Een 68-jarige man uit Huizen is eind vorig jaar middels bankpas-phishing voor een bedrag van 8.000 euro opgelicht, zo laat de politie weten. De man kreeg afgelopen oktober een e-mail die van zijn bank afkomstig leek. In het bericht wordt gesteld dat de bank oude bankpassen gaat vervangen.
Een link in de e-mail wijst naar een website waar de man zijn oude pincode moet invoeren en een nieuwe pincode mag opgeven. Vervolgens krijgt hij de opdracht om zijn pinpas naar een adres in Almere op te sturen, wat hij ook doet. Als de man een paar dagen later zijn administratie doet, ziet hij dat er meerdere mails van zijn bank zijn. In een mail staat dat zijn daglimiet voor geldopname is verhoogd, terwijl hij daar helemaal niet om heeft gevraagd.
Vervolgens ziet hij nóg een mail van de bank, waarin staat dat er in Almere grote bedragen van zijn rekening zijn opgenomen en de bank vraagt of dit daadwerkelijk door hem is gedaan. Dan begrijpt de man dat hij slachtoffer van oplichters is geworden. Hij neemt direct contact op met zijn bank. De laatste mails blijken inderdaad van zijn bank te zijn, maar de mail waarin zijn gegevens en pincode werd opgevraagd, was van oplichters.
Eind oktober wordt er in Almere met de opgestuurde bankpas meerdere keren geld opgenomen en is er ook met de pas betaald. Een man koopt voor ruim 1700 euro twee iPhones met de pinpas. In totaal bedraagt de schade meer dan 8.000 euro, zo meldt de politie. Gisteren maakte de Nederlandse Vereniging van Banken bekend dat de schade als gevolg van gestolen of verloren betaalpassen vorig jaar 4,7 miljoen euro bedroeg. Een stijging van 1,4 miljoen ten opzichte van 2014. De oorzaak is volgens de NVB een nieuwe fraudevariant waarbij criminelen pashouders onder valse voorwendselen zover krijgen om hun betaalpas op te sturen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.