De Duitse uitgever Axel Springer is een proef met een nieuw verdienmodel gestart, waarbij adblock-gebruikers de website van het Duitse dagblad Bild niet meer kunnen bezoeken tenzij ze een abonnement afsluiten. Dat heeft de uitgever vandaag bekendgemaakt.
Gebruikers hebben de keuze om hun adblocker uit te schakelen of 2,99 euro per maand te betalen. In dit laatste geval zal de website bijna vrij van advertenties zijn en 50% sneller laden, aldus de uitgever van Bild. Bezoekers die de adblocker niet uitschakelen of geen abonnement afsluiten zullen geen toegang meer tot de content op Bild.de krijgen. "Bild reageert op het toegenomen adblocker-gebruik door een nieuwe dienst te testen", zegt Donata Hopfen, voorzitster van het BILD Group Management Board. Volgens Hopfen wordt er zo tegemoet gekomen aan de eisen van lezers en de advertentiemarkt, die erg belangrijk voor de uitgever is.
"Zelfs op internet moeten journalistieke diensten worden gefinancierd", aldus de voorzitster. Ze wijst onder andere naar advertenties als een bron van inkomsten. Zonder deze inkomsten zou onafhankelijke journalistiek niet mogelijk zijn, zo laat ze verder weten. Binnen het "Anti-Adblocker Initiative", zoals Bild het nieuwe initiatief noemt, worden verschillende manieren getest om gebruikers over het adblock-gebruik te waarschuwen.
Volgens Axel Springer zijn adblockers illegaal. Duitse rechters hebben inmiddels meerdere keren bepaald dat internetgebruikers het recht hebben om advertenties te blokkeren. Onlangs verloor Axel Springer nog een rechtszaak tegen Adblock Plus. Persbureau Reuters meldt dat meer dan 30% van de Duitsers een adblocker gebruikt om advertenties mee te blokkeren. In Nederland zou dit percentage op 14% liggen. Adblockers zouden de advertentie-industrie vorig jaar volgens Adobe en PageFair 20 miljard euro hebben gekost.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.