image

Privacyzorgen KLM-bemanning over invoering naamspeld

zaterdag 2 juli 2016, 08:07 door Redactie, 16 reacties

De KLM is van plan om vanaf volgend jaar het cabinepersoneel nieuwe naamspelden te geven, wat voor privacyzorgen bij het personeel zorgt. Dat meldt de website Zakenreis. Ook het personeel van Ground Services en KLM Cityhopper krijgen een naamspeld.

Op dit moment staat op de naamspeld alleen de functie vermeld, maar daar komt straks ook de naam van het bemanningslid of grondpersoneel bij. Er kan worden gekozen uit alleen de voornaam of achternaam met initialen. Het personeel maakt zich zorgen over de privacy, doordat hun volledige identiteit bijvoorbeeld via social media kan worden achterhaald.

Daarnaast zullen de KLM-toestellen de komende jaren met wifi worden uitgerust. Passagiers zouden zodoende al tijdens de vlucht op iemands naam kunnen googelen. KLM laat in een reactie aan Zakenreis weten dat de naamsvermelding op de naamspeld de interactie met passagiers persoonlijker moet maken.

Reacties (16)
02-07-2016, 10:47 door Anoniem
Zou dan eerder kiezen voor alleen een voornaam zoals de dames achter de kassa bij appie heijn.
Het gaat de passagiers niets aan hoe iemand van achteren heet.
02-07-2016, 11:38 door Anoniem
Afgezien van dat ik niet met een naamspeld rond zou lopen...
Als je zelf op social media zit, moet je niet janken over je privacy. Als je privacy je wat doet, dan zit je niet op social media.
02-07-2016, 11:42 door Anoniem
Nou lijkt me simpel, laat mensen zelf kiezen welke voornaam ze op de dasspeld zetten. Als ze maar reageren op die naam, is het verder goed.

Niemand heeft verder iets te maken met het privéleven van het personeel, maar het is wel een prettig idee dat je weet "wie" je voor je hebt, ook als de echte naam alleen bij de KLM bekend is.

Of, alternatief, geef passagiers ook allemaal een naambadge om zichtbaar te dragen. Dan hebben we nog meer te googlen tijdens de vlucht.
02-07-2016, 12:00 door Anoniem
De interactie persoonlijker maken. Gut, de paarse broeken hebben weer eens iets bedacht. Lijkt me dat een fictieve naam dan ook is toegestaan want dat maakt voor de klant natuurlijk niets uit. Zal er niet van staan te kijken als de managers het ook wel een goed idee lijken dat de werknemers in eigen tijd reclame maken voor het bedrijf en mensen te woord staan via hun persoonlijke sociale account, die dan natuurlijk wel gemonitord moeten worden en aan strenge bedrijfsfatsoensregels moet voldoen.
02-07-2016, 12:23 door Anoniem
"In het verleden stond ook de naam van het bemanningslid op de naamspeld. Uit die tijd zijn verhalen bekend dat passagiers hun opwachting maakten bij de deur van de hotelkamer van cabin crew. Niet alle hotelreceptionisten zijn immers even discreet. Juist om dergelijke, ongewenste praktijken te voorkomen, werd vermelding van de namen afgeschaft."

Dus we gaan dezelfde fout weer maken? Of zijn de hotels ineens wél discreet?
02-07-2016, 13:07 door Anoniem
Op een punt zouden die mensen gelijk kunnen hebben,een passagier zou als hij dat wil inderdaad op de naam van de desbetreffende stweward of stewardess of een ander bemaningslid gegevens kunnnen googelen.
02-07-2016, 14:16 door [Account Verwijderd]
Het personeel maakt zich zorgen over de privacy, doordat hun volledige identiteit bijvoorbeeld via social media kan worden achterhaald.

Daarnaast zullen de KLM-toestellen de komende jaren met wifi worden uitgerust. Passagiers zouden zodoende al tijdens de vlucht op iemands naam kunnen googelen.

