Door Anoniem: Snelheidscamera's, alcoholcontroles, aanhoudingen wegens asociaal rijgedrag. Allemaal raakt het je privacy.
Zou het stoppen met al deze vormen van handhaving, die leunen op gegevens van bestuurders, werkelijk de veiligheid in het verkeer niet raken ?
Alcoholcontroles zijn goed uit te voeren door te beginnen met alleen de controle uit te voeren zonder ook naar verdere papieren te vragen, en zijn daarmee goed maar niet perfect beperkbaar in hun privacyimpact.
Aanhouden wegens rijgedrag begint bij het kijken naar rijgedrag, niet naar de kentekenplaat. Je zou een systeem kunnen verzinnen waar geeneens een naam, alleen een foto en een kaartnummer, op een rijbewijskaart te zien is, waar bijvoorbeeld punten afgeboekt worden voor elke geconstateerde overtreding. Teveel punten eraf en je mag niet meer verder rijden.
Punt is dat zoiets technisch gewoon kan, dat is wel te bouwen. (Precies waarom de ov-chipkaart zo'n aanfluiting is: Ze hadden een gouden kans het te doen en hebben het niet eens geprobeerd. Ze gingen expres precies de andere kant op en riepen toen "ja we moeten wel want het systeem...!" -- wie bouwt dat systeem nou helemaal, hm? Je hebt als maker van zo'n systeem een verantwoordelijkheid en die moet je nemen, zeer zeker de overheid moet dat.)
Snelheidscameras zijn maar al te vaak verkapte belasting die verder niets met verkeersveiligheid te maken heeft en zijn wat dat betreft subiet af te schaffen. Daarnaast hebben zulke automatische machientjes geen oog voor de practische situatie --een prent krijgen omdat je toevallig net voor de camera even op het gaspedaal drukte en daarmee een ongeluk voorkwam, bijvoorbeeld, kan gebeuren-- en daarmee wat al te gemakkelijk. Maar het gebruik van de kentekenplaat
bij een geconstateerde overtreding is precies waar die plaat voor is.
Zou het verwijderen van alle kentekenplaten, om de bestuurders meer privacy te geven in het verkeer, ook zonder impact zijn voor de veiligheid ?
Dat is een beetje doorgetrokken. Kijk, zo'n nummerplaat is practisch want dan kun je een zekere auto terugvinden als'ie zich misdragen heeft in het verkeer. Dat is een specifiek, duidelijk omlijnd, en beperkt doel.
Ga je nu systematisch alle kentekens automatisch herkennen, zelfs eindeloos opslaan (zoals in het VK al officieel gebeurt, en hier onofficieel maar oogluikend), dan heb je dat doel heel erg opgerekt en ben je eigenlijk bezig, als verzamelaar en als om het even welke gebruiker van die data, om de boel te flessen.
Als je niet ziet wat er mis mee is, vergelijk dan de belastingdienst die sleepnetjes uitgooit bij parkeergarages om alle ingevoerde nummers met tijd en datum graag. De belastingdienst mag dat want de wet die dat regelt is extreem breed, en daarmee een goed voorbeeld van al snel overbrede wetgeving.
Overigens is dat "tweede niveau schade" want nummerborden gebruiken voor parkeerbonnetjes is ook al buiten het originele mandaat. Wat tegelijk de ogenschijnlijke onschuldigheid en de verborgen gevaren mooi illustreert. Je moet dat eerste, in dit voorbeeld kentekenplaten in plaats van bonnetjes, gewoon niet eens willen want voor je het weet komt er ellende van.
Zeker (lokale) overheden beginnen met "ach wij zijn de overheid, wij zijn te vertrouwen" en kijken je dan vreemd aan als je opmerkt dat ze de burgerij maar verrekte weinig van die vertrouwenswaardigheid hebben laten zien, en veel vaker het tegenovergestelde. Die inslag is een duidelijk houdingsprobleem binnen de ambtenarij. Al was het alleen maar omdat het slechte beveiliging promoot, maar het promoot ook slecht systeemontwerp en dominoot daarna vrolijk verder.
Door Mysterio: Ik vind het verontrustend dat zo'n beetje de eerste reactie op een terroristische actie of misdrijf vanuit de handhavers is dat er wat gedaan moet worden om dit voor te zijn door beter de samenleving te controleren.
Het is een zwaktebod. Maar al het andere is hetzelfde als toegeven dat je zelf gefaald hebt. En dat kan natuurlijk niet. Dus verzinnen ze maar "maatregelen".
Zo was daar bijvoorbeeld dat cafedrama in Volendam, waar de eigenaren er een zooitje van gemaakt hadden met de brandveiligheid en de vluchtwegen, en de voor de controle verantwoordelijke amtenaren dat gewoon hebben toegestaan. Dat kan natuurlijk niet, maar ik geloof niet dat er ook maar een ambtenaar wegens toch duidelijk evidente incompetentie en verzaking ontslagen is.
Wat er wel gebeurd is, is dat door het hele land met haastige spoed aan allerlei vers opgestapelde brandveiligheidseisen voldaan moest worden. Leuk voor vele brandinspecteurs die even flink belangrijk door het land konden paraderen en meer, meer, meer brandveiligheidsmaatregelen konden eisen. Kostbaar zaakje voor uitbaters, en oneerlijk naar diegenen die wel hun zaakjes netjes op orde hadden. Dat zijn kosten van ambtelijk en politiek schuldafschuiven.
Of het vliegongeval in Eindhoven, waar de verantwoordelijke militairen (==ambtenaren) de schuld afschoven want "die hadden ze gedelegeerd". Zo werkt delegatie niet: Jouw deleganten zijn verantwoording schuldig aan jou, maar jij houdt de hele verantwoordelijkheid, dus als zij er een zooitje van maken is dat nog steeds jouw schuld. Het was dus heel schrijnend tekenend (en een mooi boosmakertje) dat deze militairen daarmee wegkwamen. De ambtenarij en de politiek snapt moedwillig niet hoe verantwoordelijkheid afleggen werkt. Daar kun je geen land mee bezeilen. Ik heb nou niet het idee dat deze houding ondertussen verbeterd is.
Privacy is niet de tegenstander van veiligheid en mag niet overboord gezet worden wanneer men vindt dat het wel eens gevaarlijk kan worden. Vooral als telkens blijkt dat het niet komt door die privacy dat terroristen en criminelen hun slag konden slaan, maar door administratieve slordigheden en blinde vlekken op totaal andere gebieden.
Helaas zijn carrieres en een grote show maken van "iets doen" veel belangrijker dan werkelijk iets bereiken. Sterker, als je maar flink opzichtig lijkt te werken maar helaas onverhoopt *kuch* faalt, kun je het voor de volgende verkiezingen natuurlijk nog eens proberen. En ach, privacy is toch maar privacy. Dat je die kwijtraakt merk je toch niets van, burger.