Toeristen moeten hun privacy opgeven, zowel voor veiligheid als extra dienstverlening, zo stelt de directeur van touroperator Thomas Cook in een column voor de Belgische krant De Tijd. "We hebben de neiging minder flexibel te zijn als het om onze privacy gaat. Maar we zullen niet anders kunnen dan onze privacy voor een stuk opgeven. Voor onze eigen veiligheid, zodat de overheden kunnen screenen wie op welke vlucht zit", aldus ceo Jan Dekeyser.
Naast veiligheid moeten toeristen volgens de Dekeyser ook op een ander vlak hun privacy opgeven. "Want alleen zo maken we het mogelijk echt elke toerist persoonlijk te contacteren in tijden van crisis en overmacht. En dat gaat verder dan het gsm-nummer. Het moet mogelijk worden mensen privéberichten te sturen met informatie over de situatie via Facebook, Twitter of Whatsapp." Als het aan de directeur van Thomas Cook ligt krijgen alle bedrijven en organisaties die betrokken zijn bij het organiseren van een reis de mogelijkheid om informatie over de reizigers te delen.
Het gaat dan bijvoorbeeld om de luchthaven, de luchtvaartmaatschappij, taxi, bus of het hotel. "Als sector moeten we de toeristen sensibiliseren om een extra stukje privacy prijs te geven, waardoor het mogelijk wordt een-op-eencommunicatie te voeren met onze reizigers op momenten zoals dinsdag." Doordat de organisaties niet over de Facebook- of Twitterprofielen van hun klanten beschikken is het niet mogelijk om proactief persoonlijke boodschappen te sturen, aldus de Dekeyser.
Hij wijst erop dat intussen bijna iedereen een Facebookprofiel of een Twitteraccount heeft. "Het is dus perfect mogelijk om via persoonlijke communicatie de bezorgdheid van de reizigers weg te nemen en hen rechtstreeks te informeren over hoe hun reis verder zal verlopen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.