Hadden ze zich nu maar eerder gerealiseerd dat je niet je hele hebben en houden op FreekBook moet gooien.
02-07-2016, 14:30 door Anoniem
Ik hoor al die mensen nog zeggen....: Ik heb niets te verbergen..echt niet hoor...
02-07-2016, 17:26 door Anoniem
Door Rotsmoel: Hadden ze zich nu maar eerder gerealiseerd dat je niet je hele hebben en houden op FreekBook moet gooien.

Medewerkers verplichten om hun naam te verspreiden is zelden in het voordeel van de werknemer.

Zonder social media of internet bestond dit probleem voor werknemers ook al. Of social media bestaan doet er dan ook niet toe. Wat er toe doet is of je als werkgever de namen van je medewerkers wil misbruiken om er zelf vermeend beter van te worden. En dan behoor je als werkgever met een goede onderbouwing te komen.

Helaas lijken de beleidsmakers van KLM geen zin te hebben om te bedenken of hun idee om namen te gebruiken nu werkelijk goed is voor het bedrijf en de werknemers. De enige verklaring waar ze mee komen is dat het als bedrijf persoonlijker wil overkomen.

Het plan klinkt als een bekende goedkope taktiek om de suggestie te wekken dat je een bedrijf bent met persoonlijke aandacht. Dat zijn taktieken die je ziet bij bedrijven die budget producten en diensten leveren en dat over willen laten komen als luxe. Het tonen en verkondige van de naam zou al voldoende zijn om die suggestie te wekken. Ondertussen maakt het voor het management ook makkelijker om makkelijk klachten af te wentelen op specifieke medewerkers in plaats van te kijken wat de achterliggende oorzaak van klachten is.

Het beslissen of je de naam van werknemers verplicht wil gebruiken voor je bedrijf doe je gewoonlijk in goed overleg met je werknemers en leg je niet zomaar op. De namen van je werknemers zijn niet in eigendom van het bedrijf maar van de personen die werknemer zijn. Maar ook dat lijkt niet gedaan te zijn.
02-07-2016, 17:27 door Anoniem
KLM laat in een reactie aan Zakenreis weten dat de naamsvermelding op de naamspeld de interactie met passagiers persoonlijker moet maken.
Oooooooo is dat het. Niet zo moeilijk hoor.
Ik zou zeggen: we nemen een grabbelton, en vissen er voor iedere dag of vlucht een naambadge uit.
Dus de ene keer heet je Mark R., de andere keer Jan Peter B. of Klaas K. of Max V. of Alfred Jodokus of een andere hoogvlieger. Als het spreekwoordelijke "beestje" in de ogen van de passagiers maar een naam heeft, nietwaar.
02-07-2016, 19:32 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem, 17:26 uur: De namen van je werknemers zijn niet in eigendom van het bedrijf maar van de personen die werknemer zijn.

Helemaal de spijker op zijn kop! Het is te hopen dat de vertegenwoordiging van het KLM personeel die dit aangaat het als motivatie gebruiken.
02-07-2016, 19:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
02-07-2016, 23:34 door Anoniem
Door Anoniem: Afgezien van dat ik niet met een naamspeld rond zou lopen...
Als je zelf op social media zit, moet je niet janken over je privacy. Als je privacy je wat doet, dan zit je niet op social media.

Als je zelf met iedereen de koffer in duikt, moet je niet janken over aanranding; als je zelf met geld smijt niet over diefstal. Natuurlijk is het niet slim om je hele hebben en houden op social media te kwakken, maar we moeten onderscheid maken tussen wat je vrijwillig geeft en wat van je wordt gejat. Met aanwezigheid op social media verspeel je niet het recht op privacy.
03-07-2016, 04:20 door Anoniem
Waarom niet gewoon een employee nummer? Meeste personeel wordt door HR/Bedrijf/Overheid toch als een nummer in de database beschouwd,...

Blaf, Fikkie
04-07-2016, 10:44 door Anoniem
Wat een onzin. Vroeger had het personeel een naamspeld. Zij hebben lijsten met namen van passagiers, de frequent flyer status, etc. en dan zouden wij als reiziger niet eens een naam mogen weten?
04-07-2016, 11:34 door Anoniem
Ik neem aan dat het een badge is en niet een speld? Zo'n speld lijkt mij niet echt veilig. Kan als steekwapen dienen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.