image

Scholieren openen meldpunt voor digibete docenten

maandag 28 december 2015, 10:14 door Redactie, 19 reacties

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft een meldpunt geopend waar scholieren digibete docenten kunnen melden, zo heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. Het LAKS wijst naar docenten die het verschil tussen Google en de zoekbalk niet kennen of niet op YouTube uit de voeten kunnen.

"Iedereen kent ze wel", aldus de organisatie. "Sterker nog, vaak weten scholieren beter dan de docent hoe de ICT werkt." Doordat het onderwijs steeds meer gebruik van digitale leermiddelen maakt roept dit volgens het LAKS ergernissen bij scholieren op. "Wij horen echter vaak dat leerlingen ontevreden zijn over hoe de docenten omgaan met ICT en sociale media. Zo geeft minder dan de helft van de ondervraagde scholieren in de LAKS-monitor van 2014 aan dat zij tevreden zijn over de mate waarin docenten omgaan met ICT. "

Om de problematiek in kaart te brengen is het meldpunt "HELP! Mijn docent is digibeet!" in het leven geroepen. Bij dit meldpunt kunnen scholieren klachten indienen over 'gerommel' met ICT. Het moet het LAKS een beeld van de grootste ICT ergernissen geven, zodat de organisatie docenten kan meegeven welke basis ICT-vaardigheden zij minimaal zouden moeten beheersen. Dit wil het LAKS overhandigen aan lerarenopleidingen en organisaties die nascholing verzorgen, zodat zij docenten goed kunnen opleiden in het omgaan met ICT.

Reacties (19)
28-12-2015, 10:17 door Anoniem
Dit zou men ook eens moeten doen voor digibete leidinggevenden...
28-12-2015, 10:22 door Anoniem
Pfff, ik vind dit echt te ver gaan.
Scholieren die hun docenten online op een zwarte lijst kunnen zetten..
Moet je eens kijken hoe ze staan te stuiteren als docenten een online lijst maken van
probleem-scholieren.
28-12-2015, 10:30 door Anoniem
Jammer dat dit meldpunt alleen voor vmbo/havo/vwo is. Anders zou ik van harte alle ICT-docenten van het ROC Vlissingen (hernoemd naar Scalda vanwege de slechte naam) willen aanmelden. Daar loopt namelijk niet één ICT (!) docent rond die verstand heeft van ICT. Het zijn één voor één prutsers die autoriteit proberen uit te stralen (maar daar in falen), geen of juist foutieve informatie verspreiden en de leerlingen regelrecht de afgrond in trekken. Een MBO diploma in deze regio is niets waard. InHolland-praktijken.
28-12-2015, 11:02 door Ron625
Er is zelfs een school, die zich niet wil houden aan de verplichte openstandaarden, volgens de Pas-Toe-Of-Leg-Uit lijst, en vragen daarover weigert te beantwoorden.
De leerlingen moeten een Ipad hebben, maar om online in te loggen als leerkracht is Silverlight nodig.
Dit, terwijl Silverlight is afgekeurd voor overheden en gesubsidieerde instellingen.
28-12-2015, 11:11 door Anoniem
Waarom is het een probleem als de leerling van bepaalde dingen meer weet dan de docent?
Je mag aannemen dat dit niet ging over een docent ICT. Ook in de gewone wereld kom je mensen tegen die meer of
minder weten van internet en die dan weer wat ergens anders over weten. Ik snap niet waarom het een probleem is
als de docent niet weet dat je in Google niet www.telegraaf.nl moet intikken, want dat weet een flink deel van de
bevolking niet.
Er zullen vast ook meisjes in de klas zitten die meer over paarden weten dan de docent.
28-12-2015, 11:20 door Eric-Jan H te D
Laks kan beter een steunpunt voor digibete docenten openen. Mits ze verder wel bekwaam zijn natuurlijk. De tafels en de d's en dt's moeten wel geramd zitten. En de hoofdstad van Noord Holland is altijd een lastige ....
28-12-2015, 11:46 door Anoniem
Het LAKS wijst naar docenten die het verschil tussen Google en de zoekbalk niet kennen of niet op YouTube uit de voeten kunnen.

Dit klinkt eerder als het niet voldoende voorbereiden van de les door de docent.


"Iedereen kent ze wel", aldus de organisatie. "Sterker nog, vaak weten scholieren beter dan de docent hoe de ICT werkt."

Zijn dit dezelfde scholieren, die als ze stage lopen zo knullig met ICT middelen omgaan?
Niet goed kunnen omgaan met een tekstverwerker, spreadsheet, of hun eigen apparatuur slecht beveiligen.


Ja, de jeugd gaat intuitiever om met electronica. Maar zij zijn op ICT vlak vaak net zo slecht "opgeleid" als hun docenten !?!? :-)

Verder is het omgaan met ICT middelen, in eerste instantie vooral een kwestie van veel doen. En dan daarna nog de interesse hebben om er meer van af te willen weten.
28-12-2015, 12:04 door Anoniem
Het soort kennis dat de scholieren van hun docenten verlangen bestaat uit handigheidjes. Ik zou willen dat de docenten de scholieren iets zouden kunnen bijbrengen over de manieren waarop je de betrouwbaarheid van informatie beoordeelt, en over het verschil tussen informatie en kennis. Dan zouden ze misschien beter begrijpen dat iedere foto en ieder filmpje altijd propaganda is, ook privéfoto's en -filmpjes, en dat hetzelfde a fortiori geldt voor iets als Facebook.
28-12-2015, 16:15 door Anoniem
... Laten we eerst eens aandacht hebben voor het latente analfabetisme dat er onder de docenten heerst ? Laat staan de rekenvaardigheid ?
28-12-2015, 20:51 door Anoniem
En dat meldpunt van LAKS staat dan bij Google Docs...
Pffft, wie zijn er nu de digibeten? LOL
28-12-2015, 21:59 door Anoniem
En scholieren die SOM in google intikken en dan op de eerste hit willen inloggen? Verbaasd zijn dat dat niet lukt en er iemand van de ICT afdeling bij roepen? Tja de eerste hit is een andere school. En ik snap echt wel dat als de docent stap voor stap zegt wat er gedaan moet worden om op onze som omgeving in te loggen er gewoon kinderen zijn die dat niet doen. En probeer als docent maar ens 25 kinderen tegelijk in de gaten te houden.

Ik was overigens wel pist op die kids. Luister naar je docent beet ik de 2 betreffende kinderen toe.
29-12-2015, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem: En dat meldpunt van LAKS staat dan bij Google Docs...
Pffft, wie zijn er nu de digibeten? LOL

Dus?
29-12-2015, 09:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Het LAKS wijst naar docenten die het verschil tussen Google en de zoekbalk niet kennen of niet op YouTube uit de voeten kunnen.

Dit klinkt eerder als het niet voldoende voorbereiden van de les door de docent.


"Iedereen kent ze wel", aldus de organisatie. "Sterker nog, vaak weten scholieren beter dan de docent hoe de ICT werkt."

Zijn dit dezelfde scholieren, die als ze stage lopen zo knullig met ICT middelen omgaan?
Niet goed kunnen omgaan met een tekstverwerker, spreadsheet, of hun eigen apparatuur slecht beveiligen.


Ja, de jeugd gaat intuitiever om met electronica. Maar zij zijn op ICT vlak vaak net zo slecht "opgeleid" als hun docenten !?!? :-)

Verder is het omgaan met ICT middelen, in eerste instantie vooral een kwestie van veel doen. En dan daarna nog de interesse hebben om er meer van af te willen weten.


Je spreekt jezelf wel erg tegen in je voorbeeld!
zij zijn op ICT vlak vaak net zo slecht "opgeleid" als hun docenten VS. in eerste instantie vooral een kwestie van veel doen. En dan daarna nog de interesse hebben om er meer van af te willen weten.

en die als ze stage lopen zo knullig met ICT middelen omgaan? das logisch als ze GEEN begeleiding krijgen of begeleiding van een digibeet of het nog moeten leren, daarom lopen ze stage!


En wat als die jeugd dan 17 jaar is en al sinds 3 achter de computer zit... #goedemorgen
29-12-2015, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem: En dat meldpunt van LAKS staat dan bij Google Docs...
Pffft, wie zijn er nu de digibeten? LOL

Jaja, dan kan een leraar het niet vinden ;)
29-12-2015, 12:08 door Anoniem
denk dat het tijd word voor een www.meldpuntasoleerlingen.nl .
29-12-2015, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem: en die als ze stage lopen zo knullig met ICT middelen omgaan? das logisch als ze GEEN begeleiding krijgen of begeleiding van een digibeet of het nog moeten leren, daarom lopen ze stage!

Je loopt geen stage om te leren omgaan met een tekstverwerker og spreadsheet. Dat hoor je thuis of op school al meegekregen te hebben, voordat je bij een bedrijf stage gaat lopen.
29-12-2015, 13:35 door Anoniem
Dit zou een mooie gelegenheid zijn voor studenten om extra punten te verdienen bij het bijscholen van docenten.
Is voor de student in kwestie mooi wat betreft de extra punten;
Is voor de docent in kwestie goed, want hij/zij kan zijn/haar ICT kennis en vaardigheid bijwerken;
Is voor de school in kwestie voordelig, want hiermee kunnen aanvullende kosten bespaard blijven.
30-12-2015, 10:35 door Anoniem
Dat is natuurlijk allemaal wel leuk want er zullen wel wat docenten achterlopen maar krijgen we nu ook een meldpunt voor de functioneel analfabete scholieren en net afgestudeerden? Ik kom er genoeg tegen die geen begrijpelijke zin kunnen schrijven.
31-12-2015, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat dit meldpunt alleen voor vmbo/havo/vwo is. Anders zou ik van harte alle ICT-docenten van het ROC Vlissingen (hernoemd naar Scalda vanwege de slechte naam) willen aanmelden. Daar loopt namelijk niet één ICT (!) docent rond die verstand heeft van ICT. Het zijn één voor één prutsers die autoriteit proberen uit te stralen (maar daar in falen), geen of juist foutieve informatie verspreiden en de leerlingen regelrecht de afgrond in trekken. Een MBO diploma in deze regio is niets waard. InHolland-praktijken.

Niet alleen ROC's maar ook Hogescholen zoals de Hogeschool Utrecht zouden er op kunnen. Als je faalt als IT'er kun je altijd nog docent worden. Ongelofelijk hoeveel "Plan B"-docenten er rond lopen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.