image

XS4ALL stapt over op Microsoft cloud - update

donderdag 10 januari 2013, 15:34 door Redactie, 34 reacties

Internetprovider XS4ALL is als eerste Nederlandse ISP volledig overgestapt op een privécloud die door een managementplatform van Microsoft wordt aangestuurd. Door de overstap kan de provider de complete IT-omgeving op één centrale plek beheren en bedienen. Zo hebben medewerkers nu de beschikking over een 'self service' portaal.

Daarmee is het mogelijk om applicaties volledig geautomatiseerd in gebruik te nemen. Zakelijke klanten zouden nu snel kunnen opschalen naar de virtuele servers van XS4ALL.

Totaalbeeld
"Voordat we overstapten was onze grootste beperking dat we geen totaalbeeld hadden van onze omgeving. Dat kunnen we nu heel eenvoudig zien, of het nu gaat om monitoring of back ups, alles is inzichtelijk. Op deze manier kunnen we tegemoet komen aan de vraag naar de private cloud, die steeds groter wordt", vertelt Joey Hofstede van XS4ALL.

"Of het nu gaat om een klant die een externe server wil afnemen of een helpdesk medewerker die een bepaalde tool wil gebruiken, dat kan door het simpelweg aanvinken van een bepaalde dienst. Daar komt geen handwerk meer aan te pas", merkt Hofstede op.

Update 11 januari 2013
Microsoft laat in een verklaring tegenover Security.nl weten dat het een feitelijke onjuistheid over het cloudgebruik van XS4ALL naar buiten heeft gebracht. De internetprovider zou namelijk niet 'volledig' op een privécloud zijn overgestapt, maar deels.

Reacties (34)
10-01-2013, 15:44 door Anoniem
Handig voor VS met Patriot Act en FISA 1881a
10-01-2013, 16:05 door spatieman
kan de us overheid lekker mee graaien
10-01-2013, 16:09 door SirDice
En gelukkig heb ik eind vorig jaar, na zo'n 10 jaar, XS4ALL opgezegd.
10-01-2013, 16:24 door Anoniem
Door SirDice: En gelukkig heb ik eind vorig jaar, na zo'n 10 jaar, XS4ALL opgezegd.

Waar ben je op overgestapt, als ik vragen mag?
10-01-2013, 16:44 door Anoniem
Ik weet niet of de US overheid hier wel in kan meegraaien. Klinkt meer alsof Xs4all van zijn eigen hosting servers een eigen cloud heeft gemaakt en dat beheert met een MS clould management tool.

Niet veel wat de US overheid daar kan doen.
10-01-2013, 16:46 door Anoniem
Shit, net glasvezel van Xs4all besteld...

Gelukkig aanbod van XS4all nog niet geaccepteerd, lopende DSL verbinding gaat er nu na 9 jaar ook uit denk ik.

Xs4all is de laatste jaren goed bezig geweest zichzelf kapot te maken, jammer gezien waar ze ooit stonden.
10-01-2013, 17:01 door WesleySmalls
Door spatieman: kan de us overheid lekker mee graaien

Inderdaad want dat doet het nu ook met je windows installatie, of alle Windows server installaties.

Dit is gewoon overstappen naar Azure ipv whatever ze hiervoor gebruikten
10-01-2013, 17:30 door Anoniem
Mooi kan ik mijn xs4all account opzeggen
10-01-2013, 17:34 door vimes
Geldt dit alleen voor de échte cloud diensten of gaan ze hun overige data (zoals mail , persoonlijke webruimte, administratie gegevens..) ook daar stallen?

Als dat zo zou zijn dan ben ik ook snel vertrokken als klant.
10-01-2013, 18:22 door KwukDuck
Grappig hoe sommige grote bedrijven nog steeds geloven in 'de cloud', dacht dat we er nu wel achter waren dat dat zeker niet de oplossing is.
10-01-2013, 18:25 door sepke
Door SirDice: En gelukkig heb ik eind vorig jaar, na zo'n 10 jaar, XS4ALL opgezegd.

Dacht je nu werkelijk dat de amerikaanse overheid intresse heeft in wat jij doet.
10-01-2013, 18:57 door wizzkizz
Door vimes: Geldt dit alleen voor de échte cloud diensten of gaan ze hun overige data (zoals mail , persoonlijke webruimte, administratie gegevens..) ook daar stallen?

