Het blokkeren van advertenties is net zo erg als Napster, de dienst waarmee internetgebruikers muzieknummers konden uitwisselen. Dat stelt Sean Blanchfield van databedrijf PageFair. Volgens het bedrijf is het aantal gebruikers van een adblocker de afgelopen 12 maanden met 69% gestegen.
Inmiddels hebben 144 miljoen mensen een adblocker geinstalleerd, wat neerkomt op 4,9% van alle internetgebruikers. De groei is voornamelijk te danken aan Google Chrome, waar het gebruik van adblock tussen juni 2013 en juni 2014 bijna verdubbelde. Het aantal gebruikers van Adblock op Firefox steeg licht met 7 miljoen.
"De afgelopen 6 jaar heeft Chrome gestaag het mainstream marktaandeel van Internet Explorer veroverd. Het is bekend dat Google's voornaamste bron van inkomsten online advertenties is. Ironisch genoeg is het Google's eigen browser die adblocking voor de massa beschikbaar maakt", aldus PageFair. Het zouden vooral mannen zijn die adblockers installeren en dan voornamelijk in de leeftijd tussen de 18 en 29 jaar.
De bekendheid van adblockers zou vooral aan mond-tot-mondreclame zijn te danken. Bijna de helft van de adblock-gebruikers hoorde van iemand anders van het bestaan van de software. 28% ontdekte de browser-extensies tijdens het zoeken of surfen op internet en 20% vond de software bij het verkennen van populaire browser-extensies. Een kwart van de adblock-gebruikers installeerde de software vanwege zorgen over prestaties en privacy.
"De aantallen laten duidelijk zien dat 'digital natives' zich tegen agressief adverteren verzetten door in recordaantallen adblock-software te installeren. Het enige duurzame antwoord is om naar deze gebruikers te luisteren en een schonere advertentie-ervaring te bieden", aldus Blanchfield.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.