Google stopt vanaf 1 januari volgend jaar met het tonen van Flash-advertenties en zal alleen nog maar html5-advertenties tonen, toch zal de overstap naar html5 niet het definitieve einde van besmette advertenties betekenen. Dat beweert beveiligingsbedrijf GeoEdge.
Steeds meer partijen op internet kiezen ervoor om Flash door html5 te vervangen. Mede vanwege het grote aantal aanvallen op gebruikers van Flash Player. Html5 wordt daarnaast door alle moderne browsers ondersteund en vereist geen aanvullende browserplug-ins. Dit zou zowel de veiligheid, prestaties als stabiliteit van browsers moeten verbeteren. Volgens GeoEdge zijn er ook zonder Flash allerlei manieren om kwaadaardige code aan een html5-advertentie toe te voegen. Zo vormt JavaScript een belangrijk onderdeel van besmette advertenties. JavaScript is echter ook de basis voor html5.
"Cybercriminelen zullen besmette advertenties blijven gebruiken omdat de winst groot is en het risico klein", zegt Sagi Elgavi van GeoEdge. Waar het bedrijf echter aan voorbij gaat is dat de besmette advertenties nu vooral gebruik van kwetsbaarheden in Flash Player maken. Als Flash Player straks op steeds minder websites is vereist en steeds minder mensen het hebben geïnstalleerd, zullen cybercriminelen kwetsbaarheden in de browsers zelf moeten vinden om gebruikers aan te kunnen vallen.
Iets wat vooralsnog weinig voorkomt. Zo zijn er nog geen drive-by download-aanvallen op Google Chrome in het wild waargenomen en bevatten populaire exploitkits ook geen aanvallen voor Firefox, Safari en Edge. Mede door de snelheid en de automatische updatefunctie waarmee partijen als Google en Mozilla updaten is het aantal gebruikers met een openstaand browserlek een stuk kleiner dan bij bepaalde browserplug-ins het geval is. Internet Explorer is nog altijd wel een doelwit van exploitkits, net als Microsoft Silverlight. Ook deze browserplug-in wordt echter uitgefaseerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.