Als dat zo zou zijn dan ben ik ook snel vertrokken als klant.
In het artikel staat dat het om een privécloud gaat die wordt aangestuurd door microsoft management software. Ze maken dus géén gebruik van een "microsoft cloud" maar hosten het zelf.

Door KwukDuck: Grappig hoe sommige grote bedrijven nog steeds geloven in 'de cloud', dacht dat we er nu wel achter waren dat dat zeker niet de oplossing is.
Het is geen heilige graal, maar als je het voor de juiste toepassingen gebruikt kan het erg nuttig zijn.
10-01-2013, 20:43 door Anoniem
Dit gaat over een kleine fractie van de servers van XS4ALL, nl. de windows servers van kantoor, en hosted windows servers. De servers die gebruikt worden voor vrijwel alle andere klant diensten (enkele honderden servers) zijn en blijven gewoon Linux Debian.
10-01-2013, 22:20 door Anoniem
Vanaf begin 2011 is xs4all met tussenpozen in het nieuws met het verhaal over de ommezwaai naar een Microsoft wolk. Wat is steeds weer lees is dat het doorspekt is van een afhankelijkheid van een charismatisch verkooppraatje over Microsoft. Nu heb ik niets tegen welk merk dan ook, tenzij er zulk kwijlgedrag bij komt kijken. Dat gedrag dat rationele beslissingen bijzaak zijn geworden omdat iemand een merk en/of charismatisch praatje van een gladde verkoper als leidraad laat dienen voor verdere beslissingen. Een verkooppersoon van een grote leverancier van moederbedrijf KPN blijkt zulke praatjes in woord en geschrift gehouden te hebben. Vol met mooie woorden en heldere uitleg. Neem daarbij personeel en/of management dat gek is van een bepaald merk, product of charisma en dat versterkt de boel. Een heel hoog knuffelgehalte. En dan bespeur je geen objectiviteit meer, wat dus funest is voor veiligheid. Keer op keer.
Het is beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid. Dat valt niet te verantwoorden als je als leidraad het knuffelgehalte hebt. Wanneer gaan ze dat bij KPN en haar dochters nu eens onder ogen zien?
10-01-2013, 22:21 door Anoniem
Het is geen heilige graal, maar als je het voor de juiste toepassingen gebruikt kan het erg nuttig zijn.
Vertel... Wat zou een juiste toepassing kunnen zijn? Ik vraag het me als sinds de cloud-hype af, maar ik ben er nog niet op gekomen..
11-01-2013, 01:02 door Anoniem
Het gaat niet om de cloud, maar om het besparen op personeelskosten. Het kost nogal wat om je personeel voortdurend scriptjes te laten schrijven en servers in te richten. Dat is de echte revolutie van de laatste jaren: de automatisering van het beheer. En dan ook nog met inkochte software, dat is vloeken in de traditionele ISP kerk, maar wel waar het heen gaat.

In Nederland zien we het nog niet zo, maar in het buitenland leidt de vergaande beheerautomatisering tot goedkoop hosten, kijk maar naar Hetzner (Duitsland) en OVH (Frankrijk) waar je heel veel automatisch kunt regelen. Flat rate(1) dedicated(2) is goedkoper dan colocation(3) door de efficientie.

Het komt ook hard onze kant op. Als de Nederlandse hosters zich niet gaan richten op schaalgrootte, voorspel ik een grote teruggang in het aantal hosters en buitenlandse partijen zullen Nederland gaan "bezetten", OVH beweegt zich al op de Nederlandse markt.

Noten:
(1) flat rate voor het bandbreedtegebruik. Bij veel Nederlandse hosters moet je betalen voor MB's/GB's.
(2) dedicated: een gehuurde server
(3) colocation: eigen server, plek in rack in een datacentrum huren
11-01-2013, 02:10 door Anoniem
Op zich wel slim van KPN natuurlijk: Eerst die losbandige bende en dan zichzelf. Helemaal hip en bij de tijd. De integratie en synergie druipt er gewoon vanaf. En waarom redmond? KPN is kompleet daaraan verkocht; hun klanten hebben ze ook op sexchange en dat noemen ze dan "email". xs4all voorheen niet, die hadden hun infrastructuur solide en in de hand, dus deze "upgrade" is precies het tegenovergestelde: De touwtjes eindigen ergens buitenshuis. Dus als het misgaat, jammer dan.

