image

Kabinet gaat DigiD-opvolger in tweede helft 2015 testen

dinsdag 10 februari 2015, 10:04 door Redactie, 6 reacties

In de tweede helft van dit jaar zal het Kabinet verschillende tests met het eID-stelsel uitvoeren, de opvolger van DigiD waarmee burgers en het bedrijfsleven straks bij zowel de overheid als bedrijven kunnen inloggen. De tests zijn bedoeld om het gebruik van zowel publieke als private inlogmiddelen te testen.

Op dit moment biedt de overheid twee verschillende manieren van inloggen: burgers gebruiken DigiD en ondernemers eHerkenning. Daarnaast hebben bedrijven hun eigen systemen om hun klanten online te laten inloggen, van gebruikersnaam en wachtwoord tot smartcards en tokens. Het eID Stelsel wordt de standaard voor inloggen bij online dienstverlening.

Burgers, consumenten en ondernemers kunnen dan uit meerdere inlogmiddelen zelf het middel kiezen waarmee ze bij een organisatie willen inloggen. Ze zijn daardoor niet afhankelijkheid van één elektronisch identificatiemiddel; bijvoorbeeld bij uitval of storingen zijn andere opties van inloggen mogelijk.

Digitale identiteit

Naast het bieden van identiteitsdocumenten in de fysieke wereld wil de overheid ook documenten bieden waarmee burgers zich online kunnen identificeren. Daarom worden er verschillende pilots gestart waarbij fysieke wettelijke identiteitsdocumenten geschikt worden gemaakt om als digitaal inlogmiddel te gebruiken. Inloggen met de identiteitskaart of het rijbewijs wordt alleen mogelijk op websites van de overheid en van organisaties die een publieke taak uitvoeren en dus niet op zakelijke websites.

Andersom wordt in de pilots het gebruik van geschikte inlogmiddelen van bedrijven op websites van de overheid en de bovenbedoelde organisaties getest, zoals een bankpas. Het Kabinet zegt nog geen onomkeerbare besluiten over het eID Stelsel te nemen. Eerst zal er via de pilots ervaring worden opgedaan met het stelsel als standaard in de praktijk.

Reacties (6)
10-02-2015, 10:37 door Anoniem
Dus je bankpas krijgt nu ineens de status van identiteitsdocument? Dat gaat mij te ver. Dat maakt dan ook dat de banken meer te zeggen krijgen over persoonlijke zaken? En kan de bank dan ook zien waar ik allemaal inlog, als de bankpas wordt gecontroleerd door de website / DigID?

Of krijgt de overheid zomaar alle bankpassen informatie van alle burgers? Dat gaat dan ook wel weer ver.

Maar nog dommer is dat de bankpas op zijn retour is, en over een paar jaar niet meer gebruikt wordt, omdat alles in de mobiel zit. Is dit systeem eindelijk klaar en safe, zijn de bankpassen uitgefaseerd. Ik stel voor dat Bureau ICT-toetsing hier eens naar gaat kijken. Dit is een mooi voorbeeld van veel geld over balk gooien.

De oplossing is er al jaren, maar vind men nog te duur, en is commercieel niet aantrekkelijk (lees lastig tracking van burgers): https://www.irmacard.org/

TheYOSH
10-02-2015, 11:06 door Erik van Straten
Een (cyber) crimineel die jouw pincode afkijkt en bankpas steelt kan dus meer van je plunderen dan je bankrekening?
10-02-2015, 11:17 door [Account Verwijderd]
In onze VOF hebben we écht niet allemaal een bankpas.. Ben benieuwd hoe ze dat gaan regelen.
10-02-2015, 11:47 door Anoniem
Het wordt dus gewoon in het geniep doorontwikkeld en net als de ov-chipkaart gewoon maar naarbinnen geramd.

