Veertien procent van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt een adblocker om advertenties te blokkeren. Dat stellen Adobe en PageFair in een nieuw rapport (pdf). Nederland scoort in vergelijking met andere Europese landen vrij laag. In Europa zijn het Griekse internetgebruikers die de meeste advertenties blokkeren. Meer dan 37% heeft een adblocker geïnstalleerd. Ook in Polen (34,9%), Malta (27,7%) en Estland en Duitsland (elk 25,3%) worden veel advertenties geblokkeerd. Slowaken (8,9%) en Fransen (10,3%) blokkeren de minste advertenties.
Wereldwijd zijn er nu 198 miljoen actieve adblock-gebruikers. In Europa zijn er 77 miljoen mensen die een adblocker gebruiken, gevolgd door de VS met 45 miljoen gebruikers. Het aantal gebruikers van adblockingsoftware is het afgelopen jaar met 41% toegenomen. Wordt er specifiek naar de verschillende browsers gekeken, dan zijn het vooral Chrome-gebruikers die aan de groei bijdragen. 126 miljoen gebruikers van Chrome hebben een adblocker geïnstalleerd, terwijl 48 miljoen Firefox-gebruikers op deze manier advertenties blokkeren. Daarnaast zijn er ook nog eens 9 miljoen Safari-gebruikers die via adblockers advertenties weren.
De schade voor de advertentie-industrie bedraagt volgens Adobe en PageFair 20 miljard euro. Naar aanleiding van het onderzoek werden 400 Amerikanen gevraagd waarom ze een adblocker gebruiken. Misbruik van persoonlijke informatie was de voornaamste reden waarom de software werd geïnstalleerd. Voor 'millennials' is vooral de toename van advertenties een reden om adblockers in te schakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.