Maar afgezien van managerieële handigheid: Dit is wel de dood van het oude xs4all ja. RIP en toedeledokie. Wie qualiteit zoekt, zoeke die voortaan maar ergens anders.
11-01-2013, 09:07 door Anoniem
Door sepke: Dacht je nu werkelijk dat de amerikaanse overheid intresse heeft in wat jij doet.
Dat is geen argument, sepke.
11-01-2013, 10:51 door Anoniem
Dat is Azure toch ? Als dat net zo'n dikke hit is als Hyper V dan wordt het nog wat haha
11-01-2013, 11:37 door SirDice
Door Anoniem: Xs4all is de laatste jaren goed bezig geweest zichzelf kapot te maken, jammer gezien waar ze ooit stonden.
Wat voor mij dus ook reden was om op te zeggen. Een verbinding die met de dag slechter werd. Een servicedesk die weigert een ticket aan te maken omdat ik niet het laatste modem heb. Beloftes die niet waargemaakt worden. Afspraken die niet nagekomen worden. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het is jammer maar ze teren alleen op de goede naam die XS4ALL ooit had zonder dat ze er nog iets van waar kunnen maken. Wat mij betreft halen ze de naam weg en noemen ze zichzelf gewoon KPN, verschil zit er toch niet meer. Van KPN verwacht ik dit soort gezeik, van XS4ALL niet.
11-01-2013, 12:35 door Anoniem
wat een onzin wordt er hier uitgekraamd. alsof je geen compute cloud kunt aanbieden voor je klanten hun eenvoudige hosting behoeften terwijl je het zelf beheert. alsof zelf in beheer genomen hardware enige garantie is voor 'beveiliging'. beveiliging bestaat niet! dus ook niet in de cloud. dan kun je maar beter standaardiseren en een SLA met een stabiele club afsluiten. en als de NSA je data wil hebben dan komen ze die toch wel halen of je merkt het niet eens terwijl het wordt weggesluisd. Je moet sommige risico's accepteren. Je slaapt ook niiet met je truecrypt stick en een pistool onder je kussen of wel?
11-01-2013, 12:37 door SirDice
Door Anoniem:
Door SirDice: En gelukkig heb ik eind vorig jaar, na zo'n 10 jaar, XS4ALL opgezegd.
Waar ben je op overgestapt, als ik vragen mag?
Tsja, dat was nog een hele opgave kan ik je vertellen. Ik heb een aantal van de grote providers gebeld en wat vragen gesteld, zoals de te verwachte bandbreedte, datalimiet en of ze IPv6 ondersteunde. Vooral dat laatste was nogal een probleem schijnbaar. Bij de meeste providers kreeg ik als antwoord: "Huh? IPv6 wat is dat?". Ok, ik weet genoeg, bedankt. Telfort was de enige waarbij diegene spontaan begon te vertellen over hoe hij het thuis aan de gang had en dat dat allemaal geen enkel probleem was. Bovendien moet je daar, als 't goed is, gewoon een PPPoE verbinding over het modem kunnen maken zodat ik mijn internet pijp rechtstreeks op m'n firewall kan zetten. Ze waren ook nog eens redelijk geprijsd dus het is uiteindelijk Telfort geworden. Weet nog niet hoe het werkelijk gaat, de 22e word ik overgezet.
11-01-2013, 12:44 door Anoniem
XS4ALL is al lang geen kwaliteits provider meer, het is een enorme loge organisatie geworden. Zakelijke DSL verbindingen die er dagen uit liggen, hopeloze servicedesk en afspraken worden niet nagekomen enz.

Geen haar op m`n hoofd die er aan denkt om daar ooit nog een dienst af te nemen laat staan een Clouddienst.
11-01-2013, 13:28 door Anoniem
Lijkt mij een reden om over te stappen naar een andere cloudloze provider.
11-01-2013, 14:24 door Anoniem
Ze zijn over gestapt op een "private cloud" van de vendor Microsoft, niet op "de Microsoft Cloud".
Kortom deze cloud oplossing draaid gewoon binnen een eigen omgeving en er staat een logootje Microsoft boven.
Er wordt nergens in het nieuwsbericht gesproken op welke locatie deze cloud draaid.
Dit kan zowel binnen Xs4all zijn eigen datacenter(s) zijn, binnen Nederland, Europa of internationaal.

