeft nog steeds elementaire zins opbouw fouten die deze mail verdacht maken.

Een ervaren engels lezer zou de fouten moeten zien in de mail.

Als ik een huis in Italie zou willen huren dan schrikt mij deze Engelse taalfouten niet af.. voor een Italiaan is dit boven gemiddeld goed Engels. Het blijft gewoon erg belangrijk om phishing sites te herkennen en om enigzins 'verzekerd' te zijn de betaling via CreditCard of Paypal te laten verlopen.
08-07-2014, 17:24 door Anoniem
Door Anoniem: Airbnb... Handig concept, maar toch maar niet gebruiken.
Je moet er je paspoort inclusief bsn uploaden voor je iets mag huren.
Hoezo gevoelig voor identiteitsfraude...

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html
http://www.classity.nl/beveiligingsnieuws/airbnb-identiteitsdiefstal-privacy-issue

Heb je Airbnb al wel is gebruikt? Het creeeren van een 'geverifieerde identitificatie' door middel van je paspoort is een optie en geen vereiste. En dit proces wordt uitgevoerd door een hierin gespecialiseerde derde partij, de paspoort gegevens zijn niet in het bezit van Airbnb, netzoals dat de processen met betalingsgegevens ook door derden (paypal, visa, etc.) worden uitgevoerd.
12-03-2015, 23:27 door Anoniem
Hallo,

Wij hebben een week geleden een villa gehuurd met 7 meiden op Ibiza. We hadden contact met Rafael. Het ging om een villa in het zuid westen met zwembad en we betaalden 1500 euro voor 5 nachten. Gaat dit om dezelfde villa? Wij kregen argwaan toen Rafael ging vragen naar voor en achterkant van het paspoort en later aangaf dat hij meer foto's wilde zien. Nu blijkt dat we niet terug te vinden zijn in het systeem van Airbnb. Hebben jullie tips wat we nu kunnen doen? We zijn bang dat we kunnen fluiten naar ons geld..

Groeten Floortje
03-08-2015, 00:12 door Anoniem
Oplichting via de website van Airbnb gaat gewoon door. Dat is onhebbelijk onbeschaamd. Maar dat betekent ook dat Airbnb er niet veel aan doet, want anders kwam het niet op zo grote schaal voor. Zij moeten interpol en andere internationale crimefighters inschakelen om dit ongedierte te elimineren. Het is compleet ziek dat mensen al hun geld kwijt zijn, omdat ze te goeder troue op de qwebsite van Airbnb boeken. Ik vind Airbnb in de eerste instantie verantwoordelijk voor het voorgaande abuse. Zij moeten dit zien te stoppen, want anders boekt hier niemand mee.
Een groep jonge mensen uit Nederland had geboekt en zou naar een prachtig appartement in Ibiza gaan, maar zijn door deze oplichting bij Airbnb al hun geld kwijt. Nou dank je wel Airbnb voor jullie laksheid om dit te berstrijden.
09-10-2015, 22:34 door Anoniem
Hi, ook ik ben opgelicht via Airbnb. Ik had een appartement in New York gereserveerd en stuurde de verhuurder een bericht of de data vrij waren. In één van de foto's stond het email adres airbnb.private@gmail.com. Daar moest je vragen of de gewenste data nog vrij waren want ze konden hun agenda niet updaten. Dat heb ik gedaan, Toen kreeg ik een mailtje dat de data vrij zijn en dat ik de gegevens (hoeveel personen, wanneer etc.) kon doorgegeven aan dat gmail adres. Ik zou dan de rekening via Airbnb krijgen. Omdat dit de eerste keer was dat ik bij Airbnb boekte, wist ik niet dat je via de site moest betalen. Ik kreeg een mail, met Airbnb logo's, een buttonlink naar de advertentie op de Airbnb site. zelfs met een chat functie. Het emailadres waar ik de bevestiging en de betaalinstructies van kreeg was express@booking-airbnb.com. Die heb ik nog geraadpleegd om te vragen of ik niet via de site moest betalen, maar het antwoord was natuurlijk "volg de betalingsinstructies uit de mail". Lang verhaal kort, de advertentie was verdwenen, mijn geld ook (Engelse bank) en de verhuurder reageerde nergens meer op. Ik heb aangifte gedaan, het Airbnb Trust & Safety team ingelicht en de Engelse bank (Barclays) ingelicht. Tot mijn stomme verbazing was de zelfde advertentie met een ander verhuurdernaam een paar dagen later weer geplaatst op Airbnb!!! Ik heb weer Airbnb ingelicht en de verhuurder gerapporteerd als fake. Ze bedanken je daar netjes voor maar er gebeurd verder niets 2 dagen later staat de advertentie er nog! Na een beetje speurwerk kom ik nog 4 advertenties tegen die waarschijnlijk gefaket zijn, ze willen allemaal dat je per email contact opneemt (bijv. new2bnb@gmail.com of airbnb.private@gmail.com.) Alleen in New York dus al 4 advertenties! Mensen trek hier je lessen uit en wees niet zo naïef als mij. Groetjes JA
13-10-2015, 00:05 door Anoniem
Ik ben zojuist opgelicht door de een nep verhuurder via de Airbnb site. Als ervaren boeker had ik niets in de gaten. Het zag er precies hetzelfde uit als altijd. Alles: het inloggen, het betalen...
Heb 1953 euro betaald en kwam er toen achter dat er niets geboekt was.
Ik vertrouw airbnb nooit meer..
31-10-2015, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem: Hi, ook ik ben opgelicht via Airbnb. Ik had een appartement in New York gereserveerd en stuurde de verhuurder een bericht of de data vrij waren. In één van de foto's stond het email adres airbnb.private@gmail.com. Daar moest je vragen of de gewenste data nog vrij waren want ze konden hun agenda niet updaten. Dat heb ik gedaan, Toen kreeg ik een mailtje dat de data vrij zijn en dat ik de gegevens (hoeveel personen, wanneer etc.) kon doorgegeven aan dat gmail adres. Ik zou dan de rekening via Airbnb krijgen. Omdat dit de eerste keer was dat ik bij Airbnb boekte, wist ik niet dat je via de site moest betalen. Ik kreeg een mail, met Airbnb logo's, een buttonlink naar de advertentie op de Airbnb site. zelfs met een chat functie. Het emailadres waar ik de bevestiging en de betaalinstructies van kreeg was express@booking-airbnb.com. Die heb ik nog geraadpleegd om te vragen of ik niet via de site moest betalen, maar het antwoord was natuurlijk "volg de betalingsinstructies uit de mail". Lang verhaal kort, de advertentie was verdwenen, mijn geld ook (Engelse bank) en de verhuurder reageerde nergens meer op. Ik heb aangifte gedaan, het Airbnb Trust & Safety team ingelicht en de Engelse bank (Barclays) ingelicht. Tot mijn stomme verbazing was de zelfde advertentie met een ander verhuurdernaam een paar dagen later weer geplaatst op Airbnb!!! Ik heb weer Airbnb ingelicht en de verhuurder gerapporteerd als fake. Ze bedanken je daar netjes voor maar er gebeurd verder niets 2 dagen later staat de advertentie er nog! Na een beetje speurwerk kom ik nog 4 advertenties tegen die waarschijnlijk gefaket zijn, ze willen allemaal dat je per email contact opneemt (bijv. new2bnb@gmail.com of airbnb.private@gmail.com.) Alleen in New York dus al 4 advertenties! Mensen trek hier je lessen uit en wees niet zo naïef als mij. Groetjes JA

