Doe dat dus eens, zeg eens "De politie hoeft zich niet aan de wet te houden, en mag zelf bepalen wat ze doet. Er hoeft geen wettelijke basis te zijn voor wat de politie doet.".
Ik heb het over trajectcontroles. Ik heb geen idee wat jij hieronder verstaat, maar ik laat me niet meeslepen in het opblazen en uit de context trekken van “het probleem”. Preventief controleren (fouilleren) is tegenwoordig ook mogelijk. Zo kan je de trajectcontrole ook bekijken als het probleem is dat je kenteken wordt vastgelegd voorafgaande aan de controle.
Het gaat niet om de argumenten voor trajectcontrole, het gaat erom dat er geen wet is die het mogelijk maakt trajectcontrole te doen. Zonder zo'n wet handelt de politie buiten de wet die ze geacht wordt te handhaven.
Zolang die controles gebruikt wordt voor het vastleggen van overtredingen, heb ik totaal geen enkele moeite met de controle op zich.
Een agent ter plekke staat toch ook iedereen te controleren? Alleen kan hij een onderscheid maken (inschatten) dat iemand zich aan de snelheid en verkeersregels houdt en de techniek kan dat niet op die wijze. Vanwege dat gemis is de techniek zo gemaakt dat het deze tekortkoming neutraliseert.
De vraag is: Mag de politie dingen doen, terwijl de wet zegt dat het niet mag.
Daarom verschillen we van mening. Ik heb het over trajectcontroles. Niet de implicatie van het gedogen van het, vooraf aan de mogelijke overtreding, vastleggen van kentekens en alle mogelijke vrijheden die de politie hierdoor nog meer zou kunnen toe-eigenen.
De wet zou de grens moeten zijn tussen wat de staat en de politie mag en niet mag, en die wet moet gemaakt worden door een gekozen parlement, en onderhevig zijn aan maatschappelijk debat, discussie, herziening, aanpassing en evaluatie en niet gebaseerd zijn op de willekeur van wat men denkt dat nog net kan.
Theoretisch helemaal correct. Maar je kan niet alles voorzien, daarom zal je achteraf ook zaken moeten aanpassen. Begin met gedogen en blijkt het te werken, dan wordt het wet. De evolutie waar jij het over hebt.
M.u.v. de laatste groep, snap ik niet wat nu het probleem is. Je kan ook omrijden als je niet geregistreerd wil worden, je eigen keuze.
Mmm ja. Probeer het eens zou ik zeggen, om van een grote stad, zeg Utrecht, naar het centrum van, zeg, Rotterdam te rijden zonder door een cameraregistratiesysteem te rijden. .
Je hebt de vrijheid om een andere route te kiezen. Vermijd je de snelwegen, dan vermijd je deze trajectcontroles.
Dat het niet zo snel gaat als over de snelweg, tja, het is maar wat je belangrijker vind. Tijdwinst of je registratie bij de trajectcontrole vermijden.
Daarnaast is dit ook een raar argument, omdat je daarmee zegt dat je niet snapt wat het probleem is van een onwettelijk systeem als er een mogelijkheid is de controle te omzeilen. Het probleem is principieel en fundamenteel van aard, en bestaat ongeacht de pakkans.
En ik snap je best maar wil het graag bij dit onderwerp houden. Niet de hele wetgeving er bij betrekken. Want dan zijn we nooit klaar.
Wat dat betreft maak ik me veel meer zorgen over bedrijven, sites en apps die allerlei gegevens van me verzamelen, zonder dat ik weet wat en waarvoor het gebruikt wordt. Laat die man zich daar zorgen om maken.
Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Het een sluit het ander niet uit, het is goed mogelijk om je om beide zaken druk te maken.
Bij de trajectcontrole is tenminste wel duidelijk waarom mijn kenteken geregistreerd wordt.
Erg raar argument trouwens, alsof een ieder zich alleen maar druk mag maken over datgene wat het "grootste" probleem is. Zelfs afgezien van het punt dat er verschillend gedacht wordt over wat dan het "grootste" probleem is, is het volkomen normaal dat verschillende mensen zich druk maken over verschillende dingen. Ik ga verder niet in op het verschil tussen een bedrijf dat geld wil verdienen met een site of een app, en een staat die tegen de wet en verdragen in opsporingstechnieken los laat op onschuldige burgers teneinde die te volgen, controleren en beboeten.
Zo raar is mijn argument toch niet? Ik heb liever dat de overheid mij met reden registreert dan elke ander die iets vastlegt waarvan ik niet eens weet wat dat allemaal is en waarvoor het gebruikt wordt. Dat vind ik zelf veel enger. Ik verwacht niet dat de overheid me, door mijn kenteken vast te leggen bij trajectcontroles, zal spammen met email, mijn identiteit steelt en leningen afsluit op mijn naam of mijn bankrekening plundert.
Oftewel, ik zie liever de grote openingen in de dijk eerst worden gedicht. Maak me later wel zorgen om de gaatjes die nog over blijven.
Ik ben het wel met je principes eens, maar als we zo elk “grijs” gebied eerst moeten uitspitten en alle mogelijke gaten in de wet moeten dichten, alvorens deze kan worden uitgevoerd, dan komt nooit een wet op tijd gereed.