Maar om gelijk aan te nemen, het is Microsoft, dus de U.S.A. kan mee kijken, is mijn allu hoedje te klein voor.
11-01-2013, 14:41 door Anoniem
Het is een internet verbinding waar we het over hebben jongens en meisjes.
Wat kan jullie het verrotten hoe zij hun administratieve meuk regelen?

Denk niet dat je naam en adres niet bekend zijn :)
11-01-2013, 15:39 door Anoniem
Ik ben verbijsterd met welke enorme onzin de "deskundigen" hier durven te reageren. Wat heeft een internetaansluiting te maken met een private cloud? Juist, helemaal niets. De reacties zijn niets meer dan stemmingmakerij. Als de "deskundigen" daadwerkelijk verstand van zaken zouden hebben, dan zouden de reacties inhoudelijk zijn.
11-01-2013, 17:15 door Anoniem
Dacht je nu werkelijk dat de amerikaanse overheid intresse heeft in wat jij doet.
Uhm, yup. Een vriend van me doet een universitaire studie chemie. Hij wilde een keer in een webshop een nep biopak kopen, voor gebruik in een Halloween kostuum. Nep, dus. En toen kreeg hij van weet ik welke drie-letterige instelling een brief dat ze dat niet aan hem verkopen konden. LOLWUT?
11-01-2013, 17:19 door Niels H
XS4ALL gebruikt Microsoft maar voor een klein stukje van haar diensten. Het is dus niet zo dat we volledig overgestapt zijn op een MS platform.

De diensten die we gebruiken, draaien op onze eigen servers in ons eigen datacenter. Daar heeft noch Microsoft, noch enige overheid iets mee te maken. Gegevens worden niet met MS gedeeld, privacy is in het geheel niet in het geding.

Niels Huijbregts
XS4ALL
11-01-2013, 17:28 door SirDice
Neemt niet weg dat XS4ALL tegenwoordig een waardeloze provider is Niels. Als rechtgeaarde techneut heb je er niets meer te zoeken in ieder geval. En dat was nu juist datgene wat XS4ALL vroeger goed maakte.
11-01-2013, 22:42 door WesleySmalls
Door Anoniem: Dat is Azure toch ? Als dat net zo'n dikke hit is als Hyper V dan wordt het nog wat haha

Misschien eens beter opletten voordat je zulke onzin uitkraamt?
12-01-2013, 16:22 door Anoniem
Ik ben het helemaal eens met SirDice. XS4ALL is een waardeloze provider geworden, met een hopeloze ondersteuning en vreselijke KPN service ambtenaren.

Ik had meerdere zakelijke XS4ALL aansluitingen, verbindingen die er meerdere keren uitlagen en een paar keer zelfs een week, Centric monteurs die een modem komen vervangen terwijl het probleem op het XS4ALL netwerk zat en KPN monteurs die om 4 uur op hun horloge kijken en vertrekken zonder de storing op te lossen.

XS4ALL en KPN veel succes! Ik heb mijn lesje geleerd en doe geen zaken meer met deze drama bedrijven.
15-01-2013, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem: KPN monteurs die om 4 uur op hun horloge kijken en vertrekken zonder de storing op te lossen.
Heb daar gelukkig nog geen last van gehad maar wel de verhalen gehoord; ook verhalen waar zo'n monteur domweg verboden is te vertrekken voordat de storing is opgelost, en dat het vrijdag is, jammer dan. Gezamelijk langs alle kasten waar de huurlijn doorheenliep rijden hielp, want inderdaad lagen er ergens twee losse draden onderin een dradenrek. Wat dan natuurlijk al weken gekost had. Als beer van een vent krijg je betere service van dit soort bedrijven.
15-01-2013, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat niet om de cloud, maar om het besparen op personeelskosten. Het kost nogal wat om je personeel voortdurend scriptjes te laten schrijven en servers in te richten. Dat is de echte revolutie van de laatste jaren: de automatisering van het beheer. En dan ook nog met inkochte software, dat is vloeken in de traditionele ISP kerk, maar wel waar het heen gaat.
Laat xs4all dat nu jaren terug al goed in de vingers gehad hebben. Dat ze zoiets dan nu moeten inkopen (van een softwarefabrikant met spectaculair slechte reputatie op dat gebied) betekent niet veel goeds voor wat er nog aan talent daar overgebleven is.

Overigens, als je zoveel noten nodig hebt om eenmalig gebruikte termen uit te leggen, dan had je dat wellicht kunnen herschrijven in iets wat meer op Nederlands lijkt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.