Niet hackers of malware, maar softwarefouten zijn de voornaamste oorzaak van telecomstoringen in Europa, zo blijkt uit onderzoek van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA). In totaal ontving ENISA vorig jaar 137 grote incidenten uit 24 EU-landen en één EFTA-lid.
Vier landen gaven geen grote incidenten door. De meeste incidenten hadden betrekking op vaste telefonie. Verder blijkt dat de voornaamste oorzaak van incidenten in technische fouten bij switches en routers ligt. In totaal was 65% van de incidenten toe te schrijven aan systeem- of technische fouten, waarbij softwarefouten (bugs) en defecte hardware het vaakst voorkomen, namelijk 34% en 20%.
Wordt er gekeken naar de oorzaak van incidenten waar het grootse aantal mensen last van heeft, dan blijkt het voornamelijk om menselijke fouten te gaan, zoals verkeerde configuratie-aanpassingen, waardoor gebruikers geen verbinding meer hebben. Van de 137 grote incidenten die werden gerapporteerd viel 9% onder de noemer "kwaadaardige acties". Het gaat dan om Denial of Service-aanvallen, kabeldiefstal en malware.
De impact hiervan is veel kleiner dan systeemfouten en menselijke fouten. Ook zijn incidenten die kwaadaardige acties als oorzaak hebben het snelst verholpen. "Alle onderdelen van de samenleving vertrouwen op openbare telecomnetwerken en diensten. Transparant zijn en de oorzaken van incidenten bespreken is essentieel voor risicomanagement en het verbeteren van het beveiligingsniveau", zegt ENISA-directeur Udo Helmbrecht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.