De Rabobank moet een hoogbejaarde vrouw die slachtoffer van pinpasfraude werd volledig vergoeden, zo heeft de geschillencommissie van het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Het gaat om een bedrag van bijna 6.000 euro. De hoogbejaarde vrouw, die tevens slecht ter been is, had bij een geldautomaat in een winkel geld opgenomen. Na de opname van het geld raakte ze haar bankpas kwijt.
Kort na het verlies worden er grote bedragen van haar rekening gepind. De Rabobank wilde tot 1.000 euro vergoeden en stelde dat er sprake van grove nalatigheid was, maar volgens de Commissie is daar geen sprake van. De Commissie gaat er vanuit dat de pincode is afgekeken en stelt dat deze zaak alle kenmerken van geraffineerde criminaliteit vertoont, waartegen de gemiddelde consument, laat staan een consument met fysieke of andere beperkingen, zich zeer moeilijk kan weren.
"Van grove nalatigheid is bij het gebruik van de bankpas, bij het geheimhouden van de pincode, noch bij het melden van de vermissing van de pas gebleken. Naar de mening van de Commissie zijn enerzijds de fysieke eigenschappen van de geldautomaat - de veiligheid waarvoor banken bij normaal gebruik dienen in te staan - en anderzijds de gewiekstheid van de crimineel van beslissende invloed geweest op het pasmisbruik", aldus het oordeel. De vrouw moet dan ook het volledige schadebedrag, op 150 euro eigenrisico na, volledig vergoed krijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.