Het Europees Parlement is akkoord gegaan met de invoering van het Europees Passagiersnamen Register (PNR) voor het uitwisselen van passagiersdata. De maatregel verplicht luchtvaartmaatschappijen om nationale autoriteiten informatie over vluchten van en naar landen buiten de EU te verstrekken.
Het gaat dan om reserveringsgegevens, zoals reisdata, ticketgegevens, contactgegevens, reisbureau, reisplan, betaalmethode, stoelnummer en bagagegegevens. Volgens voorstanders is het PNR-systeem nodig voor de strijd tegen terrorisme, maar tegenstanders hebben grote bezwaren. Zo zou de noodzakelijkheid niet zijn aangetoond, schendt het systeem de privacy en kan het aanslagen niet voorkomen. Eurocommissaris Frans Timmermans is echter blij met de maatregel, die nog wel door de Raad van Europa moet worden goedgekeurd voordat invoering kan plaatsvinden.
Volgens D66-Europarlementariër Sophie in't Veld biedt het enkel opslaan van gegevens zonder verplichte uitwisseling van de resultaten uit de analyses geen extra veiligheid, maar slechts schijnveiligheid. "Partijen als het CDA en de VVD hebben hun mondvol over de strijd tegen terreur maar als het er op aan komt kiezen ze voor schijnveiligheid in plaats van echte veiligheid." In't Veld noemt het voorstel dan ook een "fopspeen" die geen extra veiligheid biedt.
EU-lidstaten zullen straks 'Passenger Information Units' moeten opzetten om de PNR-gegevens van de luchtvaartmaatschappijen te beheren. De passagiersgegevens worden voor een periode van 5 jaar bewaard. Na zes maanden zullen gegevens die tot de identificatie van een individu kunnen leiden worden verwijderd. Het gaat dan om namen, adresgegevens en contactgegevens. Na goedkeuring door de Raad van Europa hebben EU-landen twee jaar de tijd om de PNR-maatregel in hun nationale wetgeving op te nemen. Na twee jaar zal er vervolgens een evaluatie plaatsvinden.
Privacyorganisatie Privacy First stelt dat door de invoering van het PNR-systeem elke passagier een potentiële verdachte wordt. "De reisgegevens van vele miljoenen mensen zullen daardoor jarenlang beschikbaar blijven voor politie, justitie en inlichtingendiensten. In 99,999% van de gevallen betreft dit echter de gegevens van volstrekt onschuldige burgers. Dit vormt een flagrante schending van hun recht op privacy en vrijheid van beweging", zo meldt de organisatie in een verklaring.
Privacy First zegt zich momenteel dan ook op juridische stappen te oriënteren om deze richtlijn alsnog van tafel te krijgen, hetzij via de nationale rechter, hetzij middels een rechtstreeks beroep bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Tevens pleit de organisatie voor een privacyvriendelijker PNR-systeem, waarbij alleen verdachte personen worden geregistreerd en gemonitord en het gros van de reizigers en vakantiegangers met rust zal worden gelaten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.