/dev/null - Overig

DigiD inloggen best practices ?

11-02-2016, 21:39 door Anoniem, 8 reacties
Gebruikers feedback gevraagd : Het 'grote' DigiD inlog-topic

Inloggen in DigiD gaat niet altijd vlekkeloos lijkt het.
Dat is best onhandig als communicatie via de berichtenbox inmiddels onoverkomelijk niet te vermijden verplicht is geworden.
Nog lastiger als je misschien sommige berichten nog per post krijgt maar voor de specificatie ervan alleen online terecht kunt.

En misschien wel soms moedeloos om van te worden als het maar niet lukt om in te loggen ondanks herhaald opnieuw aanvragen van herstelcodes.
Want hoe kan je dan beoordelen of een beslissing in een ècht schriftelijke kennisgeving de juiste was als je niet bij de specificatie ervan kan omdat je niet kan inloggen.
Tijd is geld zegt men wel eens, met een bezwaar-termijn van 6 weken wordt die koppeling van tijd en geld misschien wel concreter dan goed voor de buidel is.
Het kan verkeren.

Op internet zie je vele soorten reacties over inlogproblemen, onder andere waar dat dan in technische zin aan zou kunnen liggen, dat blijkt egenlijk best veel te kunnen zijn.
Als je tijd en zin hebt kun je daar al gauw een 'aardige' tijdsbesteding voor inruimen.

Er zijn nogal wat waarden die elkaar kruisen en misschien wel net ervoor kunnen zorgen dat je maar niet kan inloggen.

Bijvoorbeeld deze:

1) Het operating system (Windows, Mac OS X, Linux Distro, ..) dat je gebruikt en de versie daarvan
2) De browser die je gebruikt en de versie (laatste, Standaard versie, ESR of LTS)
3) De browser-instellingen, private modus, wel of geen cookies en van welke verbindingen, en instellingen die daarop van invloed kunnen zijn.
4) Browser extensies die je misschien gebruikt, de settings en onderlinge combinatie
5) Wel of geen extra verificatie per sms
6) Hoofdletter en tekengebruik van je wachtwoord
7) Hoofdletter en tekengebruik van je inlognaam
8) De weergave van die gegevens onder je account met wel of geen onderscheid in klein en hoofdlettergebruik.
Ik kan het nu helaas niet controleren maar heb de indruk dat de weergave in de gegevens pagina binnen je account je accountnaam in kleine letters weergeven ook als de echte inlognaam hoofdletters bevat. Klopt dat?
9) De maximale tijd dat een account beschikbaar is met minimale inlogkeren (1x per drie jaar, maar is dat ook ècht het geval?)
10) De soort verbindingen die worden toegestaan, direct van je huis ip-adres, een ander ip adres, via vpn of misschien nog wel anders als proxy ...?
11) Het gedrag van je virusscanner misschien ook nog wel als het aan SSL scanning doet met behulp van een intermediate certificaat (ik weet het niet of dat kan uitmaken)
12) technische storingen of zelfs onbekende onopgeloste problemen?
13) Firewall settings? Certificaatbeheer? ....?
14) Bepaalde sites die sowieso (bijna/vrijwel) nooit werken voor bepaalde Operating systems of bepaalde browsers?
Best belangrijk want er zijn nogal veel belangrijke sites waar je met DigiD moet inloggen.

Oplossingsgericht!

Om het oplossingsgericht te houden, er zijn immers al zoveel klachtentopics, wil ik jullie vragen mee te doen en (vooral positief) te reageren aan de hand van bovenstaande punten en aan te geven welke configuratie voor jou werkte en pas daarna aanvullend eventueel een aantekening wat daarbij niet werkte en zeker af te raden is.

Werk het lijstje met puntjes af s.v.p. of als je dat teveel van het goede vind, lees dan gewoon lekker mee als geïnteresseerde.

Waarom vraag ik dit?

Ik vraag dit in de hoop op antwoorden te vinden die iedereen kunnen helpen bij het toekomstig (hopelijk) probleemloos inloggen en dus gebruik van DigiD.
We moeten er immers allemaal verplicht gebruik van gaan maken maar moeten er helaas soms behoorlijk mee stoeien om toegang te krijgen wat we willen.

Ik hoop dus dat dit een positief topic kan worden waarbij, als je een inlogprobleem hebt zo een werkbare configuratie kan opzoeken om efficiënt te kunnen inloggen zonder uren kwijt te zijn aan zoeken op het internet, te moeten bellen met een helpdesk, te corresponderen via mail of Twitter, en vooral in de hoop te voorkomen in een roulette terecht te komen van steeds opnieuw een herstelcode moeten aanvragen en er toch niet in te kunnen komen.

