ABN Amro heeft klanten gewaarschuwd voor phishingmails die criminelen op dit moment versturen en beweren dat de ontvanger een nieuwe betaalpas moet aanvragen. De ontvanger van het bericht moet daarvoor een website bezoeken die om het rekeningnummer en de pincode van de gebruiker vraagt.
Ook wordt erop de website gevraagd om de huidige betaalpas op te sturen. "Doe dit niet. Vul niets in en stuur niets op. Criminelen proberen op deze manier toegang tot uw rekening te krijgen en zo uw geld te stelen", zo laat de bank in een waarschuwing van afgelopen dinsdag weten. Begin vorige maand waarschuwde ook de Rabobank voor soortgelijke e-mails. Klanten die aan de echtheid van een bankmail twijfelen krijgen het advies om die door te sturen naar ABN Amro. In het geval klanten op de link hebben geklikt wordt aangeraden de bank te bellen.
Deze week verschenen zijn cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waaruit bleek dat de schade door fraude met internetbankieren in de eerste zes maanden van dit jaar was gestegen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. In totaal werd er een bedrag van 3,1 miljoen euro gestolen, waarvan 2,8 miljoen euro via phishing was buitgemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.