De Rabobank waarschuwt klanten voor e-mails waarin wordt gevraagd om de bankpas op te sturen. De phishingmails gaan over "de toegang tot internetbankieren" en laten weten dat er geprobeerd is om telefonisch contact met de ontvanger te zoeken, wat niet is gelukt.
Daarom zou de e-mail zijn verstuurd. In het bericht wordt vervolgens gevraagd om op een link te klikken, wat nodig zou zijn om het contract te verlengen. De link wijst naar een phishingsite die uiteindelijk om het opsturen van de bankpas vraagt. De Rabobank laat weten dat het veel meldingen van klanten over deze phishingmails krijgt en heeft daarom nu een waarschuwing afgegeven. "Wij vragen u nooit om het contract van internetbankieren te verlengen. Criminelen proberen zo uw bankpas en pincode in handen te krijgen zodat zij misbruik kunnen maken van uw geld. Trap hier niet in!", aldus de bank.
Die laat weten dat klanten hun bankpas nooit hoeven op te sturen. In het geval er een e-mail uit de naam van de bank wordt gestuurd over iets waar de klant niet om heeft gevraagd, krijgt hij het advies om de bank te bellen. Als laatste wordt gewaarschuwd om voorzichtig met de pincode om te gaan. "Uw pincode? Die gebruikt u alleen bij een geldautomaat, betaalautomaat of Rabo Scanner. Wordt ergens anders uw pincode gevraagd, dan probeert iemand u te bestelen!" Deze week maakte de politie bekend dat het een bende had opgerold die via phishingmails bankpassen probeerde te ontfutselen. De criminelen waren erin geslaagd om op deze manier 100.000 euro te stelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.