Dank dat je je verhaal hebt gedaan en details over de emailadressen er in hebt gestopt. Ik kreeg argwaan bij een chalet in meribel (sleeps 14 meribel). Heb het emailadres opgezocht en kwam zo deze site tegen. Het gaat om airbnb.private@gmail.com. Ze vroegen in de response om id gegevens. Heb ze gelukkig niets gestuurd, vond het al vreemd. Doe al het contact en betalingen via airbnb, nooit via een ander adres of andere manier van betalen. Fijn zo'n site als deze
13-08-2016, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem: Hallo,

Wij hebben een week geleden een villa gehuurd met 7 meiden op Ibiza. We hadden contact met Rafael. Het ging om een villa in het zuid westen met zwembad en we betaalden 1500 euro voor 5 nachten. Gaat dit om dezelfde villa? Wij kregen argwaan toen Rafael ging vragen naar voor en achterkant van het paspoort en later aangaf dat hij meer foto's wilde zien. Nu blijkt dat we niet terug te vinden zijn in het systeem van Airbnb. Hebben jullie tips wat we nu kunnen doen? We zijn bang dat we kunnen fluiten naar ons geld..

Groeten Floortje

Hoi Floortje,
Ik zit in dezelf situatie. Hoe is het afgelopen bij jou?
Groetjes,
Sophie
22-11-2016, 12:20 door Anoniem
Wij zijn ook opgelicht via Airbnb. We dachten een mooi huis op Sicilie geboekt te hebben maar helaas zijn we onze €2750 kwijt.
Het ging bij ons als volgt. We hebben eerst via Airbnb contact gezocht met de verhuurder, deze reageerde direct en vroeg of we via zijn persoonlijke email wat meer informatie over onszelf wilde delen, vonden wij heel logisch aangezien het een erg mooi huis was. Normaal gesproken kun je geen email adressen versturen in Airbnb berichten maar ze weten dit op een knappe manier te omzeilen. Vervolgens werd gevraagd of we de boeking op Airbnb wilden aanvragen, dit hebben we gedaan maar deze werd afgewezen. We hebben de oplichter toen gemaild, die vertelde dat er zogenaamd een storing was in het boekingssysteem en dat een werknemer van Airbnb contact met ons ging opnemen.
Er werd inderdaad via de mail contact met ons opgenomen door ene John van Airbnb, de mail leek afkomstig van Airbnb maar bleek achteraf gewoon van de oplichter zelf. Er werd gebruik gemaakt van support@contactairbnb.com en info@contactairbnb.com
De zogenaamde werknemer vroeg het ons opnieuw te proberen maar dit lukte uiteraard weer niet. Vervolgens werd gevraagd, om het snel af te handelen, of we het geld direct naar een Engelse bank over wilden maken. Dit hebben we dus gedaan (hoe stom kun je zijn), vervolgens kregen we natuurlijk nooit een bevestiging en kwamen we er uiteindelijk achter dat we opgelicht waren.

We hebben direct contact geprobeerd op te nemen met Airbnb wat op zich al een drama is, telefonisch zijn ze nagenoeg onbereikbaar. We hebben aangifte gedaan en onze rechtsbijstand ingeschakeld.
Airbnb doet niets voor ons aangezien wij buiten hun om gecommuniceerd hebben, toch vind ik dat bij hun ook een verantwoordelijkheid ligt om dit oplichting tegen te gaan.
Het lijkt ze weinig te interesseren, als je kijkt op de Twitter pagina https://twitter.com/airbnb_scam, hier worden dagelijks nieuwe meldingen gedaan van nieuwe oplichters.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.