Vragen of wij daar wel zin in hebben? Discussie voeren over hoe we dat digitaliseren met z'n allen willen aanpakken? Keuzes maken? Kom nou, burger, u is toch maar burger en alleen ambtenaren weten wat eerlijk is.
10-02-2015, 14:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 10-02-2015, 14:45
[Verwijderd]
10-02-2015, 17:52 door Anoniem
Door Krakatau: Het grote argument vóór is natuurlijk dat het geld en middelen bespaart.
Op z'n ambtenaars, zoals we dat eerder gezien hebben: Gemeenten fuseren "om te besparen", dat fuseren kost extra, en vervolgens zakken de uitgaven toch niet. Wel zijn er nu meer ambtenaren bezig onduidelijke dingen te doen terwijl het mij meer werk kost nog wat van ze gedaan te krijgen.

En al dat gedoe met die documenten op papier die via reguliere post (snail mail) worden toegestuurd, het begint een beetje potsierlijk te worden. Het papieren tijdperk loopt op z'n eind en ik weet niet of je daar tranen om moet laten. Een e-reader is toch veel gemakkelijker dan een papieren boek? Sterker nog: een e-reader i.p.v. een hele boekenkast.
Gek genoeg heb ik voor sommige dingen toch echt liever papier. Buiten dat de e-reader die ik heb onbruikbaar is, want veel te langzaam (en product van een Nederlands bedrijf, ondertussen ook al failliet). Sterker, papier werkt veel te vaak nog gewoon beter. Ik heb niet meer dan pen en papier nodig om een briefje aan de gemeente te schrijven.

Wil ik dat "digitaal" doen dan heb ik toch wat meer nodig: Computer (en dus stroom), recent besturingssysteem en "ondersteunde" browser, internetverbinding, wel allemaal mijn eigen graag want in zo'n internetcafe weet je niet wat je voor je hebt of wie er allemaal meekijkt, en oh ja, zo'n digid, waar je separaat voor door hoepels moet springen, en zo wordt de stapel afhankelijkheden steeds hoger.

Dat ze hier redelijk voortvarend in zijn moge duidelijk zijn, want op het gemeentehuis vertellen ze je met droge ogen maar naar huis te gaan en eerst te kompjoeteren of desnoods dan nog net te bellen om een afspraak te maken want anders wil er geen ambtenaar met je praten.

De verdigitalisatie wordt vooral gebruikt als excuus om je steeds verder op afstand te houden. Naast dat het al zulke helden zijn met hun ITprojectjes, maar ik als ITer wil en verwacht eigenlijk wel meer flexibiliteit dan "website". En dat zit er ook al niet in. Waarmee dat "digitaal" uiteindelijk minder flexibel is voor mij als burger en mij meer werk oplevert.

Want kijk maar, nu moet ik een website aanzwengelen, in persoon, terwijl ik voorheen mijn brieven geheel automatisch uit de printer kon laten rollen, in een envelop stoppen, en wegsturen. Dat is dan wel oude techniek, maar een stuk minder ingewikkeld en afhankelijk van factoren waar ik geen controle over heb, daarmee beter risicobeheersbaar.

Sinds ik mijn papieren post grotendeels via de mijnoverheid.nl ontvang ben ik er een stuk geruster op dat ik alles ontvang en er niet ergens een poststuk zoekraakt. En internetbankieren i.p.v. die papieren overschrijfformulieren die je via de post in speciale enveloppen moest opsturen? Wat een geknoei was dat :-(
Leuk dat jij er blij mee bent, en dat je heilig in dit ITprojectje gelooft. Waarom vindt je overigens dat ik dus maar met dezelfde kinderhandvulling blij moet zijn?

Je krijgt namelijk alleen maar wat ze noemen "koekjessnijders", niet algemene gereedschappen om zelf ter hand te nemen. Als automatiseerder wil ik dat laatste, niet dat eerste.

Zeker omdat automatisering ons aller leven zou moeten verbeteren, niet alleen van diegenen die deze ene methode leuk vinden. Wat er zou moeten gebeuren is dat de overheid efficienter en flexibeler gaat werken en er dus geen moeite mee heeft mij op door mij gewenste wijze te woord te staan. Ik zie precies het tegenovergestelde gebeuren: Ik kan minder en het kost mij meer werk, terwijl de ambtenarij meer kost en minder oplevert.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.