Zoals je wellicht vermoed ..
Ja dat klopt, ik heb helaas nog geen goede starttips aangaande welke configuraties voor welke operating systems succes gegarandeerd zijn.
Het is me inmiddels duidelijk dat er bepaalde configuraties waarvan je zou verwachten dat die zouden moeten werken nogal eens helaas toch niet werken.

Een zeker belang bij dit topic is mij niet vreemd maar het is nuttiger het breder te trekken, in de hoop op een breed service topic met aandacht voor alle operating systems en overige punten.

Een overzichtelijk topic waar dan hopelijk iedereen wat aan heeft, als naslagwerkje wellicht.

Dank alvast en +3 voor jullie goede nuttige bijdragen die (hopelijk) vast gaan komen.
Graag!

Vriendelijke groet,
'GeenideeDigiD'


P.s., neem s.v.p de moeite om het hele topic (mocht dat groeien) door te lezen en vooral on topic, dus bij de oorspronkelijke vraagstelling te blijven!
Dank!
Reacties (8)
11-02-2016, 22:28 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-02-2016, 22:58 door Anoniem
Door Bert Linux: Om te beginnen moet ik helemaal niks en ik doe hier dan ook niet aan mee
Had ook niet gehoeven.
Ik vroeg het nog wel zo positief vriendelijk en beleefd 'als mogelijk'.
"Werk het lijstje met puntjes af s.v.p. of als je dat teveel van het goede vind, lees dan gewoon lekker mee als geïnteresseerde. ... P.s., neem s.v.p de moeite om het hele topic (mocht dat groeien) door te lezen en vooral on topic, dus bij de oorspronkelijke vraagstelling te blijven! Dank!"
Vr. groet.
T.s.
12-02-2016, 12:19 door Anoniem
Ik heb nimmer problemen met digid, tenzij ze ook aangeven dat er een storing is.

Als je een inlogprobleem hebt: geef eens aan of je wel kunt inloggen bij Google / je bank / Security.nl / op een ander Device.
12-02-2016, 13:11 door Anoniem
Optimistisch en met respect voor je ijver en inzet (heus!) is mijn antwoord:

******* voor alle vragen en problemen => https://www.digid.nl *******

Daar vinden mensen o.a. ook hoe men hun helpdesk kan contacteren als ze er niet uitkomen.


Als wij alles hier zouden gaan oplossen, dan weten ze bij de DigiD helpdesk nooit wat voor soort problemen er spelen,
en ontnemen wij ze de kans om hun systemen en zichzelf te verbeteren.
Ook is het denk ik goed dat de overheid zich beter gaat realiseren met welke ballast ze burgers opzadelen
door zonder er goed over na te denken allerlei zaken te automatiseren en voor iedere burger verplicht te stellen.
Om iets te creëren dat functioneel onder ideale omstandigheden werkt, is meestal het probleem niet.
Maar om alles ook veilig te laten werken is de kunst! Dat is vaak waar overheden te weinig bij stilstaan.
En dat moeten ze daar toch eens wat beter leren. Goed voor de economie ook!

Don't worry. Be happy
12-02-2016, 14:58 door Anoniem

en anders zetten ze hier maar een nieuw systeem neer met een aansluiting.
Dat zal niet gebeuren, maar als je toch gebruik wilt maken van de oude mogelijkheden dan
ga je langs de fiscus en vul je daar je aangifte in.
En dan krijg je nog hulp ook. Echt wat voor de digibeet zoals jij.
13-02-2016, 12:05 door Anoniem
"Inloggen in DigiD gaat niet altijd vlekkeloos lijkt het."

Dat zou kunnen, maar ik heb het nog nooit mis zien gaan. Niks is perfect zullen we dan maar denken.
Voor een structureel probleem zie ik geen aanwijzingen, ook niet in mijn omgeving.
13-02-2016, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem:

en anders zetten ze hier maar een nieuw systeem neer met een aansluiting.
Dat zal niet gebeuren, maar als je toch gebruik wilt maken van de oude mogelijkheden dan
ga je langs de fiscus en vul je daar je aangifte in.
En dan krijg je nog hulp ook. Echt wat voor de digibeet zoals jij.

Daar zal ik dan wel eerst zo'n 40Km voor moeten reizen met trein en bus.
Ooit zat er hier een belastingdienst maar gezien de bezuinigen hebben ze deze maar gesloten.
Makkelijker kunnen ze het niet maken, moeilijker wel.
13-02-2016, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:

en anders zetten ze hier maar een nieuw systeem neer met een aansluiting.
Dat zal niet gebeuren, maar als je toch gebruik wilt maken van de oude mogelijkheden dan
ga je langs de fiscus en vul je daar je aangifte in.
En dan krijg je nog hulp ook. Echt wat voor de digibeet zoals jij.
Wat een reactie, is het dan zo moeilijk om doodgewoon te doen.
Een beetje respect voor je mede mens hoeft toch niet moeilijk te zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.