Telefoonscammers lijken een nieuwe methode te hebben gevonden om mensen via de telefoon op te lichten, waarbij ze zich niet meer voordoen als medewerker van Microsoft, maar als de helpdesk van een internetprovider. Brett Christensen van Hoax Slayer werd onlangs thuis door een oplichter gebeld.
De man deed zich voor als een helpdeskmedewerker van de Australische internetprovider Telstra en vertelde dat de computer van Christensen door hackers was overgenomen. Als hij niet zou doen wat de zogenaamde helpdeskmedewerker vertelde, zou Christensen binnen een uur van het internet worden afgesloten. Om te bewijzen dat de computer was overgenomen liet de oplichter Christensen de Event Viewer van Windows starten.
Vervolgens claimde de man dat hij de problemen die in de Event Viewer stonden vermeld kon oplossen als er vooraf een bedrag via creditcard werd betaald en Christensen software downloadde waarmee de oplichter de computer op afstand kon besturen. Daarop confronteerde Christensen de man dat hij een oplichter was. In eerste instantie bleef de scammer volhouden dat hij echt voor Telstra werkte, maar verbrak uiteindelijk de verbinding.
Christensen stelt dat veel doorsnee internetgebruikers niet met de Event Viewer bekend zijn en daarom denken dat de meldingen die hierin staan inderdaad op problemen wijzen. Ook het jargon dat de telefoonscammers gebruiken kan onbekend voor mensen zijn. "De scammers maken misbruik van dit gebrek aan kennis om mensen mee te laten werken", zo merkt hij op. Onlangs werd een Nederlandse vrouw nog door een telefoonscammer voor 195 euro